میکروسکوپ کوچک داخلی برای شناسایی سریع سرطان‌پستان

میکروسکوپ کوچک داخلی برای شناسایی سریع سرطان‌پستان

میکروسکوپ کوچکی که می‌تواند در حین جراحی از فضاهای کوچک داخل بدن عبور داده شود، به گفته محققان سازنده‌اش می‌تواند نقش موثری در افزایش سرعت درمان سرطان پستان داشته باشد. محققان امپریال کالج لندن، نوعی میکروسکوپ درونی ساخته‌اند که قطر آن کمتر از یک میلی‌متر است(تقریبا هم قطر 25تار موی انسان) و به گونه‌ای طراحی شده است که در بدن قرار داده شود تا نمای بافت و اندام را ارائه دهد. به گفته این تیم، این دستگاه قادر به تولید تصاویر از داخل بافت با سرعت بی‌سابقه‌ای است.

امید این است که میکروسکوپ درونی که دکتر خوشی ویاس و همکارانش موفق به ساخت آن شده‌اند به جراحان کمک کند تا سلول‌های سرطانی با اندازه 01/0 میلی‌متر را با سرعتی بسیار سریع‌تر از روش‌های سنتی شناسایی کنند.
به گفته تیم تحقیقاتی، این روش جدید می‌تواند موجب کاهش نیاز به انجام عملیات پیگیری برای حذف سلول‌های سرطانی ‌شود که در درمان‌های قبلی توانسته‌اند خود را مخفی کنند و در بدن باقی بمانند. این ابزار جدید همچنین به حذف بخش بیشتری از بافت سالم پستان در حین جراحی تومور کمک می‌کند، زیرا به جراح این امکان را می‌دهد که با دقت بسیار بیشتری بخش سرطانی را جداسازی کند.
معمولا 20درصد از بیمارانی که تحت عمل‌های جراحی پستان قرار می‌گیرند به عمل‌های بعدی نیاز پیدا می‌کنند. محققان معتقدند توسعه این ابزار جدید حتی می‌تواند به کاهش فهرست انتظار بیمارانی که نیاز به جراحی دارند، منجر شود. به گفته آنها، استفاده از این دستگاه به جراحان کمک می‌کند تا بافت مشکوک اطراف تومورها را خیلی سریع و دقیق شناسایی کنند. این میکروسکوپ داخلی تا 120فریم در ثانیه عکسبرداری می‌کند.توسعه این دستگاه توسط بخشی از تحقیقات و نوآوری بریتانیا پشتیبانی می‌شود.
دکتر کیدار پاندیا، مدیر برنامه‌های شورای تحقیقات مهندسی و علوم فیزیکی بریتانیا گفت: «با کاهش زمان لازم برای شناسایی سلول‌های سرطانی و بهبود دقت تصویربرداری، میکروسکوپ داخلی توسعه‌یافته دکتر ویاس و تیمش می‌تواند برای بیماران سیستم‌های بهداشت و سلامت مفید باشد.»
دکتر خوشی ویاس افزود: «هدف ما این است که به آزمایشات بالینی ادامه دهیم تا این سیستم در حدود پنج سال آینده برای استفاده عمومی در دسترس قرار گیرد.»محققان از سیستم خود برای مطالعات اولیه روی بافت سرطانی انسان استفاده کرده‌اند و در حال آزمایش کارایی آن توسط جراحان و آسیب‌شناسان روی نمونه‌های آزمایشگاهی بافت سرطانی هستند.

منبع: The Guardan
عسل اخویان طهرانی - دبیر گروه دانش و سلامت