«ایران» ترک‌کننده میز مذاکره نخواهد بود

«ایران» ترک‌کننده میز مذاکره نخواهد بود

سخنگوی دولت با بیان این‌که بخشی از افزایش قیمت دلار ناشی از افزایش قیمت جهانی آن و رشد نرخ بهره در آمریکاست، گفت: بازار کاذبی که در حوزه ارز ایجاد شده، موقتی است. علی بهادری‌جهرمی در مورد افزایش قیمت‌ها در برخی بازارها از جمله ارز و خودرو، گفت: تا زمانی که نتوانیم تورم ۶۰‌درصدی در دولت گذشته که در این دولت به ۴۰‌درصد کاهش پیدا کرده و سرعت نرخ رشد سرعت نقدینگی ۴۴‌درصدی دولت گذشته که اکنون به ۳۴‌درصد رسیده را مهار کامل کنیم، بخشی از سرریز اثر تورمی آن در همه بازارها از جمله ارز، خودرو و سکه قابل مشاهده است.

وی افزود: ایالات متحده بعد از تورم ناشی از تزریق پولی که در ایام کرونا داشت، نرخ بهره‌ خود را افزایش داد که در نتیجه آن نرخ دلار در همه جای جهان افزایش پیدا کرد؛ بخشی از افزایش قیمت دلار در این دولت ناشی از افزایش قیمت جهانی و بخش دیگر به‌دلیل تورم و سایر مسائل بوده است. بازار ارز ما ایراداتی دارد که ما مستمر درحال اصلاح آن هستیم؛ به‌عنوان مثال ما با افزایش فروش نفت تا حدود زیادی آن را اصلاح کردیم. همیشه در ایام سال نوی میلادی قیمت ارز بالا می‌رود و به‌علاوه وقتی که دشمنان از ناامنی‌های خیابانی ناامید شدند تلاش کردند این آشوب و ناامنی‌ها را به عرصه اقتصادی سوق دهند و به مردم ضربه بزنند.
​​​​​​​در حال حاضر بازار کاذبی در حوزه ارز ایجاد شده که موقتی است؛ همان‌گونه که نا‌آرامی‌های چند ماه اخیر موقتی بود، این افزایش قیمت ارز نیز به همین دلیل موقتی است و ناشی از این نوع بازارسازی‌ها و فشارهاست. وی درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم بیان کرد: خط قرمز دولت اجرای تدابیر و نگاه‌های روشن مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست خارجی است و همان‌گونه که پیش از این روی خطوط قرمز ایستادیم، کماکان از آنها عقب‌نشینی نخواهیم کرد. ما کماکان ترک‌کننده میز مذاکره نخواهیم بود ولی همه تخم‌مرغ‌ها را هم در یک سبد نخواهیم گذاشت.