چالش طولانی‌مدت غرب در حمایت از اوکراین

چالش طولانی‌مدت غرب در حمایت از اوکراین

بعد از هشدارهای مقامات آمریکایی و اروپایی درباره خالی‌شدن زرادخانه‌های تسلیحاتی آنها به‌دلیل ارسال بی‌رویه به اوکراین، روزنامه واشنگتن‌پست نیز این مسأله را چالشی طولانی‌مدت توصیف کرد.بر اساس داده‌های وزارت خارجه آمریکا، طی ۹ماهی که از آغاز جنگ روسیه با اوکراین می‌گذرد، آمریکا تاکنون ۸۸هزار تن تسلیحات به ارزش بیش از ۲۱میلیارد دلار به اوکراین ارسال کرده است.

اروپایی‌ها نیز حجم زیادی از تسلیحات را راهی اوکراین کرده‌اند اما به نظر می‌رسد آنها مشکلات بیشتری نسبت به آمریکا داشته باشند. متحدان اروپایی اوکراین انتظار دارند جنگ برای ماه‌ها و شاید سال‌ها ادامه یابد. در عین حال، هر دو طرف به سرعت در حال استفاده از ذخایر تسلیحات خود هستند و پیروزی ممکن است به این بستگی داشته باشد که چه کسی بیشتر دوام می‌آورد. این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، روسیه تولید سلاح خود را تسریع کرده است. چندی قبل هانو پوکور، وزیر دفاع استونی گفته بود: «حدس می‌زنیم که روسیه زودتر توانایی‌های خود را بازیابی کند، زیرا ممکن است رئیس‌جمهور روسیه به تولیدکنندگان سلاح دستور دهد به تولید 24ساعته روی آورند.»روزنامه واشنگتن پست دیروز به نقل از منبعی در ناتو که تمایلی به افشای نامش نداشت، نوشت: «غرب با وضعیت دشواری روبه‌روست. بسیاری از تسلیحات تاکنون به اوکراین ارسال شده ‌است. کشورهای غربی باید بیش از پیش در زرادخانه‌های خود جست‌وجو کنند.»
این منبع آگاه در ناتو با بیان این‌که راهکار چالش کمبود تسلیحات در اروپا و آمریکا به اقدامی راهبردی و طولانی‌مدت نیاز دارد، گفت: «در آن طرف اما روسیه حجم زیادی از تجهیزات نظامی را در اختیار دارد. کارخانه‌های روسی تولید گلوله‌های توپخانه‌ای، دو یا سه شیفت در روز کار می‌کنند.»
پیش از این شبکه سی‌ان‌بی‌سی به نقل از کارشناسان نظامی گزارش داد  انبار سلاح‌ها و مهمات آمریکا و اروپا که از آنها برای ارسال به اوکراین استفاده می‌شود، در حال تمام شدن است. 
این شبکه آمریکایی به نقل از کارشناسان نظامی گزارش داد زرادخانه‌های کشورهای اروپایی و آمریکا، سریع‌تر از این‌که دوباره پر شوند، در حال خالی شدن و ارسال به اوکراین هستند.
این شبکه آمریکایی گزارش داد: «در زمان صلح و قبل از آغاز جنگ اوکراین، آمریکا سالانه ۳۰ هزار گلوله برای توپخانه‌های خودکششی هویتزر ۱۵۵میلی‌متری تولید می‌کرد که اکنون برای مصرف فقط دو هفته نظامیان اوکراینی کافی است.»
براساس این گزارش، برخی از کشورهای اروپایی ممکن است برای تکمیل سریع منابع مشکل پیدا کنند، زیرا آنها دیگر بخش دفاعی قوی ندارند که بتواند به سرعت سلاح و مهمات مورد نیاز را تولید کند.
اکنون این کشورها با یک دوراهی روبه‌رو هستند. آیا باید به ارسال انبارهای تسلیحات خود به اوکراین ادامه دهند و بالقوه آسیب‌پذیری خود را در برابر حمله احتمالی روسیه افزایش دهند؟ یا باید آنچه را باقی مانده برای محافظت از خود نگه‌دارند که ممکن است احتمال پیروزی روسیه را در اوکراین افزایش دهد.
در این میان به نظر می‌رسد برخی کشورهای اروپایی با مشکلات بیشتری نسبت به سایرین روبه‌رو هستند. به عنوان مثال می‌توان به آلمان اشاره کرد که از یک سو در داخل کشور با فشار افکار عمومی روبه‌روست که با وجود مشکلات فراوان داخلی، بخش عمده‌ای از منابع کشور را به حمایت از اوکراین اختصاص داده است و از سوی دیگر با فشار کشورهای عضو اتحادیه اروپا مواجه است که از عملکرد این کشور در حمایت از اوکراین انتقاد دارند و می‌گویند این کشور به تعهدات خود عمل نکرده است. 
در همین حال اوا هوگل، کمیسر کمیته نیروهای مسلح در پارلمان آلمان(بوندستاگ) هشدار داد  ارتش آلمان با کمبود شدید مهمات و همچنین برخی تجهیزات شخصی اولیه نیروهایش مواجه است.
این نماینده آلمانی در مصاحبه با روزنامه بیلد فاش کرد پرکردن ذخایر مهمات ارتش آلمان ۲۰ میلیارد یورو هزینه خواهد داشت. وی خواستار تکمیل انبارهای مهمات ارتش شد و گفت دولت سال‌ها در این خصوص تعلل کرده است. وی گفت: بدون مهمات، همه چیز هیچ است. 
او به وضعیت تاسف‌بار تجهیزات اولیه مورد نیاز نیروهای آلمانی هم پرداخت و به‌عنوان نمونه از موردی یاد کرد که کارکنان ارتش مستقر در لیتوانی مجبور شدند در تمرینات نظامی بدون جلیقه ضد گلوله شرکت کنند. 
علاوه بر این به گفته هوگل، با در نظر گرفتن مرخصی‌های مربوط به بیماری، تولد فرزند و تحصیلی، بسیاری از واحدهای ارتش سطح نیروهای‌شان تنها ۶۰ درصد آنچه روی کاغذ نشان می‌دهد است. او هشدار داد بدون پرسنل کافی، بهترین سلاح‌ها هم کاربرد کمی دارند.به گفته او، اگر رده‌های ارتش آلمان به‌طور قابل توجهی افزایش نیابد، برلین باید در استقرار خود اولویت‌بندی کند و با تمرکز بر دفاع ملی، حضورش را در ماموریت‌های بین‌المللی محدود سازد. این در حالی است که برلین ماه گذشته اولین واحد از سامانه پدافندی پیشرفته IRIS-T خود را به کی‌یف عرضه کرد و انتظار می‌رود سه واحد دیگر متشکل از خودروی فرماندهی، خودرو با فناوری رادار و پرتابگر با حامل کامیون در سال ۲۰۲۳ وارد اوکراین شود. 

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل