تنش در روابط آمریکا و اسرائیل بر سر طرح اصلاحات قضایی

تنش در روابط آمریکا و اسرائیل بر سر طرح اصلاحات قضایی

طرح اصلاحات قضایی بنیامین نتانیاهو که در هفته‌های گذشته انتقادات گسترده ای را در سرزمین‌های اشغالی به همراه داشته و مخالفان نتانیاهو از آن به کودتا علیه دستگاه قضایی تعبیر می‌کنند، در روزهای اخیر به تنش در روابط رژیم‌صهیونیستی و آمریکا منجر شده‌ است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که هفته گذشته به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده‌بود، در پایان سفر خود در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، از نتانیاهو خواست از اقدامات یکجانبه در چارچوب طرح اصلاحات قضایی مورد نظرش خودداری کند.
اما این اظهارات، انتقاد تند نتانیاهو را به همراه داشته و به نوشته وبگاه «آی24»، نتانیاهو در گفت‌وگو با اعضای حزب لیکود، این اظهارات بلینکن را «دخالت آشکار، واضح، غیرضروری و احمقانه» آمریکا توصیف کرده‌است.
پیشتر اوریت استورک، وزیر شهرک‌سازی از حزب «صهیونیست مذهبی» طی پستی در توییتر به بلینکن حمله کرده و از او خواسته بود از دخالت در امور کشورش اجتناب ورزد. وی در این پست نوشت: «بلینکن عزیز، متوجه شدم تصمیم گرفتی به نخست‌وزیر ما درس دموکراسی بدهی. خب، دموکراسی در درجه اول وظیفه دولت است که مسیر خود را بدون دخالت خارجی تعیین کند.»