بزرگ، مثل مهدی زین‌الدین

بزرگ، مثل مهدی زین‌الدین

درست در همین سال‌هایی که سینمای ایران به‌واسطه قهر مخاطبان، سایه سنگین رکود حاکم بر گیشه‌ها را تجربه می‌کند و فرآیند عرضه محصولات نمایشی در آستانه ورود به دورانی تازه به‌واسطه فراگیر شدن بسترهای عرضه جدید در فضای مجازی قرار دارد، سینمای کوتاه ایران انگیزه بالایی برای یافتن مخاطبانی تازه برای خود دارد.

«فیلم کوتاه» یکی از محصولات بصری مهم و جریان‌ساز در دنیای جدید محسوب می‌شود و به همین دلیل دیگر به‌سختی می‌توان تولیدات این حوزه را نادیده گرفت.
مجموعه فیلم کوتاه «آقامهدی زین‌الدین» که در قالب سه اپیزود سه دقیقه‌ای طراحی و تولید شده، یکی از آثار اخیر قابل توجه در این عرصه است؛ فیلمی که در سیزدهمین نوبت از سلسله‌نشست‌های خبرگزاری مهر به نمایش درآمد و در گفت‌و‌گو با کارگردان و تهیه‌کننده آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
این مجموعه فیلم که پیشتر از تلویزیون روی آنتن رفته بود، در قالب یک اثر سه ‌اپیزودی مستقل هم در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور داشت.
سجاد معارفی درباره این فیلم کوتاه و اپیزودی گفت: باور دارم ما هرچه داریم از شهیدان است. باور به این مسأله خیلی هم ارتباط با این ندارد که یک نفر روشنفکر است یا حزب‌اللهی، گروهی هستند که فارغ از این مرزبندی‌ها، نسبت به شهیدان عرق دارند. فارغ از این نگاه و باور، من در زندگی کاری‌ام هم برکت کار کردن برای شهدا را به چشم دیده‌ام. اساسا ورق زندگی من، بعد از نما‌آهنگی که در سالگرد حاج‌قاسم، با عنوان «قول مردانه» برای ایشان ساختم، برگشت. اصلا روال زندگی ما بعد از ساخت این کار از این‌رو به آن‌رو شد. حتی با نگاه معامله‌گر و برای سود مادی هم اگر کسی سراغ شهدا بیاید، برکت آن را درک خواهد کرد. چه اعتقاد به این مسیر داشته باشی و چه نداشته باشی، این کار لاجرم برکتش را وارد زندگی تو می‌کند و این از بزرگی شهداست. این فیلمساز افزود: وقتی بحث پروژه شهدا در سازمان بسیج صداوسیما مطرح شد، آقای رحمتی رئیس این سازمان گفت، بیا روی مهدی زین‌الدین کار کنیم. می‌دانستیم مهدی زین‌الدین چقدر بزرگ است. شاید اگر الان به من بگویند دوست داری درباره کدام شهید کار بسازی، بگویم شهید محمد بروجردی که به‌نظرم انسان بسیار عجیبی بود اما آن زمان داشتم روی پروژه ابراهیم هادی کار می‌کردم. تأکید آقای رحمتی اما شهید زین‌الدین بود.
معارفی به بحث اقتباس هم اشاره کرد و گفت: برای این فیلم کوتاه، از بیش از شش کتاب استفاده کردیم که دوتای آنها را به‌صورت رسمی اعلام کرده‌ایم. من از این کتاب‌ها برای شخصیت‌پردازی کاراکتر شهید زین‌الدین استفاده کردم. در کتاب «نیمه پنهان ماه» رابطه شهید زین‌الدین با همسرش روایت شده است که من از آن برای پرداخت این شخصیت استفاده کردم. یکی از نقاط‌ضعف ما در بحث اقتباس همین است که بچه‌ها از روی یک کتاب، قصه‌ای را انتخاب می‌کنند و عینا آن را می‌سازند، در حالی‌که درست این است که از کتاب‌ها، به‌غیر از قصه‌ها، به طراحی شخصیت‌ها برسیم. وقتی می‌خواستیم قصه‌هایی را برای روایت انتخاب کنیم، باید به این نکته هم توجه می‌کردیم که برای مخاطب جذابیت بصری داشته باشد و برای همین یکی از قصه‌ها را در فضای مسجد انتخاب کردیم، یکی دیگر را در هور و یکی را در میدان جنگ.