امنیت قفقاز، محور نشست خبری رئیسی و پاشینیان

امنیت قفقاز، محور نشست خبری رئیسی و پاشینیان

سیدابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان با بیان این‌که سفر نخست‌وزیر ارمنستان به ایران نقطه‌عطفی در جهت ارتقای روابط میان دو کشور خواهد بود، گفت: سیاست همسایگی از سیاست‌های مورد تاکید دولت ایران است و در این مدت چند نشست با آقای پاشینیان داشتیم.

 در این نشست‌ها به‌ویژه در سفر امروز(سه‌شنبه) محور مذاکره توسعه روابط اقتصادی، تجاری و امنیتی بین دو کشور است. رئیس‌جمهور با اشاره به رشد مبادلات تجاری میان دو کشور گفت: در چند ماه گذشته ۴۳درصد رشد روابط تجاری با ارمنستان ثبت شد اما هدف‌گذاری برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور سه‌میلیارد دلار است که دستیابی به آن با اراده دو کشور کاملا امکان‌پذیر می‌باشد. رئیسی با بیان این‌که روابط خوب بین دو کشور حتما به روابط بهتر در منطقه و در سطح بین‌المللی خواهد انجامید، افزود: منطقه قفقاز بخشی از تاریخ، تمدن و فرهنگ ایران است و ما نسبت به تحولات این منطقه حساس هستیم. وی امنیت و صلح در منطقه قفقاز را برای ایران بسیار بااهمیت دانست و تصریح کرد: در مذاکرات دوجانبه با نخست‌وزیر ارمنستان دو طرف تاکید کردند که حل مسائل منطقه باید به دست مسئولان و دست‌اندرکاران در همین منطقه باشد و هر نوع دخالت بیگانگان در منطقه به‌جای حل مشکلات، خود ایجاد مشکل خواهد کرد و ظرفیت‌های منطقه قفقاز می‌تواند امنیت پایدار و صلح را در این منطقه  تضمین کند.
نخست‌وزیر ارمنستان نیز در این نشست مطبوعاتی با بیان این‌که در جریان این سفر مذاکرات بسیار پرمحتوا و جامعی انجام شد، گفت: در مذاکرات خود با تاکید بر روابط و اشتراکات تاریخی و فرهنگی دو کشور، به ظرافت‌هایی اشاره داشتیم که در همه زمینه‌های روابط دو کشور نهفته است.