نسخه Pdf

صفرتاصد نرم‌افزار سروش

می‌توان با تلگرام رقابت کرد

صفرتاصد نرم‌افزار سروش

 ارتباط زندگی سرگرمی، شعاری بود که تولیدکنندگان پیام‌رسان سروش در سایت رسمی آن به عنوان شعار این پیام‌رسان نوشته بودند و کاربران آن را مشاهده می‌کردند. سروش جزو اولین پیام‌رسان‌هایی است که به صورت ماهانه امکانات جدیدی به آن اضافه می‌شود، همچنین وجود چندین میلیون کاربر فعال، سروش را جزو سه پیام‌رسان برتر ایرانی این روزها قرار داده است. سروش هم نسخه موبایل دارد و هم برای دسکتاپ عرضه شده است و مانند تلگرام و سایر برنامه‌های معروف بین‌المللی می‌توان در پلتفرم‌های مختلف به آن دسترسی داشت. رسانه‌ملی نیز در مقطعی به تبلیغ این پیام‌رسان پرداخت، بسیاری از کانال‌های رسمی برنامه‌های مختلف صداوسیما نیز در این پیام‌رسان وجود دارند و مخاطبان می‌توانند از طریق سروش با برنامه‌های محبوب خود ارتباط برقرار کنند. پیام‌رسان‌های مختلف، طراحی‌های مشابهی دارند چراکه به صورت کلی و جهانی استاندارد‌های طراحی پیام‌رسان، تقریبا یکسان است و از این جهت نیز سروش تا حدی به برخی دیگر از پیام‌رسان‌های ایرانی شبیه است.

