یک مساله غیر مهم

یک مساله غیر مهم

از حج برگشته بود. مستقیم آمد خدمت امام‌معصوم(ع) که حج بوده‌ام. امام استقبال کرد و رسیدنش را خوشامد گفت و زیارت قبول. نشستند به صحبت از کم‌وکیف سفر که کی رفتی و کی آمدی و مسیر چطور بود و همین حرف‌ها که همه از سفر برگشته‌ها می‌زنند. تا جایی که صحبت از مدت زمان رسیدن به مقصد شد؛ مدت زمانی که حاجی گفت کمی کمتر از مدت زمان معمولی بود که مسافر با اسب باید آن مسیر را برود. امام در هم رفت و رو برگرداند و با ناراحتی و عصبانیت گفت این حج قبول نیست. مرد خشکش زد. دلش هزار راه رفت که امام با علم به کدامین گناه ‌کرده و ناکرده‌اش حکم به قبول‌نشدن زیارت حج او می‌دهد؟ علت را پرسید. امام‌معصوم(ع) گفت تو مسیری که باید فلان‌قدر در راه باشی را چند روز زودتر رفته‌ای و این یعنی بیشتر به اسبت هی زده‌ای و به تاخت رفته‌ای و اسب بینوا را در بیابان به زحمت انداخته‌ای. به‌خاطر سختی و زحمتی که به اسبت داده‌ای حجت قبول نیست!
رعایت حقوق حیوانات در همه ادیان سفارش‌شده و فارغ از آن، اگر در سیره امامان و اولیای‌الهی دقیق شویم نمونه‌هایی از مهربانی آنان با حیوانات را می‌بینیم که شگفت‌آور است. روایاتی که آدم باور نمی‌کند خلیفه امپراتوری بزرگ اسلامی که چند کشور امروزی را شامل می‌شد، این‌طور به یک سگ یا گربه خیابانی اهمیت می‌داده است. شاید آدم‌هایی که امروز برای خودشان کسی هستند، وقتی از پنجره دفترشان در طبقه آخر یک برج به خیابان نگاه می‌کنند و سیگار را از جیب کت چرم طبیعی‌شان بیرون می‌کشند و همان‌طور چشم دوخته به افق روشنش می‌کنند، برای‌شان مهم نباشد که این سیگار تست‌حیوانی شده است یا نه. این چیزها در دنیای کارهای مهم امروزی چه اهمیتی دارد؟
تست‌حیوانی مساله‌ای است که حامیان حقوق حیوانات هر چند وقت یکبار بحث آن را در شبکه‌های‌اجتماعی پیش می‌کشند و باز به فراموشی سپرده می‌شود. اخیرا هم ویدئوها و تصاویری از تست سیگار روی سگ‌های بینوایی که مشخص است از استعمال آن بی‌حال شده‌اند منتشر شده که خشم برخی کاربران شبکه‌های‌مجازی را در پی‌ داشته است.