سکته، آخرین سکانس زندگی اکبر خرمدین

جنجالی‌ترین پرونده جنایی سال با مرگ قاتل بسته شد

سکته، آخرین سکانس زندگی اکبر خرمدین

 خبر کوتاه بود و یک خطی. اکبر خرمدین که دختر، پسر و داماد خود را در سال‌های مختلف به قتل رسانده بود، در زندان به کام مرگ فرو رفت. قاضی شهریاری، سرپرست دادسرای امورجنایی تهران با اعلام این خبر گفت: اکبر خرمدین که به سرطان مبتلا بود، به‌دلیل ایست قلبی صبح یکشنبه در زندان رجایی‌شهر فوت کرد.
اردیبهشت ماه امسال بود که خبر کشف جسد مثله شده بابک خرمدین 47 ساله، کارگران مطرح سینما درسطل‌های زباله مکانیزه محله اکباتان، به سرتیتر مهمترین خبرهای روزکشور تبدیل شد. پس از کشف جسد توسط پاکبانان، پلیس تحقیقات خود را به سرعت آغاز کرد. در یک آن، حتی مهمترین اخبار روزانه هم تحت تاثیر قتل بابک قرار گرفت و هر لحظه خبر جدیدی از زوایای مختلف زندگی‌اش در فضای مجازی و سایت‌ها منتشر می‌شد.
با آغاز تحقیقات پلیس، خیلی زود اکبر خرمدین و همسرش به عنوان کسی که در قتل بابک به او کمک کرده بود، دستگیر شدند. آنها در اعترافات خود گفتند که بابک را ابتدا توسط مواد بیهوش‌کننده، بیهوش‌کرده و پس از قتل، او را به حمام خانه منتقل و اقدام به مثله کردن او کرده‌اند. زوج سالخورده قاتل در توضیح انگیزه قتل فرزند خود گفتند که از رفتارهای بابک خسته شده و او را به دلیل بی‌بند و باری و فساد اخلاقی به قتل رسانده‌اند.
در حالی‌که جامعه در شوک قتل فجیع کارگردان جوان و معروف فرو رفته بود و بسیاری از دوستان بابک در مورد قتل او اظهار تاسف می‌کردند، دو اعتراف دیگر اکبر خرمدین به قتل آرزو دخترش در سال 97 و دامادش، فرامرز در سال 90 که از مدت‌ها پیش مفقود شدن آنها به پلیس اعلام شده بود، بسیاری از مردم و حتی برخی کارشناسان را به سکوت و حیرت واداشت به طوری که به سختی می‌توانستند در مورد آن صحبت کنند. زن و شوهر قاتل در اعترافات خود گفتند که هم آرزو و هم فرامرز را به دلیل فساد اخلاقی به شیوه قتل بابک و با استفاده از مواد بیهوش‌کننده ابتدا به قتل رسانده و سپس مثله کردند.
در شرایطی که تحقیقات در خصوص این سه قتل همچنان ادامه داشت، اکبر خرمدین به اتهام مباشرت در سه قتل و همسرش به اتهام معاونت در قتل راهی زندان شدند. بسیاری از افراد جامعه خواستار اعدام او به عنوان قاتل دو فرزند و دامادش بودند و با نفرت از او و سه قتلی که او و همسرش با همکاری هم مرتکب شده بودند، یاد می‌کردند، اما ماجرا همینطور پیش نرفت. خواهر فرامرز، داماد مقتول به همراه دو برادرش به دادسرای جنایی تهران رفتند و گفتند که از قصاص دایی‌شان گذشت می‌کنند:« ما از قصاص دایی‌مان گذشتیم، اما درخواست کردیم که به حبس محکوم شود و هرگز روی آزادی را نبیند.»
با گذشت حدود هفت ماه از زندانی شدن اکبر خرمدین و همسرش، دیروز 30 آبان ماه خبر رسید خرمدین به علت ایست قلبی در زندان به کام مرگ فرو رفته است.
بر همین اساس، رسیدگی به پرونده متهم فوت شده وارد مرحله جدیدی شده است و برای او قرار موقوفی تعقیب صادر خواهد شد. علاوه بر آن، وراث داماد به قتل رسیده اگر خواهان دریافت دیه باشند، پس از ارائه درخواست می‌توانند دیه خود را در صورتی‌که اموالی از قاتل فوت شده بجا مانده باشد، دریافت کنند. در خصوص مادر خانواده نیز که اتهام او معاونت در سه فقره فقل است، پس از مشخص شدن استعلام فوت همسرش و پایان تحقیقات، پرونده او به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال خواهد شد تا وی در ارتباط با جرایمش ‌که معاونت در سه فقره قتل عمدی بود، محاکمه شود.



پرونده اکبر مختومه است
اما همسرش نه
 با فوت اکبر خرمدین، حالا جامعه با یک سوال مهم مواجه است؛ این‌که تکلیف پرونده سه قتلی که او مرتکب شده است، چه می‌شود و چه مجازاتی در انتظار همسرش است؟
با این وضعیت پرونده قتل مختومه اعلام می‌شود. به‌طور طبیعی و در هر جرمی، وقتی مجرم از دنیا می‌رود، اگر پرونده در مرحله رسیدگی باشد، موقوف تعقیب صادر شده، اگر هم فوت پس از صدور و اجرای حکم باشد، پرونده خاتمه یافته تلقی می‌شود. موضوع دیگر، معاونت جرم است که همسر اکبر خرمدین در آن دخیل بوده که مجازات او هم به قوت خود باقی است. ضمن این‌که اگر هنوز زوایای پنهانی در پرونده وجود دارد یا شائبه ارتکاب قتل‌های دیگری در میان باشد، حتی اگر مجرم هم از دنیا رفته باشد، پیگیری باید همچنان ادامه داشته باشد تا سرنوشت افراد گمشده یا قتل‌های احتمالی تعیین تکلیف شود.