جنگ ترکیبی غرب علیه روسیه

طراحی آمریکا برای مراحل جدید جنگ اوکراین

جنگ ترکیبی غرب علیه روسیه

آمریکا که چند روز قبل با اعلام خبر ارسال تانک‌های آبرامز به اوکراین، مرحله جدیدی در ارائه تسلیحات به این کشور را کلید زد اکنون در حال برنامه‌ریزی برای مراحل دیگر این جنگ است.

در ماه‌های گذشته با وجود این‌که غربی‌ها حجم زیادی از تسلیحات را روانه اوکراین کرده‌اند اما درباره ارسال تانک برای این کشور همواره اختلاف‌نظر وجود داشت و در این زمینه بیشترین انتقادها نسبت به آلمانی‌ها بود. در نهایت چند روز قبل آمریکایی‌ها برای راضی کردن آلمان، اعلام کردند قرار است تانک‌های آبرامز را برای اوکراین بفرستند و همزمان با این خبر، برلین هم از موافقت خود با ارسال تانک‌های لئوپارد خبر داد. 
آلمان و آمریکا همچنین اعلام کردند روند آموزش نیروهای آمریکایی در زمینه به‌کارگیری این تانک‌ها را به‌زودی آغاز کرده‌اند؛ روندی که نشریه آمریکایی نیویورک‌تایمز از آن به تلاش غرب برای تغییر دادن روند جنگ در اوکراین تعبیر کرده است. 
کارشناسان و تحلیلگران آمریکایی در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز معتقدند روند جنگ در اوکراین احتمالا در یک بن‌بست قرار بگیرد و غربی‌ها به‌منظور اجتناب از این وضعیت به‌دنبال تشدید آموزش‌ها به ارتش اوکراین برای اجرای مانورهای ترکیبی هستند.
نیویورک‌تایمز در مقاله‌ خود اذعان می‌کند: «به‌رغم همه هیاهوی به راه افتاده بر سر دادن تانک‌های پیشرفته جنگی از سوی غرب به اوکراین، آنها قرار نیست راه‌حل جادویی برای رساندن کی‌یف به پیروزی در این جنگ باشند. به جایش ارتش آمریکا بار دیگر تلاش دارد ارتش اوکراین را بر مبنای تصویر خودش بازسازی کند تا بیشترین شانس را به این کشور برای در‌هم شکستن مواضع تحکیم شده نظامی روسیه بدهد.»
 
 ترکیب آموزش و تسلیحات
آن‌طور که به‌نظر می‌رسد آمریکا و متحدانش برای بازسازی ارتش اوکراین صرفا به ارائه تانک‌ها و خودروهای زرهی وعده داده‌شده جدید بسنده نکرده و برنامه آموزش مخصوص استفاده از تمامی تجهیزات جدید به همراه یکدیگر را به ارتش اوکراین ارائه خواهند کرد. 
این یک برنامه آموزشی فشرده مخصوص برای چیزی که ارتش آمریکا جنگ با ترکیب تسلیحات می‌خواند بوده و برنامه‌ای که به واحد‌های آمریکایی برای تسلط بر این شیوه جنگ ارائه می‌شود اگر نگوییم چند سال اما حداقل چند ماه 
زمان می‌برد.
نویسندگان این مقاله نیویورک‌تایمز در ادامه اشاره می‌کنند که جنگ در اوکراین ممکن است سال‌جاری میلادی در بن‌بست قرار بگیرد. ‌آنها در ادامه نوشته‌اند: «آمریکا و متحدانش از روی این نگرانی که انسداد روند جنگ در اوکراین ممکن است به نفع روسیه تمام شود، در هفته‌های اخیر فعالانه بر سر این‌که چطور روند تحولات میدان جنگ را به نفع اوکراین تغییر دهند بحث کرده‌اند.»
آنها استدلال کرده‌اند، آمریکا و متحدانش برای رسیدن به این هدف نه تنها باید عرضه تسلیحات شامل تانک و خودروهای زرهی پیاده‌نظام و توپخانه را افزایش دهند، بلکه باید آموزش دادن به ارتش اوکراین را توسعه دهند تا آنها فرصت به‌کارگیری این تجهیزات جدید به‌صورت ترکیبی را به‌دست آورند.
تاکید ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس بر ضرورت تسریع در کمک‌های نظامی به اوکراین، مؤید تحلیلی است که نیویورک‌تایمز ارائه کرده است. 
ریشی سوناک با اعتقاد به این‌که طولانی ‌شدن جنگ اوکراین تنها به نفع مسکو خواهد بود تاکید کرده که برای جلوگیری از این اتفاق، حمایت‌ لندن از کی‌یف باید با سرعت بیشتری صورت گیرد.
به گزارش سی‌ان‌ان، سوناک تصریح کرد: استراتژی جدید بریتانیا برای تسریع در حمایت از اوکراین، شامل تلاش‌های دیپلماتیک بیشتر و برنامه‌ریزی برای چگونگی بازسازی این کشور پس از پایان جنگ خواهد بود.
سوناک در تماس تلفنی با زلنسکی ضمن مرور آخرین وضعیت جنگ، اعلام کرد که این کشور در ادامه حمایت از کی‌یف علیه مسکو، تانک‌های چلنجر ۲ به اوکراین ارسال خواهد کرد.
   
