ترس تازه تلویزیونی

ترس تازه تلویزیونی

استفن کینگ، داستان‌نویس نوول‌های ترسناک و دلهره‌آور که محبوب هنرمندان سینمایی و تلویزیونی است و بارها نوشته‌هایش دستمایه تولید فیلم‌ها و مجموعه‌های زیادی بوده، با یک داستان ترسناک تازه مهمان خانه‌های مردم می‌شود تا با طرح ماجرایی دلهره‌آور یک بار دیگر آنها را بترساند.

این بار داستان معروف و پرخواننده «برج تاریک» کینگ قرار است به‌صورت مجموعه‌ای تلویزیونی وارد مرحله تولید شود. مایک فلاناگان، کارگردان و برنامه‌ساز موفق و فعال قاب‌کوچک که قبل از این هم داستان‌های این نویسنده را تبدیل به مجموعه‌هایی موفق و پربیننده کرده، خالق اصلی مجموعه برج‌تاریک است و این روزها مشغول نگارش فیلمنامه اقتباسی آن است. منتقدان قاب‌کوچک از فلاناگان به‌عنوان استاد داستان‌سرایی نام می‌برند و بر این عقیده‌اند که مجموعه‌های او رونق ویژه‌ای به رسانه تلویزیون داده و باعث بالا بودن شمار تماشاگران آن است. از این نظر، آنها پیش‌بینی موفقیت زیادی برای برج‌تاریک او می‌کنند. به گفته منتقدان، تلفیق دو نام کینگ و فلاناگان به معنی خلق اثری بسیار باشکوه و تماشایی است. این درحالی‌است که استفن کینگ هم در مصاحبه‌های مختلف خود، از رضایت‌خاطرش نسبت به اقتباس‌های تلویزیونی این برنامه‌ساز از داستان‌هایش صحبت کرده است. برج‌تاریک این نویسنده که شامل کتابی چندجلدی می‌شود تعدادی داستان مختلف و متفاوت را در کنار هم گردآورده و تا قبل از این، هر دو صنعت سینما و تلویزیون تلاش‌های زیادی برای برگردان تصویری آن انجام داده‌اند. چند سال قبل یک نسخه سینمایی این اثر ادبی با بازی ادریس البا تولید و روانه پرده سینماها شد. با وجود این، منتقدان ادبی می‌گویند تنوع داستانی برج‌تاریک و حجیم بودن کتابش به گونه‌ای است که فقط در یک مجموعه تلویزیونی دنباله‌دار می‌توان حق مطلب را در رابطه با آن بجا آورد.
به گفته فلاناگان:«همیشه می‌خواستم برج تاریک را به‌صورت مجموعه‌ای تلویزیونی بسازم و انجام این کار، یکی از آرزوهای بزرگ زندگی‌ام بوده است. از نتیجه کار و فیلمنامه‌ای که نوشته‌ام بسیار راضی و بی‌صبرانه منتظر شروع کار فیلمبرداری‌اش هستم.» این هنرمند موفق تلویزیونی اعلام می‌کند مجموعه او در پنج فصل تولید خواهد شد و احتمال بسیار زیادی وجود دارد که فصل‌های بیشتری هم داشته باشد. فلاناگان در خصوص فیلمنامه پایلوت مجموعه می‌گوید: «آن‌را بسیار دوست دارم و یکی از نوشته‌های مورد علاقه‌ام است. زندگی با پروژه‌ای که همیشه از آرزوهایم بوده است، راه را برای تحول و گسترش داستان آن فراهم کرده است. فکر می‌کنم تماشاگران هم به اندازه من از تماشای برج‌تاریک لذت ببرند.»
فلاناگان قبل از این نوول‌های «دکتر اسلیپ» و «بازی جرالد» استفن کینگ را به‌صورت مجموعه‌هایی پربیننده تولید کرده و این نویسنده از دوستداران ساخته‌های تلویزیونی اوست. کینگ در رابطه با تولید مجموعه برج‌تاریک کاملا از فلاناگان حمایت کرده و اضافه می‌کند از شیوه کار این کارگردان در رابطه با نوع برگردان تصویری نوشته‌هایش بسیار راضی است. به باور کینگ، فلاناگان کاملا روح نوشته‌های او را درک می‌کند و می‌داند در پس‌زمینه این ماجراهای ترسناک و دلهره‌آور چه پیام‌ها و نکاتی نهفته است. فصل اول برج‌تاریک که در 13اپیزود تهیه می‌شود، برای پخش در اواخر سال جدید میلادی آماده خواهد شد./ اسکرین اینترنشنال

مهکامه درودی - گروه رسانه