همدلی با مردم در خوی

حضور رئیس‌جمهور در شهر زلزله‌زده

همدلی با مردم در خوی

سیدابراهیم رئیسی صبح دیروز به‌منظور بازدید میدانی از مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی و اطلاع از روند رسیدگی‌ها و امدادرسانی به مردم این مناطق، بدون اطلاع قبلی به این شهرستان سفر کرد.

 تسریع در روند رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان
رئیس دولت سیزدهم که از هفته گذشته لحظه‌به‌لحظه مستقیم به حادثه زلزله خوی رسیدگی می‌کرد و دستوراتی برای تسهیل در تسریع امدادرسانی به زلزله‌زدگان در سرمای زیر صفر به کابینه خود می‌داد، این بار هم به‌منظور بازدید از روند رسیدگی به مناطق زلزله‌زده، دیروز خود در میدان حادثه حضور یافت.  بعد از وقوع زمین‌لرزه‌ای به بزرگای 5.9درجه در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) ساعت ۹و۴۴دقیقه شنبه‌شب(۸ بهمن۱۴۰۱) شهر خوی در شمال آذربایجان‌غربی را لرزاند که بلافاصله اعضای دولت، نیروهای ارتش و سپاه و گروه‌های جهادی در میدان حادثه حضور یافتند و رئیس‌جمهور هم در پی جان‌باختن شماری از مردم در این حادثه، با ابراز همدردی با خانواده جان‌باختگان و آسیب‌دیدگان، از مسئولان خواست تا تسریع در امدادرسانی به زلزله‌زدگان با توجه به شدت برودت هوا در این منطقه و برنامه‌ریزی برای آغاز روند بازسازی مناطق آسیب‌دیده شکل گیرد.

 بسیج نیروها برای خدمت‌رسانی
با دستور رئیس‌جمهور از همان روز حادثه، محمد مخبر، معاون اول رئیس دولت سیزدهم بلافاصله در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار آذربایجان‌غربی و رئیس جمعیت هلال‌احمر، آخرین وضعیت زلزله خوی را پیگیری کرد و امدادرسانی سریع و رسیدگی به وضعیت مصدومان احتمالی در ساعات اولیه را ضروری دانست و بر بسیج همه نیروها و امکانات برای کمک به زلزله‌زدگان تاکید داشت که از کابینه، وزیر کشور هم بامداد حادثه به همراه جمعی از مسئولان عازم آذربایجان‌غربی شد. با وجود دستور از پاستور و پیگیری‌های مجدد رئیسی، سه‌شنبه ــ ۱۱ بهمن‌ماه ــ معاون‌‌اولش در میدان حادثه حضور یافت تا از نزدیک از مناطق زلزله‌زده این شهرستان بازدید کند و در جریان مشکلات زلزله‌زدگان قرار بگیرد و در این بازدید میدانی گفت که مشکلات بخش قابل‌توجهی از منطقه رفع و بین آنان چادر، پتو و امکانات گرمایشی توزیع شده اما در کنار آن هنوز بخشی از منطقه نیازمند توجه بیشتر است.

 بازدید میدانی رئیس‌جمهور
دیروز اما رئیس‌جمهور شخصا وارد میدان شد و بدون اطلاع قبلی و بدون تیم رسانه‌ای از پاستور به خوی رفت تا از نزدیک پیگیر نحوه رسیدگی به مشکلات مردم این شهرستان باشد. وی بلافاصله در بدو ورود، مستقیم به اردوگاه اسکان اضطراری ولیعصر این شهر رفت و از نزدیک در جریان روند خدمات‌رسانی قرار گرفت و مشکلات مردم را شنید. رئیس‌ دولت سیزدهم در این بازدید گفت با وجود گزارش‌های مستمر درخصوص وضعیت زلزله‌زدگان از سوی معاون‌اول‌ رئیس‌جمهور، وزرای حاضر در منطقه و مسئولان استانی اما احساسم این بود که خودم بیایم و از نزدیک وضعیت و شرایط را ببینم.
 
مردم به شایعات توجه نکنند

وی با تاکید بر بسیج امکانات برای حل هرچه‌ سریع‌تر مشکلات منطقه اظهار داشت: دولت همه توان خود را در این زمینه به کار خواهد گرفت و تلاش خواهد کرد آرامش هرچه زودتر به منطقه برگردد، البته مردم منطقه هم باید با هوشیاری اجازه ندهند فضای شایعات، اسباب نگرانی‌شان را فراهم کند. روند بازدید میدانی رئیسی به مناطق صعب‌العبور و روستاهای اطراف نیز رسید و او در جمع اهالی یکی از روستاهای شهرستان خوی که در مناطق کوهپایه‌ای قرار داشت، گفت: گزارش‌های امدادرسانی به‌صورت ساعتی به دفترم می‌رسید اما فکر کردم تا خودم نیایم و در جمع مردم حضور نیابم و مشکلات را از نزدیک نبینم، آرام نمی‌گیرم.

 وعده دولت برای بازسازی اماکن زلزله‌زده
رئیس‌جمهور در جمع مردم این روستای زلزله‌زده تاکید کرد: دولت همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا در اسرع‌وقت و پس از مرحله آواربرداری شرایط مطلوب برای بازسازی اماکن زلزله‌زده آغاز شود. رئیس دولت سیزدهم با قدردانی از دستگاه‌های امدادرسان برای رسیدگی به امور زلزله‌زدگان، از مردم و اهالی خوی نیز به‌خاطر همراهی و همدلی با مسئولان تشکر و بر این نکته تاکید کرد که بحران‌ها پیش‌می‌آید، آنچه قیمت دارد، همدلی، انسجام و یکپارچگی است. مردم بدانند دولت در کنار آنهاست تا مشکلات و آلام آنها را کم کند و به‌همین‌خاطر ظرف مدت کوتاهی شاهد بازسازی مناطق زلزله‌زده خواهیم بود. سیدابراهیم رئیسی همچنین در جمع خبرنگاران در خوی با اشاره به این‌که باید به سمت اسکان دائم زلزله‌زدگان حرکت کنیم، گفت: دولت اعتبارات بازسازی و نوسازی مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی را تامین می‌کند. وی افزود: بازسازی و نوسازی مناطق آسیب‌دیده از زلزله در دستورکار قرار دارد و امیدواریم با تامین اعتبار، مردم با همکاری دستگاه‌های اجرایی، به‌سرعت بازسازی را دنبال کنند. جمعیت هلال‌احمر، سپاه، بسیج، نیروهای مسلح و دیگر نهادهای فعال در منطقه بسیار خوب کار کرده‌اند و تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است. رئیس‌جمهور در جلسه مدیریت بحران آذربایجان‌غربی با محوریت زلزله خوی گفت: در اولین جلسه هیات دولت، اعتبارات، تسهیلات و امکانات برای بازسازی مناطق زلزله‌زده در اختیار شهرستان خوی قرار خواهد گرفت. رئیسی اظهار کرد: دولت در کنار مردم مناطق زلزله‌‌زده قرار گرفته و تمام تلاش خود را برای بازسازی این مناطق در اسرع‌وقت به کار می‌گیرد.