نسخه Pdf

سواد، از دریچه عقل‌کل

سواد، از دریچه عقل‌کل

عقل کل با ظاهری موجه روبه‌روی مجری نشسته است. ترجیحا با کت‌وشلوار و ریش‌پرفسوری و عینک گرد که برای او کاراکتری شبیه یک استاد دانشگاه می‌سازد. این اولین مصاحبه رسمی عقل‌کل است. مجری آغاز می‌کند و آقای عقل‌کل بدون این‌که مجری سؤال اولش را آغاز کند، تمام پاسخ را یکجا تحویل مخاطب می‌دهد.

«خب، بسیار ممنون که بنده رو برای بار چندم به این برنامه دعوت کردید و با دعوت بنده باعث بالارفتن سطح سواد عمومی جامعه می‌شوید. این کار شما به‌شدت قابل تقدیر و تحسین است. و اما بحث از دانش و علم و سواد شد. من در همین ابتدای کار و قبل از هر چیز، لازم می‌دونم تا راه‌های رسیدن به سواد و بالابردن سواد رو توضیح بدم خدمت‌تون. البته به تعداد آدم‌ها، راه برای رسیدن به سواد وجود داره اما خب من سعی می‌کنم از دانش و تجربه سرشار خودم استفاده کنم و به شش راه از راه‌های افزایش سواد اشاره کنم. امیدوارم بهره لازم رو ببرید. توجه داشته باشید که حتی اگر موفق به کسب یکی از این شش راه بشید، شما باسواد خواهید شد. ممکنه البته به امثال بنده که همه این شش ویژگی رو در خودمون جمع کردیم نرسید اما خب تلاش‌تون رو بکنید.
۱. اولین راه افزایش و کسب سواد، «داشتن» سواد هست. برای هرکسی داشتن حداقل یک سواد در منزل بسیار واجبه. خود بنده یک سواد در منزل دارم. سواد جان بابا! همین الان توی استودیو است. اگه بخواید صداش می‌کنم ببینیدش. قباد، فواد و سواد، سه فرزند بنده هستند.
۲. دومین مسیر برای افزایش سواد در جامعه، «سبیل» هست. اساسا ریش و سبیل برای مردان می‌تونه به یکباره سوادشون رو افزایش بده. هرچقدر بلندتر و نامرتب‌تر و ژولیده‌تر، باسوادتر!
۳. سومین راه اما، مسأله ایسم است. سعی کنید در بحث‌های گوناگون هر واژه‌ای که آخرش ایسم داره رو حفظ کنید و زیاد بگید. روزی 70 مرتبه، صبح و ظهر و شب، با خودتون تکرار کنید. حتما نتیجه می‌گیرید. بیمار، بدحال‌تر از شما هم داشتم. انجام داده، خوب شده! از سوسیالیسم و اگزیستانسیالیسم گرفته تا پوزیتیویسم و مارکسیسم و لیبرالیسم و آنارشیسم! حتی راشیتیسم! خلاصه هر مدل کلمه‌ای که ایسم داره تکرار کنید حتما جواب میده. علی‌الخصوص کلمه «کانسپت!» البته ممکنه بگید این کلمه که اصلا ایسم نداره! که خب حرف شما اهمیتی نداره چون من فقط باسوادم!
۴. چهارمین راهی که الان به ذهنم می‌رسه خریدن کتابه! تا می‌تونید کتاب بخرید! اصلا خوندنش مهم نیست. مهم، قطر و اندازه و اسم کتابه. ضمنا سعی کنید جلد کتاب، از این جلدای سخت باشه. اونا لامصب خیلی سواد آدمو زیاد می‌کنن!
۵. راه پنجم از همه راحت‌تره. تا می‌تونید با آدمای باسواد رفت‌وآمد کنید. عکس بگیرید باهاشون. عکساتونو پست کنید. استوری کنید. حتی دیدن آدمای باسواد هم، سواد شما رو افزایش میده. همین الان به واسطه معاشرت و تماشای من کلی به سوادتون اضافه شده. خودتون خبر ندارید اما!
۶. راه ششمی که می‌خوام بهش اشاره کنم، ارسال عدد یک هست! به هر سامانه که صلاح می‌دانید عدد یک رو ارسال کنید. آهای اولی‌ها، دومی‌ها، سومی‌ها، همین‌طوری بگیر برو تا هفتمی‌ها، هشتمی‌ها و نهمی‌ها و خلاصه هرچندمی‌ها، قول می‌دیم به ۵۰۰ نفر اولی که همین الان عدد یک رو به سامانه ما ارسال کنن. یک پک آموزشی رایگان همه دروس در همه مقاطع تحصیلی هدیه می‌دیم تا باعث افزایش سوادتون بشه. با تشکر. تلفن دو تا شیش!
بحث مهم بعدی ما درباره فواید سواد است. ممکن است بعضی با خودشان بگویند اصلا این سواد به چه درد ما می‌خورد؟ همون‌طور که علم ما باید نافع باشد، این سواد هم بالاخره باید به یک درد ما بخورد. بنده پنج فایده برای این مسأله لیست کرده‌ام که خدمت‌تون عرض می‌کنم.
۱. خب اولین فایده سواد حداقل برای ما این بوده که خریدهای ما رو سوادجان انجام میده. گاهی هم البته قباد و فواد میرن واسه نون! اما سوادجان بخش عمده‌ای از نیاز خونه رو مرتفع کرده. بابا قربونش بره!
۲. دومین کارکرد سواد بالا، اینه که باعث میشه شما درباره همه چیز و همه‌کس نظر بدین. از مردن ملکه انگلیس تا قطع درختان اسکاندیناوی شرقی! البته این ویژگی آدم باسواده. به شما هم توصیه می‌کنم در فضای مجازی امتیاز هیچ مرحله‌ای رو از دست ندید و بکوب فقط نظر بدید! مهم نیست چرا، فقط نظر بده. 
۳. سومین کارکرد سواد توی بازی‌های محلی ما ایرانی‌هاست! مثلا ما در یک بازی داریم که گوینده می‌گوید: سواد داری؟ بعد ما می‌گفتیم: نوچ، بعد دوباره می‌پرسید: بی‌سوادی؟ ما می‌گفتیم: نوچ، و بعد که این سؤالات را مطرح می‌کرد، نتیجه نامطلوبی از این گفت‌وگو می‌گرفت و ما را به باربری دعوت می‌کرد! خب اگر شما سواد داشته باشی و در پاسخ به سؤال « سواد داری؟» در این بازی بگویی: بله دارم! آنگاه این مشکلات به وجود نمی‌آید!
۴. یکی دیگه از فواید سواد در یادگیری زبان عربی است. مثلا شما می‌دانید، «سیاه» به عربی چه می‌شود؟ می‌شود «سواد» اینها همه از فواید گوناگون سواد است!»

سیدسپهر جمعه‌زاده