عدد خبر

عدد خبر

10هزار میلیارد تومان 
سرمایه‌گذاری وزارت نفت در آب ژرف

خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی یکی از ابرچالش‌های بسیاری از کشورهای جهان از‌جمله ایران است؛ دولت سیزدهم در بودجه سال1401منابع خوبی برای مقابله با این بحران اختصاص داد. همین رویکرد در لایحه بودجه1402دنبال شده و بر همین اساس مجوز انتشار30هزار میلیارد تومان اوراق اسلامی برای طرح‌های نیمه‌تمام، مهار و تأمین آب و طرح‌های برقابی صادر شده که این رقم نسبت به بودجه امسال سه برابر شده است. با توجه به کاهش منابع آب در دسترس در سال‌های اخیر و لزوم توجه به منابع آبی جدید، موضوع آب‌های ژرف، چند سالی است که مورد توجه قرار گرفته اما منابع مالی لازم برای توسعه این بخش تأمین نشده است؛ در بند(ح) تبصره7 لایحه بودجه1402کل کشور، وزارت نفت مکلف شده 10هزار میلیارد تومان از منابع داخلی خود و شرکت‌های تابعه را با هدایت و نظارت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور در فرآیند قابلیت‌سازی و توسعه فناوری و عملیات حفاری و بهره‌برداری از آب‌های ژرف و سایر فناوری‌های آب اختصاص دهد.

4 میلیون تن
واردات گندم از ابتدای سال

شرکت بازرگانی دولتی ایران از شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذر با ورود هفتگی شش کشتی حامل کالاهای اساسی به بنادر ایران و تخلیه، بارگیری و ارسال محموله‌های آنها به اقصی نقاط کشور، تاکنون پنج میلیون و 213هزار تن کالا برای نگهداری در مراکز ذخیره‌سازی و عرضه در شبکه‌های توزیع وارد کشور شده است. بر‌اساس این گزارش، کالاهای اساسی یاد شده در قالب 234 فروند کشتی و 11 هزار و 500 کانتینر که محموله‌های آنها شامل بیش از چهار میلیون و 167هزار تن گندم، 613 هزار تن روغن خام، 366 هزار تن برنج و 67هزار تن شکر است، در بنادر ایران تخلیه شده است. بنادر امام خمینی (ره)، بوشهر، بندر‌عباس و چابهار در جنوب و بنادر امیرآباد و انزلی در شمال کشور، مبادی اصلی ورود کالاهای اساسی به کشورمان شناخته می‌شوند که در این میان، بندر امام خمینی‌(ره) از بیشترین سهم در ورود کالاهای اساسی و انتقال آن به مبادی مصرف و مراکز ذخیره‌سازی برخوردار است.

320 میلیارد کیلووات
مصرف سالانه برق در کشور

آرش کردی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر با اشاره به موفقیت گذر از پیک ‌بار تابستان سال‌جاری، اظهار کرد: کار در مجموع صنعت برق وقفه‌بردار نیست و حساسیت در این بخش بسیار بالاست که نشان‌دهنده جایگاه مهم این صنعت در کشور است. وی ادامه داد: افرادی که در صنعت برق فعالیت می‌کنند باید همواره به یاد داشته باشند که علاوه بر تلاش برای ارتقای وضعیت بومی و محلی، به بهبود جایگاه ملی در این صنعت هم توجه داشته باشند. مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر بیان کرد: این دو در کنار هم لازم و ملزوم یکدیگر هستند و ما نیازمند فرهنگی هستیم که توجه تو‌امان به این دو مقوله مهم را مدنظر داشته باشد. مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر با اشاره به این‌که پیک مصرف برق سال‌جاری، 70هزار مگاوات بوده است، گفت: میزان مصرف برق در کشور سالانه حدود 320 میلیارد کیلووات ساعت بوده که نشان‌دهنده وسعت مصرف برق در کشور است.