مرگ و آوارگی؛سوغات آمریکا

مرگ و آوارگی؛سوغات آمریکا

آمریکا در تاریخ ۲۵۰ساله خود فقط ۱۶سال در جنگ نبوده است. این گزاره به تنهایی گویای بلایی است که این کشور بر سر دیگر ملل آورده،  گویای میل این کشور به جنگ‌افروزی اما این گزاره توجیهات فراوانی دارد، از آوارگی مردمان جهان در سمت دیگر جهان تا پرپول شدن آمریکایی‌ها با تجارت سلاح‌هایی که خودشان بانی به راه افتادن آن بوده‌اند. جنگ جز ویرانی و محنت برای مردمان این دهکده جهانی چیزی به همراه نداشته اما برای عموسام همواره سود سرشاری داشته است. داده‌های بسیاری وجود دارد مبنی بر این‌که فقط پس از 11سپتامبر، جنگ‌افروزی‌های آمریکا باعث آوارگی جمعیتی نزدیک به 37 میلیون نفر در جهان شده آماری تلخ و گزنده که در تاریخ با پیوستی شرمسارانه به نام آمریکا نوشته خواهد شد.

37میلیون آواره برای آمریکا
جنگ‌های آمریکا پس از 11سپتامبر2011، دست کم 37میلیون نفر را در هشت کشور افغانستان، عراق، پاکستان، یمن، سومالی، فیلیپین، لیبی و سوریه به اجبار آواره کرده است. در این میان آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین فروشنده و عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار سلاح، عامل اصلی بحران‌سازی در منطقه هستند. 

فاجعه انسانی در یمن
طبق پیش‌بینی‌های سازمان ملل، جنگ یمن تا پایان سال 2021 به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از طریق گرسنگی و بیماری جان 377هزار نفر را گرفته است و 70درصد این مرگ‌ها کودکان هستند. آمریکا قدرت نظامی خود را پشت سر ائتلاف به رهبری عربستان سعودی قرار داده  و از سال 2015 جنگی بدون مجوز کنگره علیه یمن به راه انداخته است. این جنگ زیرساخت‌های یمن و بیش از نیمی از تاسیسات بهداشتی این کشور را ویران کرده است. 

سوغات آمریکایی، آواره‌های سومالی
از زمانی که نیروهای آمریکایی بار دیگر سال 2022 وارد جنگ با این کشور شدند، 46درصد جمعیت این کشور آواره شده‌اند. در این میان صدها هزار نفر از مردم این کشور آفریقایی در 18سال گذشته به کشورهای همسایه پناه برده‌اند. 

چهارم: فرصت‌سازی برای تاجران مرگ
آمریکا در عین حال بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح در جهان است. سهم صادرات سلاح از آمریکا در جهان بین سال‌های 2011 تا 2015 بیش از 32 درصد بوده که در بین سال‌های 2016 تا 2020 به بیش از 37درصد افزایش یافته است. 

فروش 06 میلیاردی مرگ
بزرگ‌ترین شرکت‌های اسلحه‌سازی جهان در آمریکا قرار دارند و به‌عبارت دقیق‌تر آمریکایی هستند. بر اساس گزارش سیپری که تارنمای آماری «استاتیستا» انتشار داده است، شرکت لاکهید مارتین در جایگاه نخست قرار دارد که از ادغام دو شرکت لاکهید و مارتین ایجاد شده است. این کمپانی سال 2021 حدود 60 میلیارد دلار سلاح فروخته بود.