در اعتیاد اینترنتی گرفتار نشوید

در اعتیاد اینترنتی گرفتار نشوید

وابستگی به هر چیزی می‌تواند آسیب‌زا باشد. برخی کارشناسان بر این موضوع صحه می‌گذارند که اعتیاد به فضای مجازی می‌تواند به اندازه اعتیاد به مواد مخدر مخرب‌باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر مغز مورد اسکن قرار بگیرد، فعل‌و انفعالات در نتیجه اعتیاد به مواد مخدر با اعتیاد اینترنتی یکسان خواهد بود، البته برخی کارشناسان میان این دو تفاوت قائل هستند اما می‌توان گفت عواقب این دو، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. نکته اینجاست افرادی به فضای مجازی اعتیاد پیدا می‌کنند که بیشتر گوشه‌گیر و درونگرا هستند این افراد نمی‌توانند در عالم واقعیت با دیگران ارتباط برقرار کنند در نتیجه برای پر‌کردن تنهای خود به فضای مجازی روی می‌آورند و آن‌قدر در این فضا غرق می‌شوند که به آن اعتیاد پیدا می‌کنند. این افراد معمولا اعتماد به نفس‌های پایین دارند و جزو شخصیت‌های وابسته به‌شمار می‌روند. 
در واقع در حال حاضر فضای مجازی و اینترنت به وسیله‌ای برای پناه بردن از دست مشکلات بدل شده است. افرادی که در زندگی روزمره درگیر و دغدغه‌های ذهنی مختلفی دارند بیشتر به فضای مجازی وابسته می‌شوند تا به نوعی برای مدت کوتاهی از مشکلات فاصله بگیرند یا بازی‌های آنلاین و رواج آنها به‌خصوص زمانی که به جنبه‌های اقتصادی و کسب درآمد گره می‌خورد باعث می‌شود افراد به طور روانی به این بازی‌ها وابستگی پیدا کنند. اما این اعتیاد به‌شدت می‌تواند ایجاد مشکل کند. اعتیاد پیدا کردن به اینترنت می‌تواند کسب‌وکار افراد را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. خیلی از افراد به دلیل آن‌که تمرکز خود را از دست می‌دهند مدام وارد سایت‌های مختلف مثل شرط‌بندی و قمار می‌شوند و سبب می‌شود هزینه‌های سنگینی را چه از نظر مالی و چه از نظر روحی بپردازند.  یکی دیگر از معضلات اساسی، معضل اجتماعی از هم گسیختگی خانوادگی است. غرق شدن در فضای مجازی، ارتباطات اجتماعی و در نتیجه درون‌خانوادگی را کاهش می‌دهد، به‌طور مثال می‌توان به پدیده فابینگ اشاره کرد؛ پدیده‌ای که در آن افراد یک خانواده به‌رغم زندگی زیر یک سقف نسبت به یکدیگر فاصله زیادی پیدا می‌کنند و در نتیجه پیوندهای عاطفی کم می‌شود.