واکنش مسکو به تاکتیک جدید آمریکا
به‌نظر می‌رسد آمریکا و اروپایی‌ها با ارسال کمک‌های نظامی و مالی برای اوکراین همچنان تلاش دارند همان نبرد غیر‌مستقیم با روسیه را دنبال کنند و همچنان که می‌خواهند توانمندی‌های جدید با پتانسیل در‌هم شکستن بن‌بست در میدان جنگ به کی‌یف بدهند، همین‌طور نیز نمی‌خواهند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را به گسترده‌تر کردن جنگ تحریک کنند. اما مواضع روسیه نشان می‌دهد مسکو نسبت به این رویکرد غربی‌ها کاملا هوشیار است. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در همین زمینه اعلام کرد که تصمیم آمریکا برای ارسال تانک به اوکراین به‌ویژه با توجه به «تلاش برای سناریوی تشدید شدید درگیری در اوکراین، اقدامی به‌شدت ویرانگر» است.
ریابکوف ادامه داد: «به‌طور متناقض، مقامات ایالات متحده استدلال می‌کنند که ارسال طیف گسترده‌تری از سامانه‌های مدرن از‌جمله تسلیحات سنگین به اوکراین، تشدید تنش نیست.» 
به گفته معاون وزیر خارجه روسیه، «به‌طور کلی اظهارات مقامات آمریکایی و ناتو اخیرا نقل قول‌های زیادی از (جورج) اورول را نشان می‌دهد و «صلح جنگ است» به معنای واقعی کلمه هر روز از تریبون‌ها و صاحب‌منصبان ارشد در غرب اعلام می‌شود.»
وی تصریح کرد: «بنابراین اکنون پس از تصمیم برای ارسال تانک‌های آبرامز به تعداد قابل توجه، صحبت‌هایی مبنی بر تشدید نشدن (درگیری در اوکراین) وجود دارد. (مقام‌های آمریکایی و کشورهای عضو ناتو) بدیهیات را انکار می‌کنند.»
از نظر این دیپلمات ارشد روس، تصمیم آمریکا برای ارسال تانک به اوکراین با هدف به صف کردن دیگر کشورهای عضو ناتو برای تشدید حمایت نظامی از اوکراین اتخاذ شده است.
با توجه به این موضعگیری‌ها از‌سوی مسکو و تداوم سیاست آمریکا برای درگیری غیرمستقیم با روسیه باید منتظر ماند و دید که برنامه‌های پنتاگون برای ارائه آموزش‌ها به ارتش اوکراین به‌منظور خروج جنگ از بن‌بست در یک بازه زمانی کوتاه چقدر واقع‌بینانه از آب درخواهد آمد و واکنش روسیه در آینده نسبت به این تاکتیک آمریکا چه خواهد بود.