مرور و عبور

مرور و عبور

آخرین مهلت به طالبان
ژنرال محمد داوود خبر از مذاکراتی درباره تسلیم طالبان در شهر قندوز، آخرین پایگاه طالبان در شمال افغانستان داد. ژنرال داوود مسوول عملیات نظامی در قندوز گفت: مذاکرات درباره تسلیم طلبان جریان دارد و کسانی که تسلیم نشوند، کشته خواهند شد. مهلتی دو روزه به طالبان داده‌شده و به محض پایان این مهلت ما به مقرهای طالبان حمله خواهیم کرد. ما قبل از فرارسیدن زمستان به قندوز حمله خواهیم کرد.(صفحه2)




گفت‌وگو با ناصر تقوایی، کارگردان
از این که فیلمساز هستید چه احساسی دارید؟ احساس خوبی ندارم.
چرا؟ در این سن‌وسال برای من خیلی سخت است تغییر شغل بدهم اما اگر جوان بودم و می‌دانستم چنین آینده‌ای پیش‌رو دارم سینماگر نمی‌شدم و ادبیات را ادامه می‌دادم.
ولی ما فیلم‌های تقوایی را دوست داریم. شما لطف دارید. خوشحال می‌شوم وقتی جوان‌هایی را می‌بینم که به مسائل فرهنگی علاقه‌مندند اما فکر می‌کنم اگر ادبیات را ادامه می‌دادم اکنون آرامش بیشتری داشتم.
از چه زمانی ننوشتید؟ همیشه می‌نویسم چون کار اصلی‌ام نوشتن است اما نمی‌دانم این نوشته‌ها کی چاپ خواهد شد.
دیشب «ناخدا خورشید» را برای چندمین‌بار دیدم. این فیلم واقعا کامل است و داستانی پرکشش دارد که بیننده را با خود همراه می‌کند. از سالی که ناخدا خورشید ساخته شد اتفاقات زیادی رخ داده که کماکان به خلیج‌فارس مربوط است اما وقتی به دقت نگاه می‌کنم بدون تعریف از خود ناخدا خورشید کامل‌ترین فیلمی است که از زندگی مردم ساحل خلیج‌فارس ساخته شده است.
چرا سینمای ما همیشه دچار بحران است؟ هیچ‌چیز از پیکره جامعه جدا نیست. هیچ مساله‌ای از بقیه مسائل جدا نیست و سینمای ما نیز دچار همان تلاطمی است که در زمینه‌های دیگر زندگی ما وجود دارد. این روزمرگی باید از زندگی ما خارج شود و باید آینده‌نگرتر باشیم و برنامه‌ریزی درازمدت داشته باشیم.(صفحه10)



گوشت ارزان شد
نجفیان، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه دامداران استان تهران اعلام کرد: اتحادیه دامداران این استان در ماه رمضان بهای هر کیلو گوشت را 150تومان کاهش داد. وی هدف از این کاهش 5درصدی را ایجاد تسهیلات و افزایش قدرت خرید شهروندان تهرانی اعلام کرد و گفت: عرضه گوشت ارزان در فروشگاه‌های مستقر در میادین میوه‌وتره‌بار و فروشگاه ملاصدرا آغاز خواهد شد.(صفحه4)



بازماندن ایران از جام‌جهانی
تیم‌ملی فوتبال کشورمان در شرایطی که از هر نظر بر حریف خود(ایرلند) برتری داشت از راه‌یابی به جام‌جهانی بازماند. میروسلاویلاژویچ بعد از این بازی در حالی که کاملا مغموم و گرفته بود، گفت: تیم ما هم در بازی رفت و هم در بازی برگشت موقعیت‌های بسیاری را از دست داد. من به این تیم بسیار دل‌بسته‌ام اما مجبورم ایران و تیم‌ملی را ترک کنم. به همین دلیل از این لحظه از سمت خودم استعفا می‌دهم.(صفحه15)




پلیس وارد خانه‌ها نمی‌شود
سرتیپ محمدباقر قالیباف در جمع فرماندهان انتظامی خراسان گفت: پلیس برای جمع‌آوری آنتن ماهواره و تجسس وارد منازل نمی‌شود. استفاده از ماهواره براساس مصوبه مجلس ممنوع است و پلیس موظف به اجرای قانون است و باید بدون ایجاد مزاحمت برای مردم به جمع‌آوری ماهواره اقدام کند. نیروی‌انتظامی برای جمع‌آوری ماهواره بعد از این اطلاعیه‌ای می‌دهد که طی 24ساعت وسایل ماهواره جمع‌آوری و تحویل شود اگر اقدام نشد از طریق قانون با صاحب ماهواره برخورد خواهد شد.(صفحه13)