تحول یک صنعت  و آغاز  مسیری نو

 تحول یک صنعت  و آغاز  مسیری نو

شاید روزگاری بود که ساخت انیمیشن معطوف به تولید آثار برای گروه‌های خاص می‌شد. وقتی صحبت از کلمه انیمیشن می‌شد، تنها برخی موارد خاص که بیشتر متمرکز بر سلایق کودکان بود به ذهن می‌رسید. آن زمان ابتدای راه تولید انیمیشن بود و به نظر می‌رسید که مسیر درازی پیش‌روی تولیدکنندگان این حوزه است اما این روزها اگر قدری دقیق‌تر به این حوزه نگاه کنیم، شاهد رشد این صنعت خواهیم بود. این روزها تنوع در ساخت و تولید انیمیشن چیزی است که نمی‌توان آن را انکار کرد.

آنچه به‌وضوح مشخص است، پیشرفتی است که صنعت ساخت انیمیشن در سال‌های اخیر شاهد آن بوده است. به نظر می‌رسد که دهه 90 را باید دهه رشد صنعت انیمیشن دانست که توانست پای خود را فراتر از انتظارات و تولیدات دهه‌های قبل بگذارد. البته برخی کارشناسان معتقدند که رشد صنعت انیمیشن درست از سال 1385 شروع شد که به مرور کیفیت آثار افزایش پیدا کرد. به‌طوری‌که با گذشت زمان و افزایش تعداد استودیوهایی که در این حوزه فعالیت می‌کردند، تنوع و کیفیت آثار هم به‌کلی تغییر کرد.  نکته دیگر این‌که، حوزه‌های مختلف ساخت انیمیشن هم در طول سال‌ها تغییر کرده است. از مسائل آموزشی گرفته تا حوزه دفاع‌مقدس، شاهد انیمیشن‌های مختلفی بودیم که توانسته یک سر و گردن از موارد ساخته‌شده در سال‌های قبل‌تر جلوتر رود. به همین دلیل است که انیمیشن را باید حوزه‌ای در حال تحول دانست که توانسته در طول این سال‌ها، وجه دیگری از خود را نشان دهد.یک مسأله که در این میان باید به آن توجه کرد،  ساخت انیمیشن با محوریت چهره‌های مختلف ازجمله حوزه دفاع‌مقدس است. ساخت انیمیشن براساس چهره‌های مطرح در راس سوژه ساخت انیمیشن‌ها قرار گرفته و به مرور جای خود را به سمت دفاع‌مقدس و چهره‌های مطرح این حوزه کشانده است. به‌عنوان‌مثال، انیمیشن نام‌ها که چند چهره برجسته دفاع‌مقدس ازجمله شهید چمران را معرفی و از طریق همین گونه رسانه‌ای، به تصویر کشانده است. البته ساخت انیمیشن در حوزه قهرمانان دفاع‌مقدس، تنها به انیمیشن نام‌ها ختم نمی‌شود. انیمیشن روایت معیار یکی از همین موارد است که توانسته بخشی از روایت‌های مربوط به عملیات دفاع‌مقدس را در قالب انیمیشن به مخاطب ارائه کند. به دلیل همین تنوع و تکثر در ساخت انیمیشن است که می‌توان گفت صنعت ساخت انیمیشن در حال دگرگونی‌های نو و تازه است. البته ناگفته نماند که این مسأله در حوزه ساخت انیمیشن برای تلویزیون هم نمود بیشتری پیدا کرده است. کما این‌که بخش مهمی از این انیمیشن‌های نو و خلاق، برای حوزه تلویزیون ساخته شده است.
 البته ذکر این نکته ضروری است که رشد تولید انیمیشن، محدود به تهران نمی‌شود، چراکه مراکز استان‌ها هم حالا به یک بلوغ کلی رسیده و توانسته‌اند در این حوزه بدرخشند. به‌عنوان‌مثال، انیمیشن قضاوت‌های حضرت‌علی(ع) که توانست در نوع خود برای مخاطبان رده کودک، موفق واقع شود. درمجموع آنچه می‌توان درباره صنعت انیمیشن ایران گفت، مسأله تنوع، خلاقیت، تازگی و پیشرفت در تولید آثار است که مخاطبان را بیشتر از قبل به سمت این گونه نمایشی کشانده است. نمود این مسأله را می‌توان در ورود انیمیشن‌های ایرانی به بازارهای جهانی هم مشاهده کرد که حالا این صنعت را ابتدای یک مسیر تازه قرار داده است؛ مسیری که به‌طور قطع نیاز به حمایت و خلاقیت‌های بیشتر و تازه‌تر دارد. 

سپیده اشرفی - گروه رسانه
ضمیمه نوجوانه