تدوین بسته حقوقی حمایت از تجار 

در همایش «نقش و اهمیت قراردادهای تجاری در بازرگانی بین‌المللی» مطرح شد 

تدوین بسته حقوقی حمایت از تجار 

همایش نقش و اهمیت قراردادهای تجاری در بازرگانی بین‌المللی روز گذشته 14 آبان‌ماه با حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت‌خارجه، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت، رئیس اتاق بازرگانی ایران و معاون بین‌الملل این نهاد بخش خصوصی برگزار شد.

به گزارش جام‌جم، در همایش نقش و اهمیت قراردادهای تجاری در بازرگانی بین‌المللی که در محل اتاق ایران برگزار شد، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با اشاره به جایگاه مناطق ترانزیتی در توسعه بازرگانی بین‌المللی گفت که تقویت مسیرهای ترانزیتی کشور جزو اولویت‌های ایران است و در این مورد با چین و سایر کشورها رایزنی شده و خوشبختانه به نتیجه رسیده و تفاهم‌ صورت گرفته است. به گفته مهدی صفری، ایران مذاکراتی با چین برای توسعه راه‌های ترانزیتی خود داشته که تفاهم‌هایی هم صورت گرفته است. معاون وزیر خارجه برای نمونه به مسیر ترانزیتی سرخس اشاره کرد؛ جاده‌ای که مربوط به منقطه اقتصادی به همین نام است. وی تصریح کرد: «در این رابطه سرمایه‌گذاری فاز اول در سرخس آغاز شده تا زیرساخت‌های حمل‌ونقل تقویت شود و فاز دوم در بندرانزلی دنبال خواهد شد. درواقع دنبال آن هستیم که کانتینرهای صادرشده از مسیر ایران، خالی برنگردند.» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با اشاره به صادرات مرکبات ایران، به اهمیت همکاری با چین برای توسعه بازار صادرات ایران اشار ه کرد و گفت که چینی‌ها به زعفران ایرانی علاقه‌مند هستند. بااین‌حال وی یادآور شد که ایران نتوانسته به ظرفیت لازم برای همکاری با چین در زمینه صادرات زعفران دست یابد؛ «پس باید برای این بخش هم برنامه ریزی کرد». وی در ادامه گفت که فضا برای همکاری ایران با کشورهای روسیه و قزاقستان فراهم است. صفری برای نمونه به بازار مصالح ساختمانی ایران اشاره کرد و یادآور شد که ایران برای صادرات مصالح خود می‌تواند با قزاقستان و روسیه همکاری کند: «بااین‌حال صادرات مصالح به این کشورها در حجم کم صورت می‌گیرد.» معاون وزیر امور خارجه به بحث قراردادهای تجاری هم ورود کرد. به گفته وی، حتی اگر «معیارهای لازم» هم دیده شود امکان بروز مشکل وجود دارد. معاون وزیر خارجه در امور اقتصادی با اشاره به این‌که سفارتخانه‌ها می‌توانند به تجار کمک کنند، گفت که از این طریق می‌توان افراد خوشنام را برای قراردادها به تجار معرفی کرد.

 دردسر حل اختلافات  تجاری 

در ادامه این جلسه رئیس اتاق بازرگانی ایران به تشریح نقاط آسیب قراردادهای مبتنی بر تجارت بین‌المللی اشاره کرد. یکی از نکاتی که غلامرضا شافعی بر آن دست گذاشت، استفاده از قراردادهایی است که براساس الزامات رو به گسترش حقوق تجارت، به‌روزرسانی شده‌اند. وی در تشریح اهمیت پی بردن به این موضوع گفت: «در منطقه‌ای قرار داریم که تجارت با بسیاری از کشورها با ریسک‌پذیری بالایی برخوردار است.» یکی از نکاتی که رئیس اتاق بازرگانی به آن توجه داد، اهمیت همکاری با تجار حرفه‌ای است. 

داوری بین‌المللی یکی دیگر از مسائلی است که در تجارت بین‌الملل کلیدی است اما ایرانی‌ها شناخت چندانی  از  آن ندارند. 

شافعی بر همین اساس گفت: «تجار ما خیلی وقت‌ها در شرایطی با اختلاف‌های تجاری روبه‌رو هستند که یا برخی قرارداد ندارند یا اگر دارند نحوه رفع اختلاف را در قرارداد مورد توجه قرار نداده‌اند، لذا  کار حل‌‌وفصل اختلافات تجاری در این شرایط سخت می‌شود.»

بخش دیگری از زمان این همایش به رئیس سازمان توسعه تجارت و معاون وزیر صمت اختصاص یافت. وی با اشاره به ناکافی بودن اطلاعات ایرانی‌ها از الزامات حقوقی تجارت بین‌الملل گفت که این سازمان، مجموعه اقدامی را برای حمایت از تجار در نظر دارد.
​​​​​​​
علیرضا پیمان‌پاک با بیان این‌که سازمان توسعه تجارت قصد دارد بسته دقیقی را برای تجار تهیه کند به محتوایی که در این بسته قرار می‌گیرد، اشاره کرد: «ترجمه قوانین، پیش‌نویس قراردادها، مشاوره‌های حقوقی و فعالیت روی قراردادهای هوشمند.» پیمان‌پاک با اشاره به معضلاتی که به دلیل ناآشنایی با اصول روز تجارت بین‌الملل به‌وجود آمده، یادآور شد که تجار ایرانی وقتی با مشکل مواجه می‌شوند، وکلایی می‌گیرند که آشنایی چندانی با کار ندارند و درنتیجه باید یک وکیل دیگر بگیرند تا از وکیل اول نجات پیدا کنند.» رئیس سازمان توسعه تجارت یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید بسیار به آن توجه کرد را استفاده از ظرفیت  قراردادهای هوشمند  دانست و گفت: «در این زمینه با فقر فعالیت مواجه هستیم. به همین منظور سازمان توسعه تجارت قصد دارد که دوره‌های تخصصی قراردادهای هوشمند را با همکاری اتاق بازرگانی ایران برگزار کند. شیوه‌های سنتی دیگر پاسخگو نیستند و در همین حال مراکز معاضدت حقوقی را ایجاد می‌کنیم.»