کوتاه‌از‌حوادث

کوتاه‌از‌حوادث

درخواست یک مادر برای اجرای حکم قصاص قاتل دخترش
خانواده دختر جوان که قربانی نقشه شوم کارگر ساختمانی شده بود، از قضات دادگاه درخواست کردند تفاضل دیه از بیت‌المال پرداخت و حکم قصاص قاتل بعد از هشت سال اجرا شود.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، تحقیقات جنایی در این پرونده از زمستان سال93 و با گزارش قتل دختر 33‌ساله‌ای در خانه‌‌شان در محله فلاح آغاز شد. بررسی‌ها نشان داد، خانواده سحر به مسافرتی کوتاه رفته بودند که بعد از بازگشت با جسد غرق در خون دخترشان رو‌به‌رو شدند. بر‌اساس گزارش پزشکی قانونی، دختر جوان پس از درگیری با قاتل با ضربه‌های چاقو به قتل رسیده بود.  با بررسی دوربین‌های مداربسته اطراف محل جنایت مشخص شد، کارگر ساختمانی که در همسایگی محل جنایت کار می‌کرد، مرتکب این جنایت شده است. تحقیقات برای دستگیری قاتل آغاز شد و او قبل از فرار از کشور در مرز تایباد دستگیر شد. 
متهم در بازجویی‌ها به قتل اعتراف کرد و گفت: «وقتی فهمیدم دختر جوان در خانه تنهاست تصمیم به آزار او گرفته و وارد خانه‌شان شدم اما او مقاومت کرد که از ترس او را کشتم و 
فرار کردم.» متهم در دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شد و قضات او را به قصاص محکوم کرده و این حکم در دیوان‌عالی کشور تایید شد. با گذشت هشت سال از جنایت به‌دلیل این‌که خانواده مقتول نتوانسته بودند تفاضل دیه را پرداخت کنند، اجرای آن متوقف شد‌. متهم در نامه‌ای به دادگاه خواستار تعیین وضعیت خود شد که به همین دلیل جلسه‌ای در شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران تشکیل و به این درخواست رسیدگی شد.
در ابتدای این جلسه مادر مقتول گفت: «هشت سال از قتل دخترم گذشته و تنها با قصاص قاتل او آرام می‌شوم. قاتل زندگی‌ام را تباه کرد. وضع مالی‌ام خوب نیست و توان پرداخت دیه برای اجرای حکم را ندارم به همین دلیل درخواست می‌کنم تفاضل دیه از صندوق بیت‌المال پرداخت و حکم قصاص اجرا شود.» سپس متهم در جایگاه قرار گرفت و گفت: «‌قبول دارم مرتکب قتل شدم اما از این وضع خسته شده‌ام‌ یا مرا زودتر اعدام کنید یا آزادم کنید تا به زندگی‌ام برسم.‌»
پس از این جلسه قضات وارد شور شده تا در این باره تصمیم‌گیری کنند. این در حالی است که بر اساس ماده 428 قانون مجازات اسلامی در مواردی که مصلحت در اجرای حکم باشد یا قتل باعث جریحه‌دار شدن احساسات شده باشد، می‌توان تفاضل دیه را از بیت‌المال پرداخت کرد. 

محاکمه مهماندار قطار به اتهام 2 قتل
پرونده مهماندار اخراجی قطار که در پی کینه و انتقام، نامادری خود و مدیر یکی از شرکت‌های راه‌آهن را به قتل رسانده بود، برای محاکمه وی به دادگاه کیفری تهران ارسال شد. 
 به گزارش خبرنگار جام‌جم، این مرد جوان پنجم دی سال گذشته مدیر یکی از شرکت‌های راه‌آهن و بعد از آن نامادری 60ساله‌اش را با شلیک گلوله در تهران کشت. او در زندان در حالی به‌سر می‌برد که خانواده‌های دو مقتول برایش درخواست قصاص کردند.با گذشت نزدیک به یک‌سال از این ماجرا متهم برای آخرین جلسه تحقیقات بازپرسی نزد ساسان غلامی، بازپرس شعبه سوم دادسرای جنایی تهران منتقل شد و گفت: از روی خشم و عصبانیت آن دو را کشتم. مهماندار قطار تهران ـ یزد بودم و بعد از تعدیل نیرو اخراج شدم و نتوانستم طلب 11میلیون تومانی‌ام را از شرکت بگیرم. این مدیر را عامل همه بدبختی‌هایم می‌دانستم. دو ماه قبل از قتل سلاح خریده و منتظر اجرای نقشه‌ام بودم. چند روزی او را زیر نظر گرفتم تا این‌که روز آخر در محل کارش به کمین نشستم. او سمت پارکینگ راه‌آهن رفت تا با سوارشدن به خودرویش محل را ترک کند که نزدش رفته و با او جر و بحث کردم و بعد چهار تیر به او شلیک کردم. بعد راهی خانه پدری شدم. با نامادری‌ام اختلاف داشتم. پول‌هایم را در بورس از دست داده بودم و او نمی‌گذاشت پدرم 300میلیون تومان به من پول بپردازد تا کسب‌وکاری جدید راه‌اندازی کنم. با آن زن درگیر شدم و او را با شلیک گلوله کشتم. 
متهم با تجدید قرار قانونی روانه زندان شد. پرونده او به اتهام مباشرت در دو فقره قتل عمد با صدور جلب به دادرسی از سوی بازپرس شعبه سوم دادسرای جنایی تهران برای محاکمه قاتل به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شد. 

یک کشته و ۲۱ مصدوم‌ در آتش‌سوزی مجتمع 
آتش‌سوزی ساختمانی در اهواز منجر به مرگ یک نفر و مصدومیت‌ 21 نفردیگر شد.‌
به گزارش مهر‌، ساعت 6 و 18 دقیقه صبح دوشنبه‌ وقوع حریق در یک مجمتع مسکونی چهار طبقه هشت واحده در منطقه پاداد شهر اهواز به آتش‌نشانی و اورژانس گزارش شد‌. نیروهای امدادی به‌ محل اعزام شدند. آتش‌‌نشانان در ادامه این عملیات توانستند شعله‌های آتش را خاموش کنند. در این حادثه یک زن ۳۵ ساله فوت کرد و ‌۲۱ نفر مصدوم شدند که بعد از اقدامات اولیه درمانی از سوی اورژانس به بیمارستان منتقل گردیدند. حادثه از پارکینگ آغاز و به سوختن پنج دستگاه خودرو در  آنجا انجامید و پارکینگ هم به به شدت آسیب دید و تخریب شد .‌