روز تلخ هنر در فقدان دو چهره هنری

روز تلخ هنر در فقدان دو چهره هنری

گرچه بهمن‌ماه همواره با جشن‌های هنری و جشنواره‌های فجر همراه است اما شروع بهمن‌ امسال با فقدان دو چهره هنری همراه شد تا کام اهالی سینما و موسیقی را تلخ کند. حسین شهابی، سینماگر دغدغه‌مندی که خیلی زود از میان اهالی هنر وداع گفت و ابوالحسن مختاباد، پژوهشگر حوزه موسیقی که در میانسالگی رخت از جهان بر بست تا جامعه هنری را سوگوار کند.

 کارگردان «آزادی به قید شرط»
حسین شهابی، کارگردان سینما پس از تاب آوردن رنج‌های ناشی از ابتلا به یک بیماری سخت، یکشنبه شب دوم بهمن‌ در ۵۵ سالگی از دنیا رفت. شهابی سال ۴۶ در تبریز چشم به جهان گشود و به‌تازگی کارگردانی فیلم سینمایی «رو در رو» را به پایان رسانده بود. او در کارنامه هنری خود ساختن فیلم‌های «آزادی به قید شرط»، «بی‌صدا»، «حراج» و «روز روشن» را هم ثبت کرده بود. این هنرمند روزگذشته سوم بهمن در قطعه نام‌آوران (هنرمندان) بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شد و نتوانست آخرین ساخته خود را روی پرده سینما ببیند.فیلم رو‌در‌رو از این سینماگر فقید درباره موضوعات و مشکلات جوانان است. روایتی از زندگی 10دختر جوان که با مشارکت هم یک آشپزخانه تأسیس می‌کنند و برای یکی از آنها مشکلی پیش می‌آید که روی زندگی همه آنها تأثیر می‌گذارد. این فیلم علاوه بر بیان مشکلات جوانان به بحث اشتغال‌زایی در کشور نیز می‌پردازد.

 پژوهشگر موسیقی؛ روزنامه نگاری شریف
ابوالحسن مختاباد، روزنامه‌نگار و پژوهشگر موسیقی نیز روزگذشته براثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.
این پژوهشگر شناخته شده موسیقی و برادر سید عبدالحسین مختاباد، خواننده باسابقه کشور در 53 سالگی درگذشت. او که متولد 1348 بود از سال ۷۲ فعالیت خود را با روزنامه همشهری آغاز و تا چندی پیش در این رسانه، چند روزنامه و رسانه دیگر مشغول کار بود. وی طی دو دوره متوالی از سوی مجمع عمومی خانه موسیقی به‌عنوان بازرس اصلی این نهاد صنفی انتخاب شد. علاوه بر این، نهادینه کردن و برگزاری چند دوره کتاب و آلبوم سال خانه موسیقی از ابتکارات صنف او محسوب می‌شود.
فعالیت او فقط به رسانه معطوف نبود. او در عرصه موسیقی با یادگیری آواز در اوایل دهه70 نزد کریم صالح عظیمی گام نهاد و در ادامه مدتی نزد سید‌نورالدین رضوی سروستانی ردیف آموخت. مختاباد همچنین شیوه آوازی طاهرزاده به روایت نورعلی خان برومند را نزد حمیدرضا نوربخش فرا گرفت. در این مدت آموزه‌های آوازی و صداسازی را با برادر خود سید عبدالحسین مختاباد ادامه داد و سلفژ و تئوری موسیقی را نزد محسن الهامیان و نواختن سه‌تار را هم برای مدتی کوتاه نزد حمید سکوتی رضا موسوی‌زاده، پیمان سلطانی و بهداد بابایی آموخت.بازرسی کانون پژوهشگران خانه موسیقی و بعدتر فعالیت به‌عنوان عضو و رئیس هیأت مدیره این کانون از دیگر فعالیت‌های او به شمار می‌رفت. همچنین او دبیری سمینار بررسی سه دهه موسیقی ایران را در هفت میزگرد در جشنواره موسیقی فجر سال ۸۷به‌عهده داشت که به درخواست کامبیز روشن‌روان به‌عنوان دبیر جشنواره این میزگردها را برگزار کرد.