نسخه Pdf

استقبال عمومی از تحولات رسانه ملی

مردم و کاربران فضای مجازی چه واکنشی به تغییرات اخبار صداوسیما نشان دادند؟

استقبال عمومی از تحولات رسانه ملی

آنچه از تغییراتی که در یکی دو ماه اخیر در خروجی اخبار سازمان صداوسیما رخ داد، آن‌قدر محسوس بود که حسابی به چشم مردم آمد و شبکه‌های اجتماعی شاهد بازتاب فراوان آن بود. مروری بر واکنش‌های مردم به تغییرات معاونت سیاسی رسانه ملی خالی از لطف نیست. رویکرد مردم در شبکه‌های اجتماعی به اتفاقاتی که در یک ماه اخیر، حوزه‌های خبری سازمان صداوسیما شاهد بوده، تا حد بسیار زیادی مثبت است، نکته‌ای که البته بدیهی هم به نظر می‌رسد. تغییر و تحولات این حوزه که نمود آن در مسائلی چون پوشش اعتراضات اصفهان و شهرکرد، پرداختن به انتصاب فامیلی در شهرداری تهران و بعضی اتفاقات دیگر دیده شده، واکنش‌های زیادی را برانگیخته است. اگر بخواهیم دسته‌بندی مشخصی از واکنش‌های مجازی به تغییرات اخیر رسانه ملی ارائه کنیم، به‌طورکلی سه دسته واکنش را می‌توان مشاهده کرد.

 اهمیت مرجعیت خبری
دسته اول کاربران، از بازگشت مرجعیت خبری به سازمان صداوسیما به‌عنوان رسانه ملی و نخستین بازوی فرهنگی تبلیغاتی نظام، خوشحالند. اتفاقی که در سال‌های اخیر با گسترش شبکه‌های اجتماعی، تا حدی تحت‌الشعاع قرار گرفته بود.
اکبر نبوی: نحوه انعکاس اعتراض مردم اصفهان درباره کمبود آب و خشک شدن زاینده‌رود از سوی صداوسیما شایسته تقدیر است. امید است این اقدام، مقطعی و موردی نباشد و آقای جبلی برای احیا، گسترش و تعمیق مرجعیت رسانه‌ای صداوسیما گام‌های بلندتر و موثرتری بردارد.
حامد شبانی: شبکه خبر در جریان زلزله هرمزگان واقعا بی‌نظیر عمل کرده. از وقتی خبر زلزله پخش شده، شبکه خبر برنامه‌های عادی‌شو تعطیل کرده و به همه ابعاد این زلزله پرداخته، جوری که الان چند ساعت بعد زلزله، اولا همه کشور از این فاجعه مطلع هستن و ثانیا مرجعیت از شایعات فجازی و رسانه‌های معاند گرفته شده.
فامیل‌دور: یکی دیگه از نکات مثبت تجمع امروز مردم اصفهان، پخش گزارش‌های متعدد و زنده خبرنگاران صداوسیما و بازتاب مطالبات مردم از شبکه استانی بود. با این کار نه‌تنها مرجعیت خبری و اعتماد به صداوسیما برمی‌گرده، بلکه راه برای سوءاستفاده افراد مغرض و شبکه‌های معاند نیز بسته میشه!
 زنده‌باد سرعت!
دسته دوم کاربران مجازی، سرعت را عنصر اصلی خبر می‌دانند و برای این نکته، اهمیت بیشتری قائلند. بر اساس واکنش‌های مجازی، رسانه ملی توانسته تا حد زیادی رضایت این دسته از کاربران را نیز به دست آورد. این رویکرد حتی به چشم بعضی کارمندان رسانه ملی نیز آمده است.
کاف موسوی: ۳ بعدازظهر بندرعباس زلزله شده، ساعت ۵ و نیم رسیدم خونه و جلوی تلویزیون بودم و تا الان شبکه خبر دائما با تک‌تک مسؤولین تماس گرفته و اوضاع رو اطلاع‌رسانی کرده. این حجم از کار رسانه‌ای درست و به‌موقع و سریع واقعا باورنکردنیه!
المیرا شریفی‌مقدم: قبلا شبکه خبر نمی‌دیدید؟ قبول دارم که امروز سریع‌تر و مستقیم پوشش داده شد اما رویدادهای خبری زیادی بوده که شبکه خبر مرجع قرار گرفته.
 انعکاس اعتراضات و مطالبات
گروه سوم کاربران که نسبت به تحولات اخیر رسانه ملی واکنش نشان دادند، بر اهمیت نمایش اعتراضات مردمی تأکید داشتند؛ نکته‌ای که گفته می‌شد سال‌ها در تلویزیون مغفول مانده است.
عیار: وقتی صداوسیما اجتماع اصفهان رو پوشش داد، خیلیا گفتن استثنا و هماهنگ شده بوده. تا این‌که امروز شبکه خبر اعتراضات مردم شهرکرد رو هم به‌خوبی پوشش داد. بیش باد.
علی‌اصغر محرم‌زاده: پوشش تجمع مردمی شهرکرد در مقابل استانداری چهارمحال و بختیاری برای پیگیری کم‌آبی از شبکه خبر. تحول در بخش خبری صداوسیما به‌وضوح قابل مشاهده است.
علی: پخش زنده اعتراضات اصفهان از شبکه خبر! صداوسیمای متحول‌شده، صداوسیمای مطالبه‌گر، صداوسیمای نزدیک‌شده به تراز انقلاب.
ضمیمه نوجوانه