یک غیاب غم‌انگیز

نگاهی به مهم‌ترین بازیکنانی که جام‌جهانی را از دست داده‌اند

یک غیاب غم‌انگیز

جام جهانی فوتبال رویای هر بازیکنی است. تنها سابقه حضور در این تورنمنت معتبر ورزشی برای هر فوتبالیستی کافی است تا در کارنامه ورزشی‌اش این افتخار را در صدر کارنامه‌اش قرار بدهد. حالا در فاصله کمتر از یک ماه مانده به جام جهانی قطر، بسیاری از بازیکنان راه‌یافته به این مسابقات خیلی مراقب ساق‌هایشان هستند تا یکباره یک مصدومیت بی‌موقع باعث خراب‌شدن این عیش نشود. اما جام جهانی امسال تفاوت‌های بسیاری با دوره‌های پیشین دارد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های مسابقات این دوره در زمان برگزاری آن است، چرا که برای نخستین بار جام‌جهانی به جای فصل تابستان در میانه‌های پاییز برگزار می‌شود. دلیل این امر هم گرما و رطوبت بالای کشور برگزارکننده یعنی قطر است اما این تغییر زمانی باعث شده بسیاری از برنامه‌ریزی لیگ‌های مختلف با چالش‌هایی همراه باشد، چرا که با این تغییر این اولین جام جهانی خواهد بود که در کوران بازی‌های باشگاهی برگزار خواهد شد و همین موضوع باعث شده هر روز به فهرست مصدومان غایب در جام جهانی افزوده شود؛ سیاهه سیاه کارنامه بازیکنانی که قرار بوده در جشنی حضور داشته باشند و حالا باید از تلویزیون خانه به تماشای این جشن بنشینند!

 انگولو کانته 
سرنوشت انگولو کانته یکی از سرنوشت‌های عجیب فوتبالی است. از آنهاست که او را با «رویای فوتبال» همراه می‌کند. هنوز هم تصویر او در حال کارگری در کشور مالی، دارد دست به دست می‌شود اما فوتبال ورزش غریبی است. تنها نزدیک به یک دهه بعد از آن عکس همگان او را نه دیگر با لباس کارگری که با لباس تیم ملی فرانسه و جام به دست به یاد می‌آوردند. اما اقبال همیشه با او یار نبوده و او یکی از محذوفین بنام جام جهانی امسال است. او در جریان بازی‌های تیم باشگاهی‌اش یعنی چلسی دچار مصدومیت شد و پس از عمل جراحی به دلیل مصدومیت همسترینگ، شانس حضور در جام جهانی را از دست داد. 

دیه‌گو ژوتا 
تیم ملی پرتغال امسال را باید یکی از شانس‌های حضور در مراحل بالاتر بدانیم، آنقدر که ستاره‌های جوان این تیم امسال سرحال و شاداب هستند؛ از رافائل لیائو که یکی از ستارگان بی‌چون و چرای امسال است بگیرید تا برونو فرناندز و البته کریس رونالدوی همیشگی. اما این تیم حالا یک غایب مصدوم و بداقبال دارد و آن هم کسی نیست جز دیه‌گو ژوتا. او هم یکی از قربانیان بازی‌های فشرده در لیگ برتر انگلیس است. مهاجم لیورپول در پایان دیدار مقابل منچسترسیتی در لیگ برتر با برانکارد از زمین خارج شد و اگرچه جزئیات دقیق مصدومیت او فاش نشد ولی یورگن کلوپ، سرمربی قرمزها تایید کرد که او به موقع برای جام‌جهانی بهبود نخواهد یافت.

پائولو دیبالا
اما بدون شک پرآوازه‌ترین غایب مصدوم قطر پائولو دیبالا، مهاجم آرژانتینی است. هر چند هنوز گمانه‌هایی مبنی بر حضور احتمالی او در این تورنمنت به گوش می‌رسد اما بسیاری معتقدند این گمانه‌ها فقط به دلیل پایین‌نیامدن روحیه تیمی آرژانتین است؛ تیمی که با عملکرد خوب خود در چند سال اخیر، دوستداران این تیم را کمی امیدوار کرده تا پس از حضور چندباره و ناموفق این تیم بالاخره بتواند رنگ جام را ببیند. نحوه مصدومیت او هم جالب توجه بود. او که امسال پس از چند فصل حضور در یوونتوس به پایتخت رم و تیم اول این شهر یعنی آث‌رم پیوسته بود پس از زدن یک ضربه پنالتی برای این تیم دچار پارگی تاندون شد و به همین دلیل حضور او در جام جهانی در هاله‌ای از ابهام است.

مارکو رویس
در کنار غایبان قطعی قطر، سیاهه بلندبالایی از مصدومان احتمالی هم وجود دارد. بازیکنانی که در فاصله کمتر از یک ماه مانده به آغاز مسابقات هنوز حضور آنها در قطر قطعی نیست. از سردار آزمون مهاجم تیم ملی ایران گرفته که گفته می‌شود قطعا دو بازی اول ایران را از دست خواهد داد تا رائول خیمینز مکزیکی. باید جام بداقبال‌ترین بازیکن مصدوم جهان را با فاصله به مارکو رویس آلمانی اهدا کنیم. وضعیت آسیب‌دیدگی رویس نشان می‌دهد که این آسیب‌دیدگی بسیار جدی است و حتی احتمال دارد که او فصل را از دست دهد. رویس یکی از بدشانس‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال آلمان است. او پیش از این، جام جهانی ۲۰۱۴، یورو ۲۰۱۶ و یورو ۲۰۲۱ را از دست داد و به احتمال خیلی زیاد در جام جهانی ۲۰۲۲ هم به دلیل آسیب‌دیدگی نتواند به میدان برود و در فهرست ژرمن‌ها قرار گیرد.