عمار، «نشدن»‌ها را «شدنی» کرد

عمار، «نشدن»‌ها را «شدنی» کرد

سال 98 در بخشی از آیین افتتاحیه دهمین جشنواره فیلم عمار از بنده، جواد افشار، مجتبی امینی، علی افشار، پندار اکبری، محمدرضا شریفی‌نیا و مجید نوروزی برای سریال «گاندو» تجلیل شد. تا پیش از آن دورادور با عمار آشنا بودم، اما اطلاع زیادی از نحوه برگزاری و اهداف این جشنواره نداشتم.

اکران مردمی از جمله اقدامات مفید در جشنواره عمار است. فیلم‌های این جشنواره در شهرهای بزرگ و کوچک و حتی روستاهایی که اصلا این‌گونه اکران‌ها را تجربه نکرده بودند به نمایش درآمد و مورد استقبال مردم شهرها و روستاهای ایران قرار گرفت. عمار، جشنواره‌ای بسیار سهل و در عین حال غنی است. امکانات زیادی برای برگزاری آن لازم نیست. با یک موبایل هم می‌توان فعال سینمایی بود و اثر خود را به این جشنواره فرستاد. در عمار همه امکان ورود دارند و می‌توانند بدون هیچ قید و شرطی فعال سینمایی باشند؛ بنابراین مردمی بودن این جشنواره چیزی نیست که امروز و پس از گذشت 13دوره بخواهیم درباره آن حرف بزنیم. چرا که در عمل مشخص شده مردمی بودن این جشنواره به چه معناست. عمار خودجوش و با انگیزه‌های مردمی به شکلی کاملا داوطلبانه پیش می‌رود. چه بسا اگر متولیانش می‌خواستند با امکانات دولتی آن را پیش ببرند طی این سال‌ها تا این اندازه جدی و همگانی برگزار نمی‌شد.
در جشنواره عمار، امکان اکران همزمان و بر خط برای تمام مردم در سراسر کشور را شاهد هستیم. عمار، سینمایی بدون مرز است که مرزها را حذف کرده. به همین دلیل عموم مردم جامعه می‌توانند همزمان با اکران جشنواره‌ای، فیلم‌ها را از طریق فضای مجازی ببینند. این اتفاق اگر در مورد تمام جشنواره‌های کشور بیفتد بسیار محترم است. ضمن این‌که در این جشنواره سازندگان آثار حضوری فعال دارند و به قول معروف در دسترس هستند. بنابراین مخاطبان این جشنواره برخورد نزدیک و رو در رویی با صاحبان آثار دارند و می‌توانند هر پرسش و نکته‌ای داشته باشند را با آنها مطرح کنند.
دیگر ویژگی جشنواره فیلم عمار، بهایی است که به فیلم‌های مستند می‌دهد. فارغ از این‌که چقدر به لحاظ موضوعی یک مستند را دوست داشته باشیم یا نه، همین که در جشنواره‌ای به طور رسمی فیلم‌های مستند ارزشگذاری می‌شوند، امر مثبتی است. چون گام اول بیشتر سینماگران برای یادگیری سینما، مستند است. مستند کارکردی بسیار جدی‌ دارد. چون نقدی را مطرح می‌کند که آن نقد به اصلاح یا وضع قوانین تازه منجر می‌شود. حتی تا جایی که در جریان هستم در این دوره از جشنواره فیلم عمار تعداد فیلم‌های مستند نسبت به دوره‌های پیشین بیشتر شده. به عبارتی می‌توان گفت عمار به این نتیجه رسیده که می‌توان مستند را با نگاهی اقتصادی عرضه کرد. پس نگاه‌ها در زمینه عرضه فیلم مستند را تغییر داده. تمام جشنواره‌های سینمایی کشور محترم هستند. اساسا هر آنچه به رشد فرهنگ و هنر کمک کند محترم است، اما هر جشنواره‌ای رویکردی دارد و از ابتدای تاسیس بر اساس آن هدف‌گذاری می‌کند. از این رو آثاری که تهیه می‌کند برای بعضی از مخاطبان جذاب و برای برخی دیگر غیرجذاب است. عمار برای این شکل گرفت که به جدیت بگوید «شدن»‌هایی وجود دارد که تا قبل از آن می‌گفتند «نمی‌شود»! می‌گفتند اگر فیلمی با محوریت آرمان انقلاب اسلامی بسازیم، کسی آن را نمی‌بیند، اما عمار ثابت کرد که می‌بینند.

آرش قادری - فیلمنامه‌نویس و کارگردان