یک شغل شیرین

یک شغل شیرین

 نام قناد و شیرینی‌فروشی که به میان می‌آید، اغلب خاطرات خوش است که به ذهن جاری می‌شود. واقعا چه شغلی شیرین‌تر از قنادی است؛ البته نباید از این حقیقت چشم پوشید که قنادی حرفه‌ای سخت و حساس با ساعات طولانی است ولی در نهایت نتایج شیرین و لذتبخشی به دنبال دارد و سبب شادی و شیرین‌ کردن کام مردم می‌شود.

 20 دی به عنوان روز ملی قناد تعیین شد و قرار است به تقویم رسمی کشور نیز اضافه شود. کشور ایران در زمینه انواع شیرینی تاریخچه بسیار غنی و پرباری دارد. در هر گوشه از این کشور شیرینی‌های معروفی طبخ می‌شود که برخی شهرت جهانی نیز یافته‌ است. تعداد شیرینی‌های ایرانی آنقدر زیاد است که نمی‌توان به راحتی همگی را نام برد و مطمئن بود در حق تعدادی اجحاف نشده است؛ از گز معروف اصفهان گرفته که به نقاط مختلف دنیا صادر می‌شود تا سوهان محبوب قم. از کاک و نان‌برنجی کرمانشاه که هیچ گردشگری بدون در دست‌داشتنش از استان خارج نمی‌شود تا نوقا و قرابیه تبریز که ثبت ملی هم شده‌اند. این تنوع و گوناگونی این امکان را فراهم کرده که با تقویت صنف قنادان و آموزشگاه‌های شیرینی‌پزی به یکی از قطب‌های شیرینی در جهان تبدل شویم. در اینجا به نکاتی درباره شغل قنادی می‌پردازیم که شاید نمی‌دانستید:

ویژگی‌های منحصر به فرد 
قنادها از ویژگی‌های خاصی برخوردارند که اغلب در طول کار شیرینی‌پزی کشف و به مرور زمان تقویت می‌شوند. آنها ذهن خلاقی دارند، برای کشف تازه‌ها ارزش قائلند و عاشق ساختن چیزهای منحصر به فرد هستند که بتوانند ارائه دهند. قنادان برای کمال تلاش می‌کنند و با توجه به این که دقت در این زمینه اغلب به بهترین نتایج منجر می‌شود، افراد دقیق و ریزبینی هستند. آنها برای رسیدن به نتایج عالی صبور هستند و سخت کار می‌کنند، زیرا تولید برخی شیرینی‌ها می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد. شکست‌ها را بدون از دست‌دادن انگیزه یا اشتیاق می‌پذیرند. یک اشتباه کوچک شیرینی‌پز می‌تواند منجر به از بین‌رفتن کامل محصول شود. قنادان برای یادگیری چیزهای جدید و درس‌گرفتن از اشتباهات خود باز و پذیرا هستند.

فرصت‌های شغلی فراوان
محل کار یک قناد فراتر از رستوران‌ها، نانوایی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها است. فروشگاه‌های مواد غذایی، کارخانه‌ها و کارگاه‌های شیرینی‌پزی تجاری، شرکت‌ها، هتل‌ها، مدارس و شرکت‌های خدمات پذیرایی نیز قنادان و شیرینی‌پزها را استخدام می‌کنند. یک قناد حتی می‌تواند در خانه‌اش محصولاتی رنگانگ تهیه کرده و از طریق شبکه‌های اجتماعی یا اپلیکیشن‌های خدمات غذایی آنها را مستقیم به فروش برساند. قنادان حرفه‌ای و باتجربه با کار در آشپزخانه کشتی‌های تفریحی و سایر اشکال حمل و نقل به سراسر جهان سفر می‌کنند. برخی به تنهایی کشورهای دیگر را کاوش می‌کنند تا در مورد سنت‌های هنر شیرینی‌پزی در کشورهای خارجی بیاموزند و با نوشتن کتاب‌های آموزشی درآمد کسب می‌کنند. قنادان امکان کارآفرینی نیز دارند. 

شغلی سخت و طاقت‌فرسا
قنادها و شیرینی‌پزها اغلب برنامه‌های طولانی و ساعت کاری زیاد دارند. کارشان از صبح زود شروع شده و گاه تا آخر شب به طول می‌انجامد و تقریبا همیشه در تعطیلات کار می‌کنند. آنها زمان زیادی را صرف تهیه و ترکیب مواد و همچنین نظارت بر فرآیندهای پخت می‌کنند. گاه حتی نظارت بر نگهداری، حمل و نقل و حتی ارائه نمایش آثارشان نیز برعهده خودشان است. قنادان در موارد ضروری بسیاری از وظایف تجاری مانند برخورد مستقیم با مشتریان و فروشندگان را نیز انجام می‌دهند. استخدام یا اخراج کارکنان، خرید مواد اولیه، تجهیزات، ویترین، بازاریابی و سایر موارد هم گاه بر دوش قنادان قرار می‌گیرد. بنابراین تنها عشق زیاد به این حرفه می‌تواند ضامن دوام آن باشد.

تجربه، مقدم بر آموزش 
آموزش‌های ابتدایی شیرینی‌پزی شاید در نگاه اول راحت و کوتاه‌مدت باشد. معمولا دوره‌های کاردانی شیرینی‌پزی مهارت‌های اولیه را به هنرجویان آموزش می‌دهند اما به این معنی نیست که صرف چنین آموزش کوتاهی، فرد به یک قناد تبدیل می‌شود. قنادی شغلی است که به تجربه زیادی نیاز دارد. درست است که در دوران تحصیل فرد موارد زیادی چون آماده‌سازی، فنون پخت شیرینی، تهیه انواع دستور پخت‌ها، سازماندهی آشپزخانه، استفاده از تجهیزات، تکنیک‌های رژیم‌های غذایی خاص، قوانین و رویه‌های بهداشت و ایمنی، کار گروهی و حتی طراحی منو را می‌آموزد؛ اما تا در دنیای واقعی تجربه کسب نکنند و سال‌ها طعم فشارهای سخت کاری را نچشند، یک قناد واقعی نمی‌شوند.

آیسا اسدی - روزنامه‌نگار