بی‌حرمتی و فحاشی رضاخانی

بی‌حرمتی و فحاشی رضاخانی

رضاشاه در فحاشی و کتک‌زدن مردم و شخصیت‌های مرجع هیچ‌گونه احساس شرمی نداشت. یکی از مصادیق این نوع رفتار را می‌توان در واکنش او نسبت به اعتراض شیخ‌محمدتقی بافقی دید.

با طرح کشف‌حجاب، اعضای خانواده رضاخان در حرم حضرت معصومه(س) به صورت بدحجاب حاضر می‌شوند. این موضوع مورد اعتراض شیخ‌ناظم، شاگرد شیخ‌بافقی قرار می‌گیرد اما همسر شاه و ندما به آن بی‌اعتنایی می‌کنند. سرانجام با برخورد قاطعانه شیخ‌بافقی، همسر شاه از غرفه بیرون رفته و با تلفن ماجرا را به گوش شاه می‌رساند. شاه در واکنش به این موضوع در سخنانی رکیک بر شهربانی خرده گرفته و می‌گوید: «پس این توله‌سگ پدرسوخته، رئیس شهربانی قم چه ... می‌خورد؟ چرا به او نگفتید ...»
آن‌گاه با بی‌حرمتی، با چکمه وارد حرم شده و با فحش‌های مخصوص خود به شیخ‌بافقی، با لگد به جان او می‌افتد.یکی از نزدیکان رضاشاه او را فردی فحاش و بددهان معرفی نموده و می‌‌گوید: «بدا به حال کسی که مورد خطاب و عتاب رضاشاه قرار می‌گرفت، دیگر چیزی نبود که به او و خاندانش حواله ندهد! فحاشی رضاشاه آن‌قدر زننده بود که در یک جمله می‌توان گفت: رضاشاه شأن فحش را هم از بین برده بود!»
در یکی از گفت‌وگوهای تیمورتاش با دولت انگلیس بر سر موضوع نفت، شاه به علت طولانی‌شدن مذاکرات، کنترل اعصاب خود را از دست داده غرش‌کنان وارد جلسه هیأت دولت شده و پرونده نفت را داخل بخاری پرتاب می‌کند!
​​​​​​​
حسین مکی/ تاریخ 20 ساله/ ص 286- 285.