درام تاریخی ضداستبدادی «راتنام»

درام تاریخی ضداستبدادی «راتنام»

مانی راتنام، فیلمساز مولف جنوب هند که برای درام‌های اجتماعی و پرتنش خود شهرت بین‌المللی دارد، فیلم تازه‌اش را با نام «کی اچ 234» در شهر مدرس جلوی دوربین می‌برد. کمال حسن، بازیگر سرشناس جنوب هند که در بالیوود هم فیلم‌هایی بازی کرده، نقش اصلی ساخته راتنام را به عهده دارد. این دو 35 سال قبل درام اجتماعی و گنگستری «نیاکان» را با یکدیگر کار کرده‌بودند که فروش بسیار بالایی در سراسر هند داشت و با نقدهای مثبت منتقدان سینمایی همراه بود.

برای موسیقی متن این درام پرتنش از آ.ار رحمان، آهنگساز سرشناس مسلمان هند که چند سال قبل هم مهمان هنرمندان ایرانی بود، دعوت به همکاری شده‌است. اطلاعی از داستان فیلم در دست نیست و سازندگانش هنوز در این رابطه اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.  با این حال، منابع نزدیک به فیلم از آن به عنوان درامی تاریخی یاد می‌کنند که اختصاص به بخش مهمی از تاریخ هند و مبارزات مردم آن علیه استعمار بریتانیای کبیر دارد. از قرار معلوم، کمال حسن در این درام ضد استبدادی و آزادیخواهانه در قالب یکی از شخصیت‌های مشهور و انقلابی تاریخ هند بازی‌می‌کند.
مانی راتنام در مصاحبه‌ای با نشریات هندی گفته‌است: «‌تاریخ کشور هند همیشه برای مردم آن اهمیت بسیاری داشته‌است و نسل جوان هیچ وقت آن را فراموش نخواهدکرد. سینما می‌تواند در این رابطه کارهای زیادی انجام دهد و همواره به یاد مردم بیندازد گذشتگان و نیاکان‌مان برای سربلندی کشور و اعتبار و استقلال آن چه کارهای شگرفی کرده‌اند.» همین اظهارات گمانه‌زنی را در رابطه با تاریخی بودن کی اچ 234 بیشتر کرده و این در حالی است که تلاش رسانه‌های گروهی برای پیدا کردن نام کامل فیلم (که به صورت مخفف نوشته شده) به نتیجه‌ای نرسیده‌ است. 
منتقدان و تحلیلگران اقتصادی سینما در باره اثر جدید راتنام که با حال و هوایی تاریخی ساخته می‌شود، به این نکته اشاره می‌کنند که در چند سال اخیر تماشاگران توجه بسیاری به فیلم‌های تاریخی نشان داده و استقبال خیلی خوبی از آنها در زمان نمایش عمومی کرده‌اند. 
بلاک باستر شدن فیلم‌های تاریخی در جدول گیشه‌نمایش هند و در شرایطی که در دوران بعد از کرونا استقبال زیادی از فیلم‌های جدید نشده‌است، راه تازه‌ای پیش روی فعالان و دست‌اندرکاران سینمایی کشور قرار داده و آنها را به سمت تولید فیلم‌هایی با مضمون عمیق تاریخی سوق داده‌است. بازیگران سرشناس بالیوودی هم از این جهتگیری استقبال کرده و آمادگی‌شان را برای حضور در این ژانر موفق سینمایی ابراز کرده‌اند. در این میان، واکنش اهالی سیاست به این روند جدید هم جالب بوده‌ است.  تقریبا تمام سیاستمداران سرشناس هند و احزاب فعال سیاسی در این کشور، از تولید درام‌های تاریخی درباره اتفاقات سیاسی و اجتماعی صد سال اخیر(به ویژه انقلاب هند و استقلال از سلطه استبدادی بریتانیای کبیر) استقبال کرده‌اند. کی اچ 234 برای نمایش عمومی در تابستان 2024 آماده می‌شود و جزو کارهای پرخرج سینمای این کشور آسیایی به حساب می‌آید./ بالیوود هنگاما

کیکاوس زیاری - گروه فرهنگ و هنر