زیبایی در تاریکی

زیبایی در تاریکی

آپارتمان‌نشینی، بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی شهری است. تراکم جمعیت و کمبود زمین خصوصا در شهرهای بزرگ سبب شده اکثر جمعیت شهری مجبور به اسکان در آپارتمان‌ها شوند. در گذشته آپارتمان‌ها هم صفای دیگری داشتند؛ معماران سعی می‌کردند با تعبیه پنجره و نورگیر از دو جهت مختلف و ساخت بالکن‌های بزرگ، فضایی برای تنفس ایجاد و زندگی در آپارتمان را راحت‌تر کنند. اما طی سه دهه گذشته آپارتمان‌ها مرتب کوچک و کوچک‌تر شدند. دیگر نه خبری از بالکن‌های بزرگ است و نه نورگیرهای دوطرفه. تنها هدف مهندسان جدید، کسب درآمد از ساخت آلونک‌هایی خفه و دلگیر است که چند نفری بتوانند در آن شب‌مانی کنند. یکی از راه‌های تحمل فضای خفه و دلگیر آپارتمان‌های امروزی، بهره‌بردن از گیاهان و افزودن کمی سبزینه به این فضای نامناسب است. اما استفاده از گیاهان نیز در چنین فضایی چالش‌هایی به دنبال دارد. گیاهان به نور و دمای مناسب نیاز دارند. نگهداری از انواع گیاهان نیازمند دانش حداقلی است. به همین دلیل پیش از انتخاب بهتر است کمی اطلاعات در مورد شرایط نگهداری هر یک کسب کنید و صرف علاقه و زیبایی، گلدانی را به خانه نیاورید. خوشبختانه گیاهانی وجود دارند که در شرایط آپارتمان‌هایی با نور کم نیز می‌توانند به حیات‌شان ادامه دهند. در اینجا به چند گیاه سازگار آپارتمانی می‌پردازیم:

برگ‌انجیری
شرایط نگهداری از گیاه برگ‌انجیری بسیار آسان است و مهم‌تر از همه این که به نور زیادی نیاز ندارد. به همین دلیل برگ‌انجیری به یکی از محبوب‌ترین گیاهان برای طراحی داخلی خانه و محیط‌های کاری تبدیل شده است. این گیاه ظاهری زیبا و مدرن دارد و یکی از ترندها در طراحی‌های داخلی است. این گیاه می‌تواند در سایه به راحتی رشد کند، اما بهترین موقعیت برای آن، قرارگرفتن در فاصله زیاد از نور و دریافت آن به شکل غیرمستقیم است. نکته مهم در مورد این گیاه وجود رطوبت در محیط است، شما با گذاشتن ظرف آب کنار گلدان یا قراردادن گلدان روی زیرگلدانی که داخل آن سنگ و آب باشد، رطوبت لازم را به گیاه می‌دهید.

دیفن‌باخیا
دیفن‌باخیا یکی از گیاهان نوستالژیک ایرانی‌ها است. این گیاه در دهه 60 به شدت مورد توجه قرار گرفت و کمتر ایرانی‌ای بود که یک گلدان دیفن‌باخیا در خانه‌اش نداشت. اگر در خانه یا محیط کار خود نور بسیار کمی دارید، گیاه دیفن‌باخیا انتخاب خوبی است. این گیاه انواع مختلفی دارد و بسته به نوع آن، نیازش به نور متفاوت است اما در کل نیاز به نور بسیار کمی دارد و مناسب نگهداری در محیط‌های بسته است. البته نوعی از دیفن‌باخیا به نور زیاد نیاز دارد، پس بهتر است موقع خرید به این موضوع توجه کنید. نکته مهم بعدی سمی‌بودن این گیاه است. پس اگر کودک کم سن و سال دارید دیفن‌باخیا را به خانه نیاورید.

سانسوریا 
سانسوریا یکی از بهترین گزینه‌ها برای آپارتمان‌های کم‌نور است. این گیاه که بومی آفریقا است بیش از 70 گونه مختلف در رنگ‌ها و ابعاد گوناگون دارد. به سانسوریا لقب نامیرا داده‌اند، چرا که این گیاه بسیار سرسخت بوده و عمری طولانی دارد. سانسوریا همچنین یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شهرهای آلوده و شلوغ است چرا که از گیاهان موثر در تصفیه هوا محسوب می‌شود. این گیاه، سمومی مانند فرمالدئید، زایلن و تولوئن را از محیط جذب می‌کند و باعث بهبود کیفیت هوای اطراف شما خواهد شد. با چنین ویژگی‌ای حتی می‌توان سانسوریا را در اتاق‌خواب نیز قرار داد. سانسوریا گیاهی کم‌توقع است؛ آب زیادی نمی‌خواهد و در شرایط کم‌نور به راحتی به حیاتش ادامه می‌دهد.

اسپاتی‌فیلوم
اگر جزو افرادی هستید که گلدانی با برگ‌های سبز برایتان کافی نیست و علاقه دارید در گلدان‌هایتان گل هم داشته باشید، اسپاتی‌فیلوم همان چیزی است که باید به دنبالش باشید. اسپاتی‌فیلوم زیباترین گل آپارتمانی بدون نور است که با گل‌های زیبا و سفید خود زیبایی خانه را دوچندان کرده و همچنین هوای آلوده را به خوبی تصفیه می‌کند. با وجود داشتن گل، این گیاه نگهداری و پرورش بسیار آسانی دارد و تنها نیازش رطوبت زیاد است. این گیاه 40  گونه مختلف دارد. هر زمانی که شرایط برایش مناسب باشد اقدام به گلدهی می‌کند. اما به صورت عمومی دو بار در سال گلدهی خواهد داشت. گل‌های اسپاتی‌فیلوم بی‌دغدغه در مکان‌های سایه و بدون نیاز به تابش مستقیم خورشید شکفته می‌شوند.