فجر، تبیین و بصیرت

فجر، تبیین و بصیرت

دهه فجر، دورانی را در تاریخ معاصر به یادمان می‌آورد که طی آن، خیزش مردمی به انقلابی بی‌نظیر منتج شد و دنیای مادی‌زده آن روزگار را با پدیده‌ای مواجه ساخت که بعد از سالیان سال، هنوز از درک آن عاجزند و می‌کوشند به هر طریقی در برابر آن قرار گرفته و در جهت خاموش‌کردن پرتوهای آن، از هر اقدامی فروگذار نکنند. هرچه از سال 1357 دور می‌شویم و نسل‌های تازه‌ای در سرزمین‌مان نشوونما می‌یابند، بر اهمیت این روزها می‌افزاید. ضرورت شناخت و تبیین آنچه در بلندمدت به انقلاب اسلامی رسید و سپس نظام جمهوری اسلامی را به‌عنوان ساختاری جدید حاکم ساخت، ضرورتی بی‌پایان است و همچنان باید در ابعاد گوناگون به تحلیل آن پرداخت.

صداوسیما، به علت داشتن تصاویر و اصوات ناب آن دوران از نخستین ساختارهایی است که با تدوین آن مواد خام و تولید برنامه‌هایی متناسب با هر دوره و همچنین با بهره‌مندی از پوشش گسترده در اقلیم ایران و در ادامه با داشتن امکان فعالیت به زبان‌های مختلف در سراسر جهان، برای تصویرکردن، تبیین‌کردن و تفهیم‌کردن آنچه در سال 1357 رخ داد و سپس با تکیه بر ابعاد متنوع پیشرفت این نظام، چگونگی ماندگاری مفاهیم و دلایل بروز انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، مسئولیت کم‌نظیری دارد.
اتکا به فرهنگ دینی و کوشش برای استقلال مادی و معنوی، تلاش برای هوشیار کردن انسان در اقلیم‌های متفاوت، کمک به مستضعفان مادی و معنوی برای رهایی از استضعاف ناخواسته و تحمیلی و کوشش برای بازیابی هویت انسانی، بخشی از آن چیزی است که در ذات انقلاب اسلامی وجود داشت و باید برای تبیین آن به اشکال گوناگون برنامه‌‌ای از گفت‌وشنود مستقیم با مردم، از به‌یادآوردن تاریخ، از توان ماندگاری نظام موجود، از قدرت‌گرفتن و برآمدن به‌عنوان نیرویی قدرتمند همانند قدرت‌های سیاسی  و اقتصادی و... امروز جهان، از تأکید بر نمادسازی و نشانه‌های متعلق به این انقلاب همچون پرچم و سرود و مانند آن، از روایت‌پردازی‌های داستانی برای همه اقشار، از برانگیختن مردم با تبلیغ درست و ترویج اصول انقلاب اسلامی و مانند آن، استفاده کرد.  
نسل‌های کنونی، چه جوانانی که آن دوران را به‌عنوان تاریخ می‌شناسند ولی خودشان به‌عنوان نیروی خلاق تداوم جمهوری اسلامی در حال تلاش هستند، چه نسل‌های قدیمی‌تری که همچنان در اندیشه آنچه رخ داد تا به‌این‌جا رسیدیم هستند، باید هماهنگ برای پیشبرد جامعه خود، برای بهبود نظام زیستی، برای ترویج و توسعه دستاوردهای  برآمده از اندیشه‌ای بنیادین و دینی، به جلو برده شوند. تأکید بر کثرت دانش‌آموزان و دانشجویان و خانواده‌های‌شان که بیش از نیمی از جمعیت فعلی را تشکیل می‌دهند، برای درگیر شدن نظری و عملی با نشانه‌های انقلاب اسلامی، از اولویت‌های برنامه‌سازی است. آیتم‌های کوچک، تصویرهای موجز، داستان‌های مفهوم و بدون پیچیدگی، جریان‌سازی در توجه به همگام‌شدن با انقلاب، جشن ‌گرفتن‌های متنوع، شادمانی و نشاط از اقدامات ساده‌ای است که باید با تصویرکردن بسیار زیاد و متنوع ابعاد پیشرفت‌های فنی و دانش‌بنیان برای ایجاد همبستگی و انسجام اجتماعی به کار آید. باید به گونه‌ای بود که افتخار به آنچه در آن هستیم و روندی که برای رسیدن به آن طی شده، در وجود آحاد جامعه بنشیند.

حسین سلطان‌محمدی - منتقد
ضمیمه قفسه کتاب