نسخه Pdf

هوای بچه‌ها را داشته باشید

نکات ایمنی در استفاده از چرخ گوشت

هوای بچه‌ها را داشته باشید

حتی حالا هم که پای گوشت چرخ‌کرده فروشگاه‌های پروتئینی باز شده، باز هم چرخ‌گوشت برای خودش در آشپزخانه جایگاه دارد. این وسیله پرکاربرد فقط برای چرخ‌کردن گوشت نیست و می‌توان از آن به عنوان یک خردکن یا غذاساز هم استفاده کرد و مثلا سیب‌زمینی، گردو و نمونه‌هایی از این قبیل را با آن چرخ کرد. نکته مهم این است که استفاده از این ابزار کارآمد در آشپزخانه به رعایت برخی نکات ایمنی نیاز دارد.

بی احتیاطی و سهل‌انگاری والدین از یک طرف و کنجکاوی کودکان از طرف دیگر، بعضا موجب بروز خساراتی جبران‌ناپذیر نظیر قطع عضو خصوصا در کودکان شده است. در حقیقت اکثر قربانیان این وسیله کاربردی، کودکان هستند که به‌دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی توسط والدین به خصوص مادران تا پایان عمر با معلولیت جسمی و عارضه روحی روبه‌رو خواهندبود. هرچند خوشبختانه در سال‌های اخیر به لحاظ ارائه آموزش‌های لازم به اقشار مختلف مردم، آمار حوادث چرخ‌گوشت در کشور به حداقل رسیده است. برای رعایت ایمنی در استفاده از چرخ‌گوشت، این وسیله را چه هنگام استفاده و چه در زمانی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، از دسترس بچه‌ها دور نگه‌دارید و هنگام استفاده،آن را در سطحی غیرقابل دسترس برای کودکان قرار دهید. برای انجام کارهای فوری مثل پاسخگویی به تلفن یا زنگ منزل به هیچ عنوان کودکان را با چرخ‌گوشت تنها نگذارید.
​​​​​​​سیستم اتصال چرخ‌گوشت را به طور دوره‌ای بررسی و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. از شست‌وشوی قسمت‌های برقی چرخ به وسیله آب جدا خودداری کرده و برای نظافت آن فقط از یک پارچه مرطوب استفاده کنید. از چرخ گوشت در حضور بچه‌ها استفاده نکنید؛ زیرا تجربه نشان داده اطفال به علت کنجکاوی با یک حرکت ناگهانی و غیرمنتظره دست را به داخل آن فرو می‌برند. چرخ‌گوشتی ایمن‌تر است که طول گلوی آن بیشتر و قطر گلوی آن کم باشد.

امیر محمدی - چاردیواری