امکانات سروش
امکان گفت‌وگوی دونفره اولین و طبیعی‌ترین امکاناتی است که پایه و اساس یک پیام‌رسان را تشکیل می‌دهد و همان‌طور که سروش گفته، امکان ارسال پیام اما مانند پیام‌رسان‌های خارجی در این نرم‌افزار نیز وجود دارد و در گفت‌وگوی دو نفره می‌توان هم پیام صوتی ارسال کرد، هم تصویر و استیکر و به طور کلی هر آنچه در پیام‌رسان‌های دیگر قابل انجام است در این پیام‌رسان نیز می‌توانید انجام دهید.
در پیام‌رسان سروش می‌توانید گروه‌هایی ایجاد کنید که در این گروه‌ها امکان نقل‌قول و ارسال استیکر تا فوروارد پیام‌های دیگران و گفت‌و‌گو‌های چندنفره توسط کاربران وجود دارد. بنابراین از این جهت نیز سروش مانند دیگر پیام‌رسان‌ها امکان افزودن افراد به گروه را به شما می‌دهد و امکان لایک کردن پیام دیگران نیز در این پیام‌رسان ایرانی برای شما وجود دارد.
یکی از امکانات پیام‌رسان ایرانی سروش درست کردن کانال‌هایی است که هم می‌تواند به صورت تعاملی ایجاد شود و هم می‌تواند اختصاصی باشد. کانال‌های اختصاصی صرفا در دست مدیر کانال است و به صورت یک‌طرفه محتوای مورد نظر خود را ارسال می‌کند اما در کانال‌های تعاملی، کاربران در جریان پیام‌های مختلف حضور دارند و می‌توانند مشارکت داشته باشند. همچنین مدیر کانال می‌تواند با ایجاد نظرسنجی و  مسابقات مختلف، کاربران را بیش از پیش در کانال‌های تعاملی دخیل کند.
یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های پیام‌رسان ایرانی سروش، تماس صوتی رایگان است. البته به‌تازگی سروش این امکان را ایجاد کرده است که با شماره تلفن دیگران نیز از طریق پیام‌رسان سروش تماس صوتی ایجاد کنید که قابلیت ممتاز به شمار می‌رود و در پیام‌رسان‌های خارجی وجود ندارد.
یکی دیگر از امکانات بومی‌شده پیام‌رسان ایرانی سروش، سرویس اوقات شرعی است که در پیام‌رسان‌های خارجی وجود ندارد و کاربران ایرانی می‌توانند با استفاده از آن، اوقات شرعی مختلف برای شهرهای مختلف را به‌راحتی ببینند.
این‌که بتوانید در پیام‌رسان خود سرویس آب و هوا نیز داشته باشید، یک قابلیت قابل توجه است و سروش با ارائه این سرویس به شما این امکان را می‌دهد که از آب و هوای شهرتان نیز باخبر شوید.
از دیگر امکانات پیام‌رسان ایرانی سروش، می‌توان به امکان خرید شارژ اشاره کرد که  در بسیاری از پیام‌رسان‌های دیگر چنین امکانی وجود ندارد.
پرداخت قبض نیز در کنار خرید شارژ، می‌تواند شما را از نصب بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر بی‌نیاز کند؛ چراکه وقتی بتوانید در نرم‌افزار پیام‌رسان قبض خود را هم پرداخت کنید، دیگر نیاز به برخی نرم‌افزارهای پرداخت ندارید.
اگر در کانال‌های زیادی عضو هستید، نباید نگران دسته‌بندی آنها باشید چراکه در سروش می‌توانید برای دسترسی به محتوای مناسب در موضوعات مختلف، به بهترین کانال‌های ممکن دسترسی داشته باشید و در دسته‌بندی‌های مختلف، آنها را در اختیار بگیرید.
یکی از بهترین امکانات سروش برای کسانی که فروشگاه مجازی و آنلاین دارند این است که با امکان پرداخت آنلاین درون برنامه سروش، کاربران مختلف می‌توانند از شما خرید کرده و از طریق همین برنامه هزینه آن را پرداخت کنند که در کنار این در صورتی که کاربران بتوانند کانال‌های با تعداد افراد دنبال‌کننده زیاد و محتوای اختصاصی ایجاد کنند، درآمد مستقیمی از تعداد بازدید نیز برای آنها کسب می‌شود.
امکان به‌اشتراک‌گذاری مکان کاربر یکی دیگر از قابلیت‌های عمومی پیام‌رسان‌های مختلف است که در سروش نیز وجود دارد و با استفاده از آن، می‌توانید مکان خود را برای یک یا چند نفر به اشتراک بگذارید.
پیام‌رسان‌های ایرانی از همان ابتدا مورد حمله و انتقادهای زیادی قرار گرفتند و حاشیه‌های زیادی برای آنها ایجاد شد و ازجمله مخالفان این پیام‌رسان معتقد بودند سروش از پروتکل‌های امنیتی رمزنگاری‌شده استفاده نمی‌کند. این در حالی بود که مسئولان پیام‌رسان این حرف را تهمت بزرگی به سروش می‌دانستند. آنها به‌صراحت اشاره کرده بودند که سروش از پروتکل ssl بهره می‌برد و تمام اطلاعات و پیام‌های کاربر به صورت رمزنگاری‌شده جابه‌جا می‌شود.
مسأله تحت‌نظر قرار گرفتن و رصد اطلاعاتی گروه و کانال‌های مختلف یکی دیگر از حرف‌هایی بود که راجع به سروش گفته می‌شد. این در حالی بود که سروش اعلام کرد رصد اطلاعاتی ندارد چراکه غیرقانونی است و نیاز به مجوز رسمی قوه قضاییه دارد. سروش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:‌ خیال‌تان راحت باشد. هیچ کسی غیر از شما به هیچ‌وجه امکان دسترسی به فایل‌های ارسالی‌تان را ندارد. به این دلیل که در نسخه‌های جدید سروش همه اطلاعات با پروتکل‌های امن ssl یا همان https ذخیره می‌شود. البته نسخه‌های اولیه در کانال‌های عمومی که Privacy جدی نداشتند از پروتکل http استفاده می‌شد. اما مدت‌هاست که این فضای امن برای پیام‌رسانی و انتقال فایل‌ها در تمام تبادلات سروش فراهم شده است. سروش برای انتقال پیام‌ها و فایل‌های شما امنِ امن است. یکی از ویژگی‌های خوب سروش استفاده از سرورهای داخلی است که طبق اصول شبکه باعث می‌شود دسترسی کاربران به این برنامه و فایل‌های موجود در آن تسهیل شود. در این صورت هم هزینه اینترنت شما کاهش پیدا می‌کند و هم با سرعت بیشتری می‌تواند فایل‌های خود را دانلود کند. 
یکی از ویژگی‌های جذاب در نرم‌افزار سروش شخصی‌سازی تم است که کاربران با استفاده از تم‌ساز می‌توانند هر طور که می‌خواهند، تم مورد نظر خود را تغییر دهند و طراحی اصلی سروش اگر باب میل آنها نیست با طرحی جدید فضای آن را عوض کنند.
مدیرعامل سروش درباره این نرم‌افزار می‌گوید: من برای کارهای شخصی خود بیشتر از سروش استفاده می‌کنم، البته دوستانی در پیام‌رسان‌های مختلف دارم که به همین دلیل از پیام‌رسان‌های مختلف استفاده می‌کنم. من قطعا با فیلترینگ تلگرام مخالف هستم. ببینید یکی از مشکلاتی که ما داریم این است که نتوانستیم ارتباط مناسبی با مردم پیدا کنیم و در زمینه فیلترینگ فکر می‌کنم دلیل آن خیلی واضح باشد چراکه وقتی فیلترینگ اتفاق می‌افتد از نظر درونی سازمان شما را می‌میراند و باعث می‌شود تیم شما نبیند چه اتفاقاتی در اکوسیستم در حال رخ دادن است و رقبا از چه امکاناتی استفاده می‌کنند. به نظر من کاش این دغدغه‌ای که روی پیام‌رسان‌ها و سرویس‌دهی‌شان در ایران وجود دارد در همه حوزه‌ها وجود داشت. در آن صورت می‌توانستیم از محصولات باکیفیت داخلی در همه حوزه‌ها بهره ببریم. 
او در پاسخ به تعدد پیام‌رسان‌های داخلی گفت: ‌یکی از راه‌های گفته شده، تلفیق این پیام‌رسان‌هاست که البته قاطعانه نمی‌توان گفت خوب است یا بد و به نظرم این‌که مونوپلی به اسم تلگرام داریم، مشکل‌زاست. تولید محتوای شما محدود شده و این محتوا در وب وجود ندارد. 
وی با اشاره به این‌که این‌طور نیست که به خانواده در یک پیام‌رسان پیام دهید و به دوستان در یکی دیگر، می‌گوید: معمولا رشد طبیعی رخ می‌دهد و شبکه‌های مختلف برای هر فرد در یک پیام‌رسان اتفاق می‌افتد و خود تلگرام هم به نظر من رشد طبیعی در کشور نداشت، بازی‌هایی که با وایبر کردند و نبود سرویس‌های مختلف نیز باعث شد که مردم به سمت تلگرام بروند و به همین دلیل صورت‌مسأله را باید از تلگرام شروع کنیم. 
او درباره شکل‌گیری سروش می‌گوید: تقریبا سال ۹۳ بود که تیمی در دانشگاه شریف شکل گرفت. در این دانشگاه دو جنس افراد وجود دارند که تیم تشکیل می‌دهند. یکی این‌که فناوری برای آنها چالش‌برانگیز باشد که البته پیام‌رسان هم از این نوع است چراکه اسکیل و اپ‌تایم بالایی دارد.  پیام‌رسان پیچیدگی را بالا می‌برد و از طرف دیگر ترند جهانی هم به سمت مگااپ‌ها می‌رفت. وایبر هم اثبات کرده بود که چنین چیزی بین مخاطبان ایرانی مشتری دارد و این تیم شکل گرفت. مناقصه‌ای برگزار شد و سازمان صداوسیما شریک تجاری شد که یعنی در سیاست‌گذاری کلی وارد می‌شود، نه تولید محتوا و... سرمایه‌گذاری شروع این پروژه دو بخش داشت که بخش خصوصی جذابیت این سرمایه‌گذاری برایش بلندمدت است. در جهان هم همین‌گونه است، برای مثال اوبر هنوز هم زیان‌ده است اما برند قدرتمندی  ایجاد کرده و همین برای سرمایه‌گذار جذاب است و به همین‌دلیل بخش خصوصی وارد شد. 
مرتضی رحیمی، مدیرعامل سروش پلاس با اشاره به این‌که از عدم شفافیت ضربه زیادی خورده‌اند و تیم آنها به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی متهم شده‌اند که بسیاری از جاها با دادن آدرس غلط به کار آنها آسیب می‌زنند، ادامه می‌دهد: ما تیم فنی بودیم و زیاد دغدغه رسانه نداشتیم، این ضعف ما بود. ما تورهای فنی زیادی برگزار کردیم و چیز عجیب و غریبی نداریم و در طراحی محصول و توسعه فنی خود دوستان کار می‌کنند. برای نمونه شما بدانید که آن پنج میلیاردی که گفتند به ما دادند وام ۸ درصد بود و بسیاری از شرکت‌های دیگر هم این وام را دریافت کردند. 
ما هم این وام را خرج زیرساخت کردیم، سرور و تجهیزات شبکه خریدیم. ما به دنبال تولید ارزش هستیم و این‌طور نیست که فقط سرمایه‌گذار دولتی جاهایی کار را خراب کرده باشد در بسیاری از موارد این سرمایه‌گذار خصوصی بوده که باعث شده کار خراب شود. گرفتن وام هم خیلی مسأله عجیبی نیست و بالاخره هر شرکتی در مواقعی با گرفتن وام، کار خود را پیش‌ می‌برد و بعد با استفاده از گردش مالی که دارد، آن را پس می‌دهد. در دوره فیلترینگ قبلی ما چهار میلیون کاربر ثبت‌نام کردیم که ۱۰ میلیون نیز قبل از آن کاربر داشتیم و این‌طور نبود که همه کاربران به‌واسطه فیلترینگ آمده باشند. 
رحیمی داشتن ضعف فنی در هر محصولی را ممکن می‌داند و در عین حال می‌افزاید: کاربری که در سروش فعالیت می‌کند، باید از طریق مخاطب‌سنجی بررسی شود. ما قبل از فیلترینگ رشد طبیعی داشتیم و برای نمونه یک بار که برای دیتاسنتر تلگرام مشکلی رخ داد که یک میلیون کاربر جدید گرفتیم.

مهدی خانقلی - خبرنگار
ضمیمه کلیک