جلوگیری از نفوذ آب و گردوغبار با فناوری بومی

جلوگیری از نفوذ آب و گردوغبار با فناوری بومی

برای پوشش درز و رفع فاصله بین نقاط اتصال داده شده در بدنه و در داخل اتاق خودرو و ایرادات احتمالی در کارخانه‌های خودروسازی، از خمیرهای پی‌وی‌سی به‌عنوان درزگیر (سیلر) استفاده می‌شود.

مجموعه‌ای دانش‌بنیان با تولید درزگیری برپایه نانوفناوری، طول عمر و مقاومت درزگیرهای بدنه خودرو را افزایش داده است. این محصول بر مبنای پلی وینیل کلرید تولید شده است که ضمن افزایش استحکام، موجب بهبود غلظت درزگیرها و مقاومت در برابر شره‌شدن شده و در مقابل لرزش و شوک‌های وارده به اتاق خودرو مقاومت بیشتری نشان می‌دهد.

تنشی که گرما  به قورباغه‎‌ها وارد می‎‌کند
در مجله نیچر
توالی انتشار: هفته‌نامه 
شماره: نوامبر 2022/ آبان 1401
وبگاه: nature.com

 گرمایش جهانی همیشه با تصویر خرس قطبی روی تکه‌یخی کوچک در ذهن ما تداعی می‎شود اما گونه‌های زیادی از حیوانات هستند که در جریان گرمایش زمین، فشارهای زیادی را تحمل می‎کنند. یکی از این گونه‎ها، قورباغه درختی است که در کاستاریکا زندگی می‌کند. پرونده اصلی این شماره از مجله نیچر، به تحقیقاتی اختصاص دارد که محققان درباره زندگی این قورباغه انجام داده‌اند. تحقیقات نشان می‎دهد افزایش دمای کره زمین حتی به اندازه یک درجه سانتی‎گراد، می‎تواند در فرآیندهای زیستی و رشد این قورباغه تاثیرگذار باشد و آنها را سرعت بخشد. این تاثیر باعث می‎شود قورباغه‎ها سریع‌تر پیر شوند و به ازای هر یک درجه سانتی‌گراد احتمال مرگ در اثر گرما تا حدود 100درصد افزایش می‎یابد. این موضوع نشان می‎دهد که اگر گرما با همین روال پیش رود گونه‎های مختلف در کره زمین احتمالا دچار آسیب جدی خواهند شد.