راهکار جلوگیری از تعطیلی صنایع 

راهکار جلوگیری از تعطیلی صنایع 

سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت با بیان این‌که سامانه پایش موجب پیشگیری از توقف فعالیت واحدهای تولیدی می‌شود، گفت: تاکنون ۲۰‌هزار واحد تولیدی (از ۷۰هزار واحد) و بیش از ۱۱‌هزار واحد فروشگاهی (از ۴۰۰هزار واحد خرده‌فروشی) به این سامانه متصل شده‌اند و تمام آمار مواد اولیه، فروش، قیمت، مصرف انرژی و... آنها به‌طور برخط در دسترس قرار دارد. با اطلاعاتی که به‌دست می‌آوریم به‌راحتی می‌توانیم برنامه‌ریزی کرده یا از بحران‌های پیش‌رو جلوگیری کنیم. البته تقریبا تمام واحدهای معدنی و صادراتی به این سیستم متصل شده‌اند.

وی افزود: این سامانه هم قدرت پیش‌بینی و اشراف بر اطلاعات می‌دهد هم قدرت کنترل. مثلا در خردادماه امسال شایعه قطع برق کارخانجات سیمان پخش شد که موجب افزایش قیمت سیمان در بازار شد اما سریعا قیمت پایین آمد. دلیل پایین آمدن آن هم این بود که با توجه به این اطلاعات، به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم بین مصرف مواد اولیه سیمان و فروش محصول نهایی آن، توازن ایجاد شود و از کمبود سیمان در بازار جلوگیری شد. 

آمار
۶۸درصد بنگاه‌های کوچک و متوسط (حدود۱۳۱میلیون بنگاه)در کشورهای در حال توسعه نیاز مالی برآورده نشده‌ای حدود5000 میلیارد دلار دارند. از ابتدای سال‌جاری، اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی ۱۴درصد برای واحدهای تولیدی خرد و کوچک دانش‌بنیان یا صادراتی در دستور کار قرار گرفته است.