صهیونیست‌ها فقط به فکر بقای حداقلی خود هستند

رئیس مرکز مطالعات دانشگاه بیروت:

صهیونیست‌ها فقط به فکر بقای حداقلی خود هستند

روند تعیین رئیس‌جمهور در لبنان کماکان با کندی مواجه شده است. از سوی دیگر، مستندات موجود نشان می‌دهد بازیگران خارجی مانند آمریکا، عربستان سعودی و فرانسه که حامیان سنتی جریان 14مارس(جریان غربگرای لبنان) محسوب می‌شوند، بار دیگر در پشت پرده ایجاد ناآرامی‌های داخلی در بیروت بوده و قصد دارند برای چندمین بار طی سال‌های گذشته و اخیر مانع شکل‌گیری و استمرار ثبات سیاسی و امنیتی در این کشور شوند. در خصوص تحولات اخیر لبنان، گفت‌وگویی با دکتر طلال عتریسی، رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه بیروت انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 اخیرا بار دیگر شاهد تاخیر در تعیین رئیس‌جمهور لبنان هستیم. به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین اهداف دشمنان در لبنان، بی‌ثباتی سیاسی در داخل این کشور و در مرحله بعد، راه‌اندازی جنگ داخلی در بیروت باشد. نظر شما در این خصوص چیست؟
اهداف آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل و متحدان آنها در بیروت کاملا مشخص است. آنها بارها تلاش کرده‌اند تا مقاومت را از معادلات سیاسی لبنان حذف کنند یا حداقل آن را در انزوا قرار دهند. پس از انفجار بندر بیروت و اتهامات واهی و دروغینی که در این خصوص دشمنان وارد کردند، این روند در حال شدت‌گیری بود اما نتایج کسب شده در انتخابات پارلمانی همه محاسبات دشمنان مقاومت را نقش بر‌آب کرد. بنابراین، هرگونه تحولی که در لبنان رخ می‌دهد از جمله بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی،  باید در چارچوب رویکرد کلان دشمنان مقاومت مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. حزب‌ا... لبنان و گروه‌های مقاومت هم در بطن جامعه و هم در پارلمان دارای اقتدار پررنگ و حداکثری هستند. در چنین شرایطی رصد نقشه‌های دشمنان به بهترین نحو ممکن از سوی مقاومت صورت می‌گیرد.
 
یعنی شما از یک رویکرد کلان سخن می‌گویید که بر تاکتیک‌ها و رفتارهای جریان غربگرای لبنان و حامیان آنها اعم از آمریکا و عربستان و رژیم صهیونیستی سایه افکنده است؟
دقیقا همین طور است. سال‌هاست دشمنان در صدد زدودن گفتمان مقاومت از منظومه سیاسی لبنان هستند. در هر حال حزب ا... و متحدان آن (‌جریان‌8مارس) توانسته است بسیاری از نقشه‌های دشمنان را با ذکاوت و قاطعیت ناکام بگذارد و مانع تبدیل شدن بیروت به کانونی بی‌ثباتی و ناامنی شود. در چنین شرایطی مخالفان مقاومت، اعم از مخالفان گفتمانی و سیاسی آن از هر گونه فرصتی برای ضربه زدن به حزب‌ا... و مقاومت استفاده می‌کنند. پس ما از یک راهبرد و استراتژی سخن می‌گوییم که در ذیل آن، روش‌ها و تاکتیک‌های متنوعی (از سوی دشمنان) تعریف می‌شود.  زدودن مقاومت از لبنان، هدف مشترک همه دشمنان ملت ماست. با این حال آنها ماهیت مقاومت، پویایی و جاودانگی آن را نشناخته‌اند. مقاومت اساسا از معادلان منطقه و جهان غیر قابل حذف است. اتفاقا این گفتمان‌ها مبتنی بر سرسپردگی و تسلیم پذیری هستند که در نهایت محکوم به شکست و نابودی می‌شوند. 
 
بسیاری از تحلیلگران، از جنگ 33روزه تابستان 2006 به‌عنوان یک نقطه عطف در حیات لبنان و منطقه یاد می‌کنند. آیا به نظر شما نبرد نظامی حزب‌ا... و رژیم صهیونیستی محدود به همان نبرد بوده است؟
درست است. جنگ 33روزه سال 2006 و پیروزی بزرگ مقاومت در این جنگ، محاسبات دشمنان و ثوابت ذهنی و عملیاتی آنها را تغییر داد. این پیروزی بزرگ مقاومت، استراتژی‌ دشمنان و نه فقط تاکتیک‌های آنها را هدف قرار داد. در حال حاضر جنگ 33روزه سال 2006 به اشکال دیگر در حال تکرار است. این جنگ، امروز ماهیتی اقتصادی و سیاسی دارد. دشمنان بارها تلاش کردند تا حزب‌ا... را عامل تحریم ملت لبنان معرفی کنند تا به این روش، مقاومت و مردم را مقابل یکدیگر قرار دهند اما در‌نهایت،  شاهد شکست این نقشه بودیم. امروز حزب‌ا... در برابر دشمن صهیونیستی آماده‌تر از هر زمان دیگری است. صهیونیست‌ها نیز به وضوح می‌دانند هرگونه تقابلی با مقاومت در بعد نظامی، چه ضربه سخت و مهلکی را به آنها وارد خواهد کرد. امروز شاهد برتری میدانی همه گروه‌های مقاومت در برابر اسرائیل هستیم. به عنوان مثال در جریان نبرد شمشیر قدس در سال 2021مشاهده کردیم که مقاومت فلسطین چگونه در برابر دشمن صهیونیستی توانمند،  یکپارچه و قوی ظاهر شد و موشک‌های آن بر تل‌آویو و حیفا فرود آمد. امروز مقاومت در سراسر منطقه از جمله لبنان و فلسطین از ایده‌آل‌های خود سخن نمی‌گوید، بلکه از داشته‌ها و قدرت عینی خود روایت می‌کند. در چنین فضایی نه‌تنها جریان‌های مقاومت تحت تاثیر مانور سیاسی و رسانه‌ای دشمنان قرار نمی‌گیرند، بلکه معادلات منطقه را با گونه‌ای که می‌خواهند به آمریکا، اسرائیل و مهره‌های آنها تحمیل می‌کنند. این همان رمز موفقیت مقاومت است.

حسین یاری - گروه بین‌الملل