انتهای توان ناتوانان

انتهای توان ناتوانان

تجمع اعتراضی؟ نمایش تجمع ضدانقلاب‌ها در برلین نامش هر چه باشد تجمع اعتراضی نیست. از تصاویر و ویدئوهای منتشر شده توسط همان رسانه‌های پوشش‌دهنده این تجمع می‌توان متوجه شد که این تجمع بیشتر شبیه دورهمی سیزده‌بدر خوش‌نشین‌های ایرانی لس‌آنجلس بود تا تجمع اعتراضی.

روز شنبه با تبلیغاتی که از یک هفته پیشتر صورت گرفت‌، جمعی از ایرانیان مقیم اروپا و آمریکای شمالی در حمایت از اغتشاشات در ایران دست به اجتماع در برلین زدند. این اجتماع به‌دعوت حامد اسماعیلیون که این روزها به فرقه رجوی نزدیک شده، صورت گرفت؛ وی که همسر و فرزندش جزو جان‌باختگان سانحه هواپیمای اوکراینی در سال 98 بودند، از آن زمان تاکنون به همین بهانه اقدام به جوسازی علیه ایران کرده و بارها خواهان تحریم‌های مختلف علیه کشور شده است. با‌وجود تبلیغات بسیاری که صورت گرفت، رسانه‌هایی مدعی حضور 50 هزار نفر شده‌اند؛ اگر حضور افغانستانی‌ها و کردهای عراق و ترکیه و آلمانی‌ها را از این جمعیت نادیده بگیریم، براساس آمار شورای‌عالی ایرانیان خارج کشور یک میلیون و 184 هزار و 552 ایرانی در اروپا (براساس آمار سال 99) زندگی می‌کنند و از این جمعیت تنها 50‌هزار نفر شرکت کردند که ناتوانی اپوزیسیون برای بسیج ایرانیان خارج کشور را نشان می‌دهد. جزئی‌تر که به این موضوع نگاه کنید در یک فقره آماری دیگر بیش از 180 هزار نفر از ایرانیان اروپا و آمریکا با وجود فشار و تحریم در آخرین انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بودند که این رقم در مقایسه با حضور حداقلی ضدانقلاب‌ها گویای ناتوانی این عده است.
 براساس گفته‌های ایرانیان در اروپا، از برخی شهرهای دورتر اتوبوس رایگان در اختیار گذاشته شده بود و از برخی کشورها نیز با هزینه حداقلی وسیله حمل‌ونقل وجود داشت که اگر این امکانات  نبود قطعا میزان حضور به حداقل می‌رسید. با وجود این، نکته قابل توجه در برلین، اجتماع گروه‌های ضدایرانی و تروریستی است که گرداننده مراسم بودند. پرچم‌هایی که به‌وفور در این اجتماع دیده می‌شد پرچم اقلیم کردستان، تجزیه‌طلبان بلوچستان و الاحوازیه و کردها و آذری‌های تجزیه‌طلب بود؛ حتی شبکه‌های فارسی‌زبان معاند مانند ایران اینترنشنال نیز تعمدا تلاش داشتند که پرچم این گروه را پوشش دهند. علاوه بر اهتزاز پرچم تجزیه‌طلبان، مسأله‌ای که حتی مورد انتقاد حاضران در اجتماع بود، تریبون دادن چندباره به همجنس‌بازان و اقلیت‌های جنسی است که موجب وهن مراسم شد. جدا از حضور همجنس‌بازان و تجزیه‌طلب‌ها، اوج قبح‌شکنی اپوزیسیون تریبون دادن به گروهک منافقین بود که تا پیش از این به‌دلیل تنفر از این گروهک در داخل کشور، تلاش می‌کردند با آنها مرزبندی داشته باشند اما بخشی از هماهنگی مراسم نیز در اختیار چپ‌گراها، گروهک منافقین و حامیان آنها قرار داشت. واکنش کاربران فضای مجازی به این اجتماع جالب توجه بود.