سلبریتی‌ها، الگوهای خوب و بدرفتاری

سلبریتی‌ها، الگوهای خوب و بدرفتاری

انسان‌ها از دوران کودکی از طریق الگوهای رفتاری والدین، آموزه‌های تربیتی و اجتماعی را یاد می‌گیرند و در خود نهادینه می‌کنند. بعد از والدین، دوستان و همبازی‌ها، مسئولان و دولتمردان و آموزگاران و مربیان و نیز سلبریتی‌ها یا همان چهره‌های معروف جامعه از این‌ قدرت برخوردارند که بر الگوهای رفتاری ما اثر بگذارند.

محبوبیت و جایگاه خاص اجتماعی امانتی است که از سوی افراد در اختیار این اشخاص قرار می‌گیرد‌. از نگاه جایگاه‌شناسی، سلبریتی‌ها به چهره‌های ورزشی، هنری و افراد مطرح در رشته‌های مختلف که در رسانه‌ها اعم از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی یا رسانه‌های مکتوب و تصویری فعالند، تقسیم می‌شوند.
امروزه تاکید بر چهره‌های هنری اعم از هنرمندان، خوانندگان و افراد شناخته‌شده در سینما و تئاتر بسیار زیاد است. فرزندان ما برای دستیابی به مقبولیت برای عضویت در گروه‌های اجتماعی، الگوبرداری از سلبریتی‌ها را یکی از تمرینات و تکالیف خود قرار می‌دهند تا از دوستان و هم‌سن‌و‌سالان خود عقب نمانند. بنابر‌این فرزندان ما بر‌اساس تبلیغات در فضاهای مجازی و آنچه که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود یک یا چند چهره را آیینه رفتار خود قرار می‌دهند. نکته مهم و قابل توجه برای ما والدین و مربیان این است که اگر ما این نمادها را به‌عنوان الگو به نوجوانان و جوانان معرفی نکنیم آنها بر‌اساس نیاز غریزی و معرفتی خود به‌دنبال یافتن و پیروی از آنها می‌روند و افراد و چهره‌هایی را انتخاب می‌کنند که صرفا از وجوه ظاهری و جذابیت‌های مادی مورد ارزیابی و انتخاب قرار گرفته‌اند.به این ترتیب انتخاب پوشش، آرایش، پیرایش و گفتمان و رفتارهای ظاهری و حتی راه رفتن آنها گزینه‌های انتخابی فرزندان ما خواهند بود.
من بعد از حدود 40‌سال انجام پژوهش‌های علمی در ارتباط با جوانان و قرار گرفتن در کنار آنها به نتایجی رسیدم که یکی از آنها آسیب‌های رها کردن فضای سایبری بدون ضابطه و معیار است. بارها رهبر انقلاب از عوارض و آسیب‌های عدم الگوپردازی و فقدان مدیریت دانش‌های نوین و وارداتی اشاراتی داشته و اعلام کرده‌اند که ویژگی‌ها و عوارض جنگ نرم و در این روزها جنگ ترکیبی دشمن علیه ما به صورت ابزار و ترفندهای متعدد درآمده و هر روز و هر ساعت نیرنگ جدیدتری خلق، عرضه و اجرا می‌شود. 
متاسفانه و با هزاران تاسف بخشی از سلبریتی‌ها که بدون هیچ دغدغه و تلاش و صرفا بر‌اساس قد و بالا و چشم و ابرو رشد کرده و به ثروت‌های کلان رسیده و سفره‌نشین فلان فستیوال و جشنواره شده و تعدادی از آنها به همت رانت‌های هنری به جایگاه‌های خارج از باورشان رسیده‌اند، همه هنر ذهن و قلم‌شان را در فیس‌بوک و توییتر و پلتفرم‌های مشابه به‌کار گرفته و با هرز زبانی و خوش‌رقصی برای بیگانگان جوایز خود را در قالب گرین‌کارت و شهروندی دریافت کرده‌اند.
در کنار این افراد برخی دیگر از این سلبریتی‌ها نیز حاضر نشدند نوزادان خویش را در خاک مقدس وطن به‌دنیا بیاورند، همان‌ها که با گستاخی و بی‌ادبی 80‌میلیون ایرانی را فدای فرزند خود دانسته اما حاضر نشدند در کنار طرفداران خود مانده و مشکلات را تحمل کنند.
البته همه ما به هنرمندان شایسته که با خلق آثار فاخر موسیقیایی و سینمایی و هنری، موجب مباهات ایرانیان شده و می‌شوند، افتخار می‌کنیم ولی به‌هر حال در کنار این هنرمندان، سلبریتی‌های دروغین نیز وجود دارند. پس حق انتخاب با ماست و فرزندان ما نیز مجاز و مختارند تا الگوهای رفتاری مناسب و مطلوب خود را از میان دروغ‌پردازان و ظاهر‌سازان یا واقعگرایان و اهل صداقت انتخاب کنند. 

دکتر مجید ابهری - آسیب‌شناس اجتماعی