900هزار واحدمسکونی خالی متعلق به بانک‌هاست

900هزار واحدمسکونی خالی متعلق به بانک‌هاست

حمیدرضا غزنوی، دبیر کل مجمع کارآفرینان ایران گفت: برنامه پنج ساله صنعتی در کشور وجود ندارد و حتی برنامه پنج‌ساله برای انتخاب صنایع مزیت‌دار نداریم؛ اکنون در تدوین برنامه هفتم توسعه باید این مسائل را در نظر داشته باشیم. موضوع پیشران‌ها تاکنون کمتر در محافل اقتصادی و کلان کشور مطرح شده‌ اما اکنون حاکمیت احساس نیاز کرده و همراه بوده است.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با اشاره به خشکسالی‌های پیاپی در کشور و وضعیت نامناسب کشاورزی و دامداری متاثر از آن، همچنین نبود مزیت لازم در صنایع های‌تک در کشور، تاکید کرد: بر این اساس باید به سمت صنعتی‌شدن هرچه بیشتر در کشور حرکت کرد و در این راه می‌توانیم از تجارب موفق کشورهایی همچون کره‌جنوبی، آلمان، ژاپن و حتی ترکیه استفاده کنیم.
وی ادامه‌ داد: حمایت‌های ویژه در موضوع بهره بانکی و مالیات، جلوگیری از واردات کالاهای مشابه داخلی، کاهش تعرفه مواد اولیه مورد نیاز، جلوگیری از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنایع پیشران و جلوگیری از بروز رقابت مخرب داخلی با محدودسازی صدور مجوزها، تنها بخشی از حمایت دولت‌های کشورهای یاد شده از شرکت‌های بزرگ و پیشران صنعتی است.
غزنوی یادآور شد: برخلاف نظر عده‌ای، توجه صرف به بنگاه‌های کوچک و متوسط هیچ‌وقت نمی‌تواند موجب تنومند شدن اقتصادمان شود و باید به سمت تولید انبوه برویم تا قیمت و کیفیت تولیدات‌مان منطقی شود.
وی گفت: در این راستا نیاز است تا شرکت‌های بخش خصوصی دارای پتانسیل و مزیت‌دار که توانایی مدیریت صنعتی را دارند انتخاب و حمایت شوند، زیرا در موضوع خطیری نظیر تحریم‌ها نیز شرکت‌های بزرگ قادر به کنترل مشکلات هستند نه شرکت‌های کوچک. دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران با تقسیم بانک‌های کشور به دو دسته، افزود: دسته نخست بانک‌هایی هستند که زیان انباشته دارند اما با وجود این به‌راحتی در حال کار کردن هستند و حتی سود بیشتری برای جذب سپرده‌های بیشتر مردم در نظر می‌گیرند. دسته دوم بانک‌هایی هستند که می‌توانند تسهیلات ارائه کنند اما قوانین موجود سبب شده تا به سمت تولید و ارائه تسهیلات به این بخش نروند. مطابق آمارها از ابتدای امسال تاکنون کمتر از ۴۰درصد تسهیلات سهم صنعت در کشور از سوی بانک‌ها پرداخت شده است.
به گفته وی، تعداد بسیار زیاد برج‌ها و خانه‌های خالی متعلق به بانک‌ها در کشور وجود دارد که سال‌هاست خالی از سکنه هستند و استفاده‌ای نمی‌شوند و هرچند قانون برای مقابله با این رویکرد بانک‌ها وجود دارد اما تاکنون اقدامی علیه آنها انجام نشده است. برخی آمارها حاکی از وجود یک میلیون و ۷۴۰ هزار واحد خالی در کشور است که بیش از ۹۰۰ هزار واحد آنها متعلق به اشخاص حقوقی به‌ویژه بانک‌هاست.

بدون تیتر
 ایران در ماه سپتامبر سال جاری میلادی(شهریور) ۴۰‌درصد تولیدات این بخش را روانه بازار‌های صادراتی کرد و در «نسبت تولید به صادرات فولاد» جایگاهی بالاتر از بزرگان جهانی فولاد کسب کند.

 پنجمین نمایشگاه واردات چین با حضور ۱۱شرکت ایرانی در حوزه‌های کشاورزی، کالاهای مصرفی و تجهیزات پزشکی و دارویی و استقبال خوب از این شرکت‌ها برگزار شد. در این نمایشگاه که یکی از ۱۰رویداد بزرگ جهان محسوب می‌شود، یک دروازه طلایی و فرصتی بی‌بدیل برای کشورها و شرکت‌ها فراهم شده تا محصولات و تولیدات‌شان را نه‌تنها به بازار چین، بلکه به تمامی دنیا معرفی کنند.

 علی‌محمد رفیعی، مدیرعامل شرکت تولید و تجهیزات سنگین هپکو گفت: واردکنندگان ماشین‌آلات معدنی برای رفع تعهد ارزی، قیمت ماشین‌های وارداتی را دو برابر قیمت ماشین نو اظهار می‌کنند. ظاهرا انگیزه اصلی از واردات ماشین‌آلات معدنی پولشویی است و در حالی که طبق قانون، عمر ماشین‌آلات معدنی باید کمتر از ۱۰سال باشد اما برخی شرکت‌های واردکننده، ماشین‌آلاتی با عمر بیش از ۳۰سال را وارد کشور می‌کنند.

 نیما میرزایی، کارشناس اقتصادی درخصوص تاثیر ارائه گواهی اوراق ارزی از سوی بانک مرکزی گفت: در شرایط کنونی که شاهد رشد قیمت دلار بازار آزاد هستیم معمولا برخی از افراد دارای سرمایه‌های خرد، اقدام به خرید و نگهداری دلار و سایر ارز می‌کنند که به التهابات بازار دامن می‌زند بنابراین بانک مرکزی در طرحی مناسب و اقدام فوری، تصمیم به ارائه اوراق گواهی ارزی گرفت که این اقدام از دو جهت بسیار مفید است. ابتدا برای بازار ساز در جهت کنترل قیمت دلار، هم برای افرادی که تصور می‌کنند قیمت ارز در ماه‌های پیش‌رو رشد داشته باشد و همچنین تضمین ارائه فیزیکی دلار در سررسید است.