نبرد در دل کویر

نبرد در دل کویر

استقلال درست جایی است روی لبه تیغ، کمی این‌ورتر و کمی آنورتر کار را خراب می‌کند. شاید هم تمام کند. آبی‌ها برای این‌که رویای قهرمانی را نقش بر آب نبینند حق خطا و اشتباه ندارند، حق ندارند ترسو باشند و حق ندارند گل نزنند.

تیم تحت هدایت ساپینتو وقتی تحت فشار قرار گرفت و وقتی فرصت برابری امتیاز با سرخ‌ها را از دست داد که دو هفته پشت سر هم باخت و به صورت کاملا خودخواسته و شاید هم ناخواسته از همه طرف برای خودش فشار و تنگنا ایجاد کرد. پسران آبی هفته گذشته موفق شدند ملوان را گلباران کنند و چهار تا بزنند. اما آن مسابقه و آن برتری و آن چهار گل قرار نیست استقلال را به صدر برساند. ساپینتو و پسرانش چیزهای خیلی بیشتری لازم دارند، حتی بیشتر از برتری در دیدار امروز مقابل مس کرمان در هفته هجدهم رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران. 
   
تقابل عجیب؛ حسین خانی و ساپینتو!
شاید اولین هدف فرزاد حسین خانی در تقابل امروز تیم تحت هدایتش یعنی مس با استقلال «نباختن» باشد. با توجه به شرایطی که مس کرمان دارد و 14 امتیاز ناچیزی که از ابتدای لیگ جمع کرده سقوط این تیم می‌تواند محتمل باشد حتی اگر فاصله با قعر دوپله است. تفکر مبتنی بر نباختن در فوتبال اصلا  آخر و عاقبت ندارد اما استقلال، تیمی که خط حمله درست و حسابی ندارد، بارها در این فصل نشان داد که چگونه مقابل تیم‌های بسته و دفاعی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شود. به هر حال یک طرف قضیه حسین خانی را داریم که هدف اولش نباختن است. آن سوی قضیه هم ساپینتو را داریم که می‌خواهد تیمش هجومی باشد اما حداقل تا این هفته نتوانسته نمایشی تمام عیار از آن نشان بدهد. می خواهد تیمش برنده باشد اما گاهی اوقات نمی‌تواند. تقابل یک مربی اهل نباختن با یک مربی پرتغالی که هنوز کلی سردرگمی دارد در نوع خودش بسیار جالب است. 
 
خاطرات قدیمی؛ مشت‌های گره کرده
مس کرمان و استقلال تهران؛ این مسابقه‌ای است که برجسته‌ترین نکته آن مشت‌های گره کرده امیر قلعه‌نویی است، همان روزی که مسی‌ها با هدایت این مربی سابق خود مقابل استقلال قرار گرفتند و بردند. همان مسابقه‌ای که مشت‌های گره کرده امیر برای همیشه در یادها ماند. چه کسی فکر می‌کرد صرفا مشت کردن دست تبدیل به خاطره‌ای از این بازی شود؟ یا اصلا دلیلی شود بر حساسیت‌های قبل از بازی. به هر حال استقلال مقابل مس کرمان فقط یک چاره پیش روی خود می‌بیند؛ برد و دیگر هیچ. البته اگر می‌خواهد همچنان امیدهایش را برای قهرمانی در این فصل حفظ کند. ساپینتو کار بسیار سختی وسط کویر دارد. 
   
جنگ گلزنان؛ محمد محبی و عارف رستمی
استقلال و مس کرمان گلزن دارند اما نه آن طور که خیلی زیاد باشد. بهترین گلزن آبی‌ها محمد محبی است، مهاجمی که تا این لحظه 5 گل زده. عارف رستمی هم برای مس کرمان بهترین گلزن به شمار می‌رود، بازیکنی که به عنوان مهاجم در طول این فصل چهار گل به ثمر رسانده است. 

نکات آماری: استقلال و برتری هایش
واضح به نظر می‌رسد وقتی یکی از تیم‌های بالای جدول مقابل یکی از تیم‌های پایین جدول قرار می‌گیرد دقیقا درباره چه صحبت می‌کنیم. 

20 و11
 
استقلال تا اینجای لیگ 20 گل زده و مس کرمان 11 گل. قدرت گلزنی آبی‌ها بالا نیست اما به هر حال خیلی بهتر هستند. 
12و17 
استقلال نسبت به مس کرمان کمتر هم گل خورده است. این تیم 12 بار دروازه‌اش را باز شده دید اما مس کرمان 17 مرتبه گل خورد. 
3و9 
تیم ساپینتو تا پایان هفدهم 3 بار تن به شکست داد، دو بار مقابل سپاهان و یک بار هم مقابل تراکتور. اما باخت‌های مس کمی نزدیک به دو رقمی شدن است، 9 باخت. 
8و3 
استقلال پنج بار بیشتر از مس کرمان در طول لیگ به برتری رسیده است. هشت برد مقابل سه برد. 

نکته یک: محمد محبی باز هم قرار نیست فیکس استقلال باشد. او در دیدار با ملوان تعویضی بود و البته گلزنی هم کرد. 

نکته دو: مهدی قائدی نیز در ترکیب ثابت آبی‌ها بازی نخواهد کرد. 

نکته سه: مس کرمان برای این دیدار مهم غایب و محروم و مصدوم ندارد. تمرینات روز اخیر این تیم توام با خنده و شوخی بود. 

نکته چهار:
حسین حسینی و مهدی مهدی‌پور همچنان مصدوم هستند. به جای حسینی، رضایی درون دروازه قرار می‌گیرد. 

هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش