خطر حیات آب

ذره بین

خطر حیات آب

 خشکسالی، اتفاق تلخی است که بسیاری از کشورها را درگیر کرده است. تصور کنید یک روز آب نباشد، چقدر زندگی سخت است؟ این روزها بیشتر از گذشته کشور درگیر خشکسالی شده و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند ممکن است این روند ادامه‌دار باشد.

طی هفته‌های گذشته، مسئولان وزارت نیرو و سازمان‌های مربوط به حوزه آب از شهروندان می‌خواهند در مصرف آب صرفه‌جویی کنند اما هر روز رکوردهای مختلفی در مصرف آب به ثبت می‌رسد. سال آبی جدید با ثبت رکورد مصرف در تهران شروع شد. در اولین ماه پاییز -که انتظار می‌رفت فصل جدید آبی بهتر از گذشته باشد- نه‌تنها باران زیادی نبارید، بلکه رکورد مصرف آب در پایتخت در هر ثانیه به 46هزار لیتر رسید. 

بهیه جعفری، معاون دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق بودجه شرکت منابع آب با بیان این‌که متوسط بارش‌ها در 15سال اخیر کمتر از نرمال بوده، گفت: پایش آماری 54ساله اخیر نشان می‌دهد متوسط بارش‌ها در دوره آماری حدود 248میلی‌متر بوده است و در 15سال اخیر فقط دو سال پرآبی داشتیم .

این مسئول شرکت آب با بیان این‌که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد امسال هم وارد یک سال آبی خشک می‌شویم، افزود: اگر امسال طبق پیش‌بینی‌ها شاهد سال آبی خشکی باشیم سه سال پیاپی در کشور خشکسالی داریم. درضمن  یکی از این سه سال، یعنی 1399 با حدود 158میلی‌متر بارش جزو سه سالی بود که در آن دوره آماری 54ساله که گذشته جزو خشک‌ترین سال‌های کشور بوده است.

جعفری تصریح کرد: با توجه به ادامه‌دار بودن این خشکسالی‌ها مخازن سدها و منابع آب زیرزمینی با کمبود آب مواجه می‌شود. برای این‌که آب بهداشتی و پایدار برای همه هموطنان فراهم شود، همه باید مدیریت مصرف آب و صرفه‌جویی آب را سرلوحه کارمان قرار بدهیم.

مشترکان پرمصرف جریمه می‌شوند

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب تهران گفت: تاکنون آب ۶۰۰۰خانوار بدمصرف تهرانی به صورت موقت قطع شده و این روال نیز ادامه دارد و با جدیت با مشترکان پرمصرف برخورد خواهیم کرد. به گفته وی، از چهار ماه گذشته به مشترکان پرمصرف بیش از چهارمرتبه تذکر داده شده که باید میزان مصرف خود را کاهش دهند، عده‌ای از این مشترکان میزان مصرف خود را کاهش دادند  اما عده‌ای دیگر نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بوده‌اند. برای این دسته از مشترکان، محدودیت‌هایی را طبق قانون لحاظ کردیم و امسال نیز اولین سالی است که چنین اتفاقی می‌افتد، در سال‌های گذشته برای اعمال محدودیت، مصوبه شورای تامین را اخذ می‌کردیم  اما اکنون به‌صراحت در قانون بودجه ذکر شده درخصوص کسانی که بیش از دو برابر الگو مصرف دارند، وزارت نیرو این حق را دارد که محدودیت‌هایی برای آنها اعمال کند. همچنین مدیر بهره‌برداری از تاسیسات آبفای استان تهران گفت: برای مدیریت و کاهش الگوی مصرف، ناگزیر به اعمال محدودیت برای مشترکانی هستیم که بالاتر از الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند. علی‌اکبر ملکوتی افزود: درحال حاضر میزان مصرف شهروندان تهرانی حدود ۳۸هزار لیتر بر ثانیه و تولید آب ۳۰هزار لیتر بر ثانیه است که فاصله  8000 لیتری میان تولید و مصرف، از طریق حجم ذخایر مخازن تامین می‌شود.
​​​​​​​
به گفته وی، حجم ذخایر سد‌ها نیز یک میلیون و ۳۰هزار مترمکعب است که با حالت مطلوب حدود ۳۷۰ هزار مترمکعب فاصله دارد. مدیر بهره‌برداری از تاسیسات آبفای استان تهران در ادامه با اشاره به خشکسالی‌های پی‌درپی، نداشتن بارش‌های مطلوب در حوضه آبریز سد‌ها و کاهش حجم ذخایر تامین‌کننده آب شرب تهران به ۸۰ میلیون مترمکعب نسبت به سال گذشته، بر مدیریت و تغییر الگوی مصرف شهروندان تاکید کرد.