240مجموعه در نمایشگاه گیاهان دارویی امسال حضور دارند

240مجموعه در نمایشگاه گیاهان دارویی امسال حضور دارند

مهدی سیف‌سهندی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست خبری ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی نمایش توانمندی شرکت‌های دانش بنیان و خلاق را مهم‌ترین هدف این نمایشگاه بیان کرد و گفت: 180شرکت در بخش‌های مختلف و 60شرکت نوپا و هسته فناوری در بخش استانی در نمایشگاه مشارکت می‌کنند.

رئیس ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی افزود: این شرکت‌ها در حوزه‌های داروهای گیاهی و فرآورده‌های طب سنتی، اسانس و عصاره‌های گیاهی، کشاورزی، غذایی، دمنوش و نوشیدنی‌های گیاهی، ماشین‌آلات و تجهیزات و آرایشی و بهداشتی فعال هستند.
سیف‌سهندی با اشاره به ویزیت رایگان طب سنتی در این نمایشگاه گفت: مراجعه‌کنندگان در این نمایشگاه توسط متخصصان مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ویزیت رایگان می‌شوند و می‌توانند داروهای گیاهی خود را به صورت آنلاین و در عرض 48ساعت دریافت کنند. این کار به پیوند عمیق میان جامعه و صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی کمک می‌کند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از بخش‌های در نظر گرفته‌شده در این نمایشگاه، برگزاری بخش دانش‌آموزی است که در مقطع متوسطه اول و دوم برگزار می‌شود. در این نمایشگاه طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه دانش‌آموزان را دریافت می‌کنیم و پس از داوری به طرح‌های برتر جوایزی ارائه خواهد شد.
ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی، 10 تا 13 آبان 1401 با حضور بیش از 100‌مهمان بین‌المللی و مشارکت ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق تولیدکننده دارو و فرآورده‌های طبیعی و سایر صنایع وابسته به گیاهان دارویی از سراسر کشور و به همت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مصلای تهران برگزار خواهد شد.

تولید کیت‌های درمانی دانش‌بنیان
حمایت از تولید کیت‌ در حوزه‌های درمانی به‌خصوص سلول‌های بنیادی همواره از موضوعات مطرح در ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است.
در دهه‌های اخیر، علم ژنتیک از علمی با نظام‌های مشخص در زمینه وراثت به یک علم بیولوژی پایه‌ای و کاربردی در پزشکی، دامپزشکی یا کشاورزی مبدل شده و رابطه‌ای مستقیم و جدانشدنی با علوم دیگر از قبیل بیولوژی مولکولی، بیولوژی سلولی، سیتولوژی، بیوشیمی، میکروبیولوژی، پارازیتولوژی و بیوفیزیک برقرار کرده است. از آنجا که ابزارهای نوین معمولا از طریق شرکت‌های تولیدی بین‌المللی ساخته، پخش و توزیع می‌شوند، نیاز است در جهت صرفه‌جویی ارزی و تأمین نیاز با اتکا به توان داخلی به حمایت از تولیدات ایران‌ساخت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه پرداخت. 
یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان که بیش از 10سال فعالیت خود را آغاز کرده، بر تولید محصولات باکیفیت، ارزش‌آفرین برای اقتصاد کشور و نظام سلامت و تولید داروهای با کیفیت بالا تمرکز دارد.
تولید کیت‌های مختلف در زمینه دامپزشکی و تأمین کیت‌های متفاوت در حوزه‌های درمانی به‌خصوص سلول‌های بنیادی و دامپزشکی مهم‌ترین فعالیت‌های این شرکت است. همچنین این شرکت تولید انواع کیت تشخیصی دی‌ان‌ای به‌منظور استفاده‌ بالینی را در دستور کار قرار داده است.
توسعه بازار محصولات ایران ساخت در این حوزه یکی از اقداماتی است که ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال‌های اخیر در راستای آن در تلاش است.