زن ۸۷ساله با حمله 7سگ جان باخت

زن ۸۷ساله با حمله 7سگ جان باخت

سگ‌های ولگرد باز هم جان انسان دیگری را گرفتند و این‌بار با حمله دسته‌جمعی به یک پیرزن 87ساله از اهالی روستای دقوق‌آباد کرمان، جان او را گرفتند. این در حالی است که یک هفته پیش هم سگ‌های ولگرد با حمله به یک کودک 10‌ساله اهل بندرانزلی او را به شدت زخمی کرده بودند.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، صبح روز سه‌شنبه، اهالی روستای دقوق‌آباد شاهد وقوع یک حادثه فجیع و مرگبار بودند. آن روز، فاطمه حسن‌زاده، پیرزن 87ساله در میان دندان‌های تیز و برنده سگ‌های ولگرد تسلیم مرگ شد و برخی نیز شاهد این حادثه بودند.
 محمد حسن‌زاده، تنها فرزند او در حالی‌که چند ساعت از مرگ مادرش می‌گذرد، به‌شدت گریه می‌کند و در مورد این حادثه به جام‌جم توضیح می‌دهد: «شب‌دوشنبه، پیش مادرم بودم و به او گفتم بیا به خانه ما برویم. من در بهرمان زندگی می‌کنم اما مادرم در دقوق‌آباد بود. به او اصرارکردم اما قبول نکرد و گفت روز سه‌شنبه می‌خواهد به مرکز بهداشت برود و قرص‌هایش را بگیرد. مادرم هفت سال پیش قلبش را جراحی کرده بود و دارو مصرف می‌کرد. او گفت اگر قرص‌ها گیرم نیامد، دنبالم بیا. من هم قبول‌کردم. او چون تنها در خانه‌اش زندگی می‌کرد، برای خواب همیشه به خانه همسایه می‌رفت. آن شب هم او را به خانه همسایه بردم تا بخوابد و بعد به بهرمان برگشتم.»
آفتاب که بالا آمد، مادر آماده شد تا برای گرفتن قرص‌هایش به مرکز بهداشت روستای‌شان برود اما حادثه‌ای تلخ در انتظار او بود. در مسیری‌ که به سمت مرکز بهداشت می‌رفت، سگ‌های ولگرد تجمع‌کرده بودند. مادر به راه خود ادامه داد اما ناگهان سگ‌ها به طرف او حمله‌ور شدند. پیرزن با آن اندام نحیف سعی می‌کرد خود را از دندان سگ‌ها نجات دهد اما بی‌فایده بود.
 محمد حیدری، یکی از اهالی روستا که شاهد حادثه بود، در ادامه می‌گوید: «این حادثه درست در 500 متری خانه فاطمه خانم رخ داد. در همان مسیر مرکز بهداشت بودم که متوجه جیغ و دادهای چند بچه شدم که شاهد حمله سگ‌ها به فاطمه خانم بودند. به محل حادثه که رسیدم، با صحنه بسیار دلخراشی مواجه شدم. هفت سگ ولگرد به او حمله کرده بودند. همسایه‌ها جمع شدند اما متاسفانه فاطمه خانم فوت کرده بود. شدت جراحات او به حدی بود که توان ایستادن نداشتم و محل را ترک ‌کردم.»
خیلی طول نکشید که کل روستا از این حادثه مرگبار خبردار شدند و حالا باید کسی این خبر را به پسرش می‌داد. حسن‌زاده که همچنان اشک می‌ریزد، می‌گوید: «پسردایی‌ام تماس ‌گرفت و گفت بیا که مادرت سکته کرده، ولی بعد وقتی آمدم متوجه شدم مادرم توسط سگ‌های ولگرد تکه پاره شده است.»
او با لحنی بسیار ناراحت و خشمگین ادامه می‌دهد: «بعد از پایان مراسم خاکسپاری مادرم از شورای شهر و شهرداری جوادیه که دقوق‌آباد زیر مجموعه آن است، شکایت خواهم ‌کرد که چرا به مسأله تجمع سگ‌های ولگرد در روستا توجهی نکردند تا شاهد چنین حادثه هولناکی نباشیم. الان برخی افراد دارند سگ‌ها را با گلوله می‌زنند اما باید مادر من کشته می‌شد تا سگ‌های ولگرد را بزنند؟ این اولین باری نیست‌ که سگ‌ها حمله می‌کنند. چند سال پیش هم در بهرمان مرد 30ساله‌ای به خاطر حمله یک سگ هار جان خود را از دست داد. خواهش می‌کنیم به مسأله سگ‌های ولگرد رسیدگی‌کنید.»
حیدری هم مانند حسن‌زاده از پرسه‌زدن سگ‌های ولگرد در روستا به‌شدت گله‌مند است: «دو روز است که در روستای کناری ما، سگ‌های ولگرد را با گلوله می‌زنند. تا وقتی غذارسانی به سگ‌های ولگرد ادامه دارد، ما شاهد وقوع چنین حوادث تلخی هستیم. اعتراض هم‌ کنیم، هیچ فایده‌ای ندارد، یک گوش‌شان در است و گوش دیگر دروازه.کسی اهمیتی نمی‌دهد.»

 بی‌توجهی شهرداری‌ها به ساماندهی سگ‌های ولگرد
براساس اعلام مصطفی نادری، کارشناس محیط‌زیست، در حال حاضر آمار سگ‌های ولگرد از مرز دو میلیون قلاده فراتر رفته و سواحل، تالاب‌ها، جنگل، بیابان، رودخانه، جاده و بسیاری نقاط به تسخیر آنها درآمده است. به گفته او، ادعای حامیان غذارسانی به سگ‌ها مبنی بر این‌که دامپروری و مصرف زیاد گوشت به‌همراه مدیریت نادرست پسماندها سبب افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد شده، درست نیست، غذارسانی عامل اصلی است. با شرایط موجود، نه جامعه و نه حیات‌وحش مظلوم، از دست آنها در امان نیستند و سالانه هزینه‌های مادی و معنوی هنگفتی را بر کشور تحمیل می‌کنند. بر‌اساس دستورالعمل ابلاغی سال 87 وزارت کشور، شهرداری‌های کل کشور موظف به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و بدون صاحب است و این جمع‌آوری باید با ساخت پناهگاه‌های استاندارد همراه با تعریف یک دامپزشک برای این سگ‌ها انجام شود. بی‌توجهی شهرداری به مسئولیت تعریف شده در زمینه ساماندهی سگ‌های ولگرد باعث شده تا برخی از شهروندان مورد حمله سگ‌های ولگرد قرار بگیرند.

لیلا حسین‌زاده - گروه حوادث