۸۳درصد اراضی کشاورزی سند مالکیت ندارند

۸۳درصد اراضی کشاورزی سند مالکیت ندارند

نشست خبری رئیس جدید سازمان امور اراضی کشور با محوریت تاکید بر سنددار کردن اراضی و جلوگیری از خرد شدن آنها روز گذشته (5 بهمن) برگزار شد.

به گزارش جام​ جم رضا افلاطونی، رئیس جدید این نهاد یادآور شد که سال 1371 سازمان امور اراضی شکل گرفت و سال1374 قانون تغییر کاربری اراضی تصویب شد. 
این قانون با هدف حفظ خاک و منابع تجدیدشونده تصویب شد که رویکرد سلبی به مسأله تغییر کاربری ارضی داشت. به گفته افلاطونی، هدف اصلی سازمان -که 5 بهمن سالگرد تاسیس آن است- تامین امنیت غذایی کشور از طریق جلوگیری از تغییر کاربری اراضی است؛ امری که با دغدغه حفظ محیط‌زیست و زیست‌بوم گره خورده است. 
این در شرایطی است که به گفته افلاطونی، این سازمان با کمبود اعتباراتی که از محل‌های قانونی (80 درصد از محل ماده 5 قانون حفظ کاربری اراضی و 100درصد از محل ماده13 قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی) برایش پیش‌بینی شده روبه‌روست؛ به طوری که هیچ‌گاه 100 درصد منابع محل‌های یاد شده به سازمان اختصاص نیافته است. 
افلاطونی، رفع تداخلات اراضی، سنددار کردن زمین‌ها، تثبیت مالکیت دولتی (تفکیک انفال از اموال) و تشخیص مالکیت اراضی افراد را از دیگر ماموریت‌های این سازمان برشمرد. این مقام سازمان امور اراضی خبر داد که به این منظور قرارگاه یکپارچگی اراضی تشکیل شده است. بر اساس آمارهای اعلام شده در این نشست، سه میلیون و 300 هزار هکتار از اراضی کشور سنددار شده که 12درصد از آن در دولت سیزدهم انجام شده است. 
با این حال، به گفته افلاطونی هنوز ۸۳ درصد اراضی کشور سند مالکیت ندارند؛ از جمله در تهران که هنوز اراضی آن با قولنامه معامله می‌شوند. سازمان امور اراضی به منظور سنددار کردن زمین‌ها، تفکیک آنها از طریق پایش ماهواره‌ای را آغاز کرده است. این طرح به وسیله نقشه‌برداری ماهواره‌ای از دماوند آغاز شده است. 
افلاطونی هشدار می‌دهد با خرد شدن اراضی امنیت غذایی و زیستی از بین می‌رود. به همین دلیل، تثبیت مالکیت و آمایش سرزمین با جدیت دنبال می‌شود. 

​​​​​​​بدون تیتر
 حبیب اسدا...‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: دو ماهی می‌شود که با کاهش قیمت مرغ، مرغداران در ضرر و زیان بسیاری هستند.

 سید ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی با تاکید بر راه‌اندازی بیمه سایبری و امنیت الکترونیکی صنعتی در کشور گفت: تامین امنیت اقتصاد دیجیتال در کشور حائز اهمیت بوده و پایداری فعالیت شرکت‌های خصوصی ارائه‌دهنده خدمات وسیع اجتماعی در فضای مجازی از اولویت‌های حاکمیت است که بخش خصوصی باید برای حفظ و ساماندهی آن تلاش کند.

 درپی ابلاغ اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکت مخابرات ایران از سال ۱۳۸۸ از مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منفک و به بخش خصوصی واگذار شد که درپی این اتفاق، شرکت مخابرات شرکتی زیرمجموعه دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نبوده و طبق قانون تجارت، شرکتی خصوصی محسوب شده که با تصمیمات هیات‌مدیره مستقل خود اداره می‌شود؛ از این‌رو مجلس به خاطر موضوعی که اجرای آن قانونا در حوزه اختیارات وزارت ارتباطات نیست، به وزیر کارت زرد داد.

 سعید شاهسواری، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال گفت: حادثه آزادراه تهران-شمال در منطقه‌ای رخ داده که در حال بهره‌برداری نبوده و ارتباطی به فاز یک و چهار و تونل البرز که مردم استفاده می‌کنند، ندارد.

 علیرضا ارسطویی، مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به کاهش ۱۸ درصدی آب ورودی به سدهای تهران در سال آبی جاری گفت: مخازن سدهای پنج‌گانه تهران با کسری ۸۱‌میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده‌ است.

 در تفاهم وزیر راه و شهرسازی با مدیران عامل پنج بانک دولتی شامل ملی، صادرات، تجارت، سپه و ملت مقرر شده است تامین مالی یک میلیون و ۱۵۵ هزار واحد مسکونی انجام شود تا اجرای این طرح تسریع شود.

 قاسم عسکری‌نسب، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به فعال شدن خط کشتیرانی مستقیم از چین به چابهار، اعلام‌ کرد: تقریبا هر ۱۰ روز، یک‌ کشتی به طور مستقیم از چین به چابهار می‌آید که مدت‌زمان تحویل کالا را به دو هفته کاهش داده است.