«آبی آرام بلنـد»؛ برنامه‌ای برای تکریم شهدای مسیحی

«آبی آرام بلنـد»؛ برنامه‌ای برای تکریم شهدای مسیحی

«آبی آرام بلند» عنوان ویژه‌برنامه‌ای است که به مناسبت ایام عید میلاد حضرت‌مسیح(ع) از شبکه دو به‌طور زنده پخش شد. از آنجا که این برنامه با نگاه خلاقانه‌ای به تکریم خانواده شهدای مسیحی پرداخته، با فاطمه‌زهرا بازاری، تهیه‌کننده به گفت‌وگو نشستیم.

این تهیه‌کننده درباره این‌که ایده ساخت برنامه از کجا شکل‌گرفت؟ می‌گوید: ایده برنامه از آنجا شکل‌گرفت که مقام معظم رهبری از سال 1363 در ایام عید میلاد حضرت‌مسیح(ع) به خانواده‌های شهدای مسیحی سر می‌زدند و به تکریم آنها می‌پرداختند. ما به‌مناسبت همین ایام پیشنهاد دادیم که همین اتفاق را در قاب رسانه‌ملی رقم بزنیم. از طرف دیگر با توجه به اوضاع جامعه و تفرقه‌افکنی‌هایی که بدخواهان درصدد هستند در میان اقلیت‌های مذهبی ایجاد کنند، اهمیت اجرای آن مضاعف شد.
 به گزارش روابط عمومی صدا و سیما، وی ادامه می‌دهد: در کتاب «مسیح در شب قدر» که از محصولات انتشارات صهباست، حضور رهبر انقلاب در منازل شهدای ارمنی و آشوری از سال 63 تا 89 روایت شده‌است. گروه پژوهشی برنامه با این مجموعه ارتباط گرفت و جلسات مشورتی برگزار شد. درنهایت تصمیم این شد که از حضور 10 خانواده از شهدایی که میزبان رهبری بودند به همراه پنج  نفر از مفاخر مسیحی در برنامه استفاده کنیم. به نمایندگی از اسقف‌اعظم مسیحیان تهران نیز یک کشیش در برنامه حضور پیدا کرد.  بازاری درباره این‌که همراهی ایشان با حجت‌الاسلام شهاب مرادی هم اتفاق خاصی بود، عنوان می‌کند: یکی از اتفاق‌های جالب برنامه همین بود. هنگامی‌که مجری، حاج‌آقا مرادی را دعوت کرد، ایشان از پایین صحنه از جناب کشیش خواهش کرد با همراهی یکدیگر روی صحنه حاضر شوند. هنگام صحبت هم جناب کشیش گفتند برخلاف همیشه ما میزبانیم و شما مهمان، بنابراین صحبت را شما باید آغاز کنید.
این تهیه‌کننده درباره واکنش مهمان‌ها از حضور در برنامه تاکید می‌کند: ازآنجاکه این اتفاق برای اولین‌بار در رسانه‌ملی رخ می‌داد، در آغاز برنامه در چهره مهمانان بهت‌وشگفتی را می‌شد نظاره کرد. آنها بسیار تشکر می‌کردند از این‌که این برنامه صرفا به پاس قدردانی از شهدای مسیحی تهیه شده‌است. جناب کشیش هم از اسقف‌شان نقل کردند حالا که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران آن‌قدر به ما اهمیت داده و آنتن زنده در اختیار ما گذاشته‌است پس شما هم از ابتدا تا انتهای به پاس تشکر در برنامه حاضر باشید.
این تهیه‌کننده می‌افزاید: یکی از بخش‌های تولیدی برنامه اختصاص به معرفی این شهدای عزیز داشت. در هنگام دعوت مجری از خانواده‌های شهدا درباره شهدای آنها کلیپ‌مستندهای کوتاهی همزمان روی آنتن رفت که در صفحه نمایشگر در برنامه پخش می‌شد. همچنین در ارتباط با قالب برنامه ما تلاش کردیم از فضای کلیشه‌ای استودیویی بیرون بیاییم و در فضای باز با استفاده از یک حوض و صحنه‌ای که روی آن ایجاد کردیم برنامه را اجرا کنیم. همچنین برای خوشامدگویی ابتدای برنامه هم از یکی از مادران شهدای مدافع‌حرم مسلمان دعوت کردیم. خانم زهرا سزاوار، مادر شهید محمد جاودانی که اتفاقا در یکی از قسمت‌های سریال «بچه‌زرنگ» که از شبکه دوی سیما در حال پخش است حضور داشتند، این کار را انجام دادند.