رکب کی‌روش به تاج و رفقا

رکب کی‌روش به تاج و رفقا

دو هفته قبل منصور قنبرزاده، عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در پاسخ به سوال خبرنگار جام‌جم مواجه شد که آیا کارلوس کی‌روش سرمربی تیم‌ملی می‌ماند، پاسخ داد: «هنوز این موضوع در جلسه هیات رئیسه مطرح نشده است ولی چیزی که من فکر می‌کنم این که او در تیم‌ملی ماندنی است.» قنبرزاده در پاسخ به این سوال که چه زمان نام او را رسما اعلام می‌کنید، گفت: «احساس می‌کنم آقای تاج منتظر است کمی جو آرامتر شود و بعد از آن نام این مربی را اعلام کنیم.»

این اظهارات قنبرزاده به خوبی نشان می‌‍دهد تاج و رفقایش در فدراسیون فوتبال از کارلوس کی‌روش رودست خورده‌اند. این مربی پیشنهاد ایران را در آب نمک خواباند تا ببیند تکلیف پیشنهاد قطری‌ها چه می‌شود. تاج هم تصور می‌کرد مذاکرات آنها جدی نباشد و کارلوس کی‌روش دوباره به ایران بازگردد. به همین دلیل وقتی مربی پرتغالی پیام خداحافظی با تیم‌ملی را منتشر کرد، به نوعی شوکه شد. رئیس فدراسیون فوتبال که تا پیش از پاسخ مثبت کارلوس به قطری‌ها می‌گفت عجله‌ای برای انتخاب سرمربی ندارند ناگهان با دستپاچگی گفت زمینه برای حضور مربیان خارجی در تیم‌ملی مهیا نیست و باید سر وقت گزینه‌های داخلی بروند. بدون شک اگر تاج یک درصد احتمال می‌داد کی‌روش نمی‌آید، در این مدت با گزینه‌های داخلی مذاکره می‌کرد. آنها حتی در جلسه آخر هیات رئیسه کوچک‌ترین بحثی در این باره نداشتند چون تصور می‌کردند کارلوس در آن سوی آب‌ها منتظر بلیت بازگشت به تهران است.حالا با توجه به مشکل تحریم‌ و نبود دلار، تنها دو راه مقابل تاج و همکارانش در فدراسیون قرار می‌گیرد. اول حضور یک مربی ایرانی مثل گل‌محمدی، قلعه‌نویی یا مجیدی روی نیمکت ایران و راه دوم حضور یکی از مربیان خارجی شاغل در لیگ‌برتر مانند مورایس یا خمز روی نیمکت تیم‌ملی. البته فدراسیون اخیرا حضور خمز را تکذیب کرد چون احتمالا تصور می‌کرد کی‌روش می‌آید!
 
هدف اصلی قطر با کی‌روش

عمده نگرانی‌ها به جام ملت‌های آسیا در قطر(2023) بازمی‌گردد؛ جایی که مدعیانی چون ایران، کره‌جنوبی، ژاپن، استرالیا، عربستان و همین قطر قرار دارند. قطری‌ها در دوره گذشته قهرمان جام‌ملت‌ها شدند و امیدوارند با کارلوس کی‌روش دوباره از جایگاه خود دفاع کنند ولی هدف اصلی‌شان از جذب کی‌روش صعود به جام‌جهانی 2026 است. آنها می‌خواهند برای دومین دوره متوالی به این رقابت‌ها بروند. کارلوس دو دوره متوالی ایران را به جام‌جهانی برد. عملکرد تیم‌ملی در مقدماتی‌ها خوب بود و توانست با اقتدار صعود کند. قطری‌ها که در این سال‌ها چند بار میل به جذب کی‌روش داشتند، بعد از جام‌جهانی 2022 فرصت را غنیمت شمردند و سر وقت این مربی رفتند. قرار است هر امکاناتی کارلوس می‌خواهد در اختیارش قرار گیرد. همچنین او کار نظارت بر تیم‌های پایه قطر را هم برعهده خواهد داشت.

 شجاع و کنعانی چمدان را ببندند!

انتشار پیام خداحافظی کارلوس کی‌روش از تیم‌ملی، جنجال‌هایی در پی داشت. محمدحسین کنعانی‌زادگان مدافع تیم‌ملی که در جام‌جهانی روی نیمکت نشست، برای مربی پرتغالی نوشت: «تو به ایران خیانت کردی نه به من و شجاع.» پیام کوتاه او کنایه به کی‌روش و البته مدافعانی بود که در جام‌جهانی بازی کردند. ظاهرا کنعانی‌زادگان به مورد دوم دقت نکرده بود. کی‌روش در جام‌جهانی از مرتضی پورعلی گنجی و سیدمجید حسینی در قلب خط دفاعی ایران استفاده کرد. جمله کنعانی‌زادگان مستقیم این دو بازیکن را هم نشانه می‌رود و به نوعی حضورشان در ترکیب را «خیانت» به ایران می‌داند.
شجاع خلیل‌زاده هم بیکار نشست و بدون اشاره به نام کی‌روش متنی کپی کرد که مخاطب خاص داشت: «بعضیا یه کارایی می‌کنن آدم دلش می‌خواد فقط یک ساعت واسشون کف بزنه و بگه دمت گرم عجب...! بودی و نشون نمی‌دادی. ...ها فراموش نمی‌شن!» تعبیر همه از این متن کاملا پیدا و مشخص بود.
بدون شک کارلوس کی‌روش مقابل این دو بازیکن ساکت و آرام نخواهد بود. از آنجا که او با اختیارات کامل به قطر رفته، تلاش‌های خود را برای حذف این دو بازیکن از لیگ آن کشور آغاز می‌کند! کی‌روش وقتی متهم به خیانت شود، رگ گردنش بالا می‌زند، مثل زمانی که گفتند او ایران را به قطر فروخته است. در مقدماتی جام‌جهانی وقتی وزیر ورزش وقت در اردوی تیم‌ملی چنین ادعایی کرد، کارلوس برافروخته شد. ایران بازی برگشت مقابل قطر را برد و کی‌روش بعدها گفت: «من به نوه خودم در فوتبال رحم نمی‌کنم چه رسد به رقبا.»
بنابراین کنعانی‌زادگان و شجاع هم کم‌کم باید چمدان‌های خود را در قطر ببندند و آماده رفتن به لیگ تازه‌ای شوند!
ضمیمه قفسه کتاب