داستان کوتاه ایرانی باز هم  برگزیده نداشت

داستان کوتاه ایرانی باز هم  برگزیده نداشت

پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد شامگاه شنبه در حالی به کار خود پایان داد که داوران این جایزه بازهم در رشته‌های داستان کوتاه و رمان، از معرفی اثری به عنوان برگزیده این جشنواره بازماندند. به گزارش خبرنگار جام‌جم، مراسم پایانی این جایزه در تالار وحدت با حضور، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب برگزار شد.

تغییراتی در راه است
یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان کوتاهی که در آیین پایانی جایزه ادبی جلال‌آل‌احمد، بیان کرد از تغییرات در دوره‌های آینده این جایزه خبر داد.
وی گفت: احتیاج به تحول در شیوه‌های اجرایی این جایزه داریم و بعد از برپایی مراسم اختتامیه دوره پانزدهم، سراغ این تحول خواهیم‌رفت. ایده‌هایی به دست‌مان رسیده و طرح‌هایی نیز آماده شده است و در عین حال از همه دغدغه‌مندان می‌خواهیم پیشنهادهای تکمیلی و اصلاحی را برای تغییرات در دوره‌های آینده جایزه ارائه کنند.  وجیهه سامانی، دبیر علمی ‌جایزه به نمایندگی از اعضای هیأت علمی، بیانیه آنان را خواند که در آن به وجود مشکل در عرصه داستان‌نویسی اشاره شده بود. اعضای هیأت علمی ‌به خصوص نگرانی خود را از ضعف در آثار مربوط به داستان کوتاه ابراز کرده و نوشته بودند: این قالب هنرمندانه‌ترین و رساترین قالب ادبیات داستانی است که می‌تواند متر و معیاری خوب برای هنر روایت نویسنده باشد. اما آثار این بخش محدود به حال و هوای زندگی شهری مانده است و سبک زندگی اقوام ایرانی و گستره ملی در بین آثار کمتر دیده شد و پیچیدگی کلامی ‌و فقر موضوعی در آثار این بخش مشهود بود. آنها ضعف مشهود در داستان کوتاه را زنگ خطری برای ادبیات داستانی کشور توصیف کرده و با ابراز نگرانی نسبت به بزرگ‌نمایی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی از متولیان فرهنگی خواسته‌بودند برای تربیت قلم‌هایی متعهد همت کنند؛ چرا که «حال داستان کوتاه نه تنها در این دوره بلکه در تمام ادوار جایزه جلال‌آل‌احمد خوب نبوده است.»وجیهه سامانی همچنین به بخش رمان و داستان بلند نیز اشاره کرد و با اشاره به رشد کمی ‌و کیفی آثار در موضوعات امنیتی، دینی و ملی گفت: اگر این آثار متکی بر تحقیق و اطلاعات دقیق باشد خوب است اما تا رسیدن به آثار شاخص ادبی را در این حوزه راه زیادی در پیش است.  
   
نتایج نهایی
در این مراسم برگزیدگان بخش‌های اصلی و جنبی جایزه به این شرخ معرفی شدند:
منتخب بخش ویژه مستندنگاری مقابله با کرونا و مدافعان سلامت: «جهاد در قرنطینه»، نوشته فروغ زال، انتشارات راه یار.
منتخبان بخش ویژه شهید سردارسلیمانی: «حاج قاسمی‌که من می‌شناسم»، سعید علامیان، نشر خط مقدم و «شاید پیش از اذان صبح»، احمد یوسف‌زاده، انتشارات سوره مهر.
بخش مستندنگاری: برگزیده: «سازمان سیاسی بهائیت»، حمیدرضا اسماعیلی، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی.
شایسته تقدیر: «نبرد تنگه‌ها»، نوشته مصطفی رحیمی، نشر آثار شهیدحسن ‌باقری و «عقیله»، نوشته الهام امین، به نشر.
بخش داستان بلند و رمان: این بخش برگزیده نداشت.
شایسته تقدیر: «صور» نوشته حسینعلی جعفری،نشر سروش و «عزرائیل» اثر نیما اکبرخانی، نشر کتابستان معرفت.
بخش داستان کوتاه: این بخش برگزیده نداشت.
شایسته تقدیر:«ویروس عاشق» نوشته مجید رحمانی، نشر صاد.
بخش نقد ادبی: این بخش برگزیده نداشت.
شایسته تقدیر: «تماشای روایت؛ بررسی تحلیلی روش انتقال عناصر داستان از روایت به درام» اثر مجید آقایی، انتشارات علمی‌فرهنگی و «خودانتقادی ادبی؛ رساله‌ای در نقد هنر خویشتن در عرصه ادبیات» اثر مهرداد نصرتی، نشر فرهنگ عامه.
جایزه ویراستاری: مرحوم حسین جلال‌پور ویراستار کتاب «صور سکوت» و نرجس توکلی لشکاجانی ویراستار کتاب «اینجا سوریه است».