سقوط «تی‌تی» در گیشه سینماها

سقوط «تی‌تی» در گیشه سینماها

سینمای ایران در حالی نیمه‌های پاییز را پشت سر می‌گذارد که همزمان با سرد شدن هوا، جذب تماشاگران به سینما دشوارتر از قبل است و این پرسش پررنگ‌تر از قبل خواهد بود که با چه ساز و کاری می‌توان اقتصاد سینما را در این شرایط بهبود بخشید و چراغ سینماها را روشن نگه داشت؟ از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها و مزیت‌های هر اکران پاییزی باز شدن مدارس و دانشگاه‌ها و حضور طیف‌های مختلف دانش آموزان و دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی است که آن‌هم امسال به در بسته خورد و در این زمینه هم شاهد اتفاقات خوب و چشمگیری نبودیم.

در این شرایط فیلم سینمایی «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده که یکی از موفق‌ترین آثار سینمای اجتماعی در سال ۱۴۰۱ است و توانست در ابتدای اکران بعد از فیلم کمدی انفرادی در رتبه دوم جدول فروش سینماها بایستد، طی هفته‌های گذشته به رتبه چهارم جدول فروش نزول کرد.
این فیلم تاکنون با داشتن ۳۹۷ سینما توانسته به فروش ۲۰٬۷۵۴٬۶۴۲٬۲۵۰ میلیارد تومانی دست پیدا کند، فیلمی که از جمله آثار با کیفیت سینما محسوب شده است. الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و پارسا پیروزفر بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.
تی‌تی، چهارمین تجربه کارگردانی پناهنده محسوب می‌شود. این فیلم در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر اکران شد. وی پیش از این فیلم‌هایی چون «ناهید»، «اسرافیل» و «پاییز نیکایدوها» را ساخته است. تی‌تی، فیلم جایزه‌ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در فستیوال بین‌المللی تصاویر نو‌ی‌پارسی ۱۴۰۰، بهترین بازیگر زن در بیست‌و‌ششمین فستیوال بین‌المللی سینمای مولف رباط ــ مراکش ۱۴۰۰ و چهاردهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران‌۱۴۰۱ را کسب کرده است.
تی‌تی در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت اما به‌دلیل این‌که نمایش اول آن در سی و سومین فستیوال بین‌المللی فیلم توکیو ۲۰۲۰ بود از داوری در دو بخش بهترین فیلم و بهترین کارگردانی محروم شد.
این فیلم در جدول رده‌بندی منتقدان مجله فیلم که هر سال بعد از پایان جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود در دو بخش بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه برگزیده شد.
ترکیب پارسا پیروزفر در کنار الناز شاکردوست و هوتن شکیبا در این فیلم توانسته تاکنون نقدهای مثبت فراوانی را از آن خود کند. پیروزفر که نسبت به سال‌های گذشته پرکارتر شده از معدود بازیگرانی است که همواره معطوف به کار خود بوده و کمترین حاشیه را نسبت به خیلی از بازیگران دیگر داشته است. شاید همین دور بودن از حاشیه و جنجال باعث شده تا پیروزفر بتواند همچنان در مسیر موفقیت گام بردارد.
در کنار او هوتن شکیبا هم از جمله بازیگران بی حاشیه و موفق است، بازیگری که به مرور از تئاتر راهی سینما شد و حالا از جمله بازیگران پرکار سینما به شمار می‌آید. او سیمرغ بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر را برای بازی در «شبی که ماه کامل شد» در کارنامه داشته و اکنون بازیگری صاحب سبک محسوب می‌شود.
داستان، فضا و شخصیت اصلی تی‌تی تا حدود زیادی یادآور و برگرفته از جاده شاهکار فدریکو فلینی است. فیلم تی‌تی ماجرای آشنایی یک دختر خیالاتی و کولی‌وار را با مردی روایت می‌کند که به‌طرز غیرمنتظره‌ای در حال کلنجار رفتن با مفهوم مرگ و پایان است.