سوخت روسی در دام تحریم

«جام‌جم» از افزایش فشار اتحادیه‌اروپا بر روسیه گزارش می‌دهد

سوخت روسی در دام تحریم

اتحادیه اروپا قصد دارد حلقه تحریم علیه روسیه را تنگ‌تر کند و در جدیدترین تصمیم قرار شده از هفته آینده واردات سوخت پالایش‌شده از این کشور را ممنوع نماید. این تصمیم در حالی گرفته می‌شود که واردات نفت‌خام از روسیه از ماه‌های قبل نیز در لیست تحریم‌های قاره‌سبز قرار گرفته بود.

روابط مسکو و اتحادیه‌اروپا پس از حمله روسیه به اوکراین به‌شدت تیره‌و‌تار شد و در عرض چند ماه لیست عریض و طویلی از تحریم‌ها علیه مسکو وضع گردید به‌طوری‌که با بیش از 4000 تحریم اعمالی در صدر کشورهای تحریم‌‌شده قرار گرفت. دامنه تحریم‌های اعمالی، از حذف بانک‌های روسی از شبکه سوئیفت تا سرمایه‌گذاری در میادین گازی و نفتی روسیه را در بر می‌گیرد اما این پایان کار نبود و افراد و شرکت‌هایی که به ظن آنها برای دور زدن تحریم‌ها به مسکو کمک می‌کنند نیز شامل تحریم شدند. به گفته مقامات اروپایی، این تحریم‌ها جنبه تنبیهی ندارد و با وضع آنها به دنبال تغییر رفتار مسکو هستند اما این ادعا در سایه خصومت غربی‌ها با مردم روسیه چندان واقعی به نظر نمی‌رسد و کشورهای مغرور اروپایی به‌دنبال اعمال نفوذ بر سیاست‌های خارجی روسیه هستند و ترجیح می‌دهند ضمن سوءاستفاده از فرصت جنگ اوکراین با راه‌اندازی جنگ اقتصادی علیه مسکو جایگاه این کشور را در بازی‌های جهانی تقلیل دهند.
   
 هدف‌گیری انرژی روسیه
بخش انرژی یکی از نقاط قوت روسیه است که گروه 7 نیز برای فشار بر این کشور تحریم‌های انرژی را به‌شدت دنبال می‌کند. وزرای خارجه گروه 7 اعلام کردند: در حال بررسی ممنوعیت انتقال نفت و محصولات نفتی روسیه از طریق دریا در سطح جهان هستیم. در همین خصوص وزرای خارجه گروه 7 اعلام کردند: همچنان به متنوع‌ساختن منابع انرژی خود پایبند هستیم و برپایی بازار‌های قابل‌اعتماد را تشویق می‌کنیم. ما برای ایجاد ثبات در بازار‌های انرژی و کاهش افزایش قیمت‌ها تلاش خواهیم کرد. وزرای خارجه گروه 7 همچنین مدعی شدند: ما در تلاش هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که روسیه از موقعیت خود به‌عنوان یک تولیدکننده انرژی برای حمله به کشور‌های ضعیف سوءاستفاده نمی‌کند. ما برای کاهش تأثیر اختلالات عرضه بر اقتصاد‌ها و شهروندان در سراسر جهان تلاش خواهیم کرد. در جدیدترین تصمیم، اتحادیه‌اروپا به‌دنبال ممنوعیت واردات سوخت‌های پالایش‌شده از روسیه است، تصمیمی که شاید کشورهای دوست روسیه مانند مانند چین و هند نیز از آن تبعیت کنند. اتحادیه‌اروپا واردات سوخت‌های پالایش‌شده روسیه را در 5 فوریه ممنوع خواهد کرد و به تحریم نفت‌خام روسیه از طریق دریا که از دسامبر آغاز شد اضافه می‌کند. چین و هند مشتاقانه ذخایر نفت‌خام روسیه که اروپا از خرید آن خودداری می‌کند را با تخفیف خریداری می‌کنند اما  بعید است سوخت‌های پالایش‌شده روسیه را که زمانی به اتحادیه‌اروپا فروخته می‌شد در لیست خرید خود قرار دهند.
ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد نفت‌خام در Kpler، به اینسایدر گفت: هردو صادرکننده خالص محصولات هستند، بنابراین نیازی به واردات بیشتر آنها نیست.
وی افزود: سوخت‌های روسی در عوض می‌توانند در سنگاپور، فجیره و امارات خریداران را پیدا کنند، سپس از آنجا به بازارهای آسیایی بزرگ‌تر بروند اما نه بازارهای بزرگ.
کاتونا گفت: محصولات روسی همچنین ممکن است به غرب آفریقا و آمریکای‌لاتین سرازیر شوند، درحالی‌که اروپا احتمالا شروع به تامین بیشتر گازوئیل خود از آمریکا و آسیا ادامه خواهد داد.
چین و هند در پالایشگاه‌های خود سوخت تولید می‌کنند که می‌تواند جایگزین خوبی برای سوخت روسیه در اروپا باشد و به‌راحتی سوخت این قاره‌سبز را تامین کند. به گزارش فایننشال‌تایمز، یک محموله چینی با وجود زمان و هزینه اضافی حمل‌ونقل در شرایط فعلی برای صادرات به اروپا صرفه اقتصادی دارد.
به گفته استفان الیس، استراتژیست انرژی و خدمات برق مورنینگ استار، علاوه‌براین، ممنوعیت سوخت‌های روسیه می‌تواند به چین و هند فضای بیشتری جهت چانه‌زنی برای خرید محموله‌های سوختی بدهد و این خبر خوشایندی برای روسیه نخواهد بود و ارائه تخفیف در سوخت نیز درآمدهای روسیه را کاهش خواهد داد.
در بازار سوخت، محدودیت قیمتی برای روسیه وجود دارد. مشابه سقف قیمت نفت، اتحادیه‌اروپا و گروه 7 قصد دارند سایر کشورها را از دسترسی به خدمات بیمه و حمل‌ونقل منع کنند، مگر این‌که محدودیتی را برای محصولات پالایش‌شده رعایت کنند.
به گفته منابع بلومبرگ، مقامات اتحادیه‌اروپا سقف صد دلار برای هر بشکه گازوئیل روسیه و سقف 45 دلار در هر بشکه برای نفت‌کوره روسیه را در نظر گرفته‌اند. بااین‌حال، مسکو درمانده نخواهد بود. کاتونا گفت که روسیه می‌تواند سوخت کمتری را پالایش کند اما تولید نفت را ثابت نگه‌دارد و در نتیجه صادرات نفت‌خام به هند و چین بیشتر شود.  به گفته  استفان الیس، کرملین همچنین می‌تواند «با کاهش صادرات، محصولات تصفیه‌شده را به سلاح تبدیل کند.» این در نهایت به کاهش عرضه برای اروپا منجر خواهد شد.