نسخه Pdf

شکر خوردن

شکر خوردن

همیشه در تاریخ ما و جهان، افرادی بوده‌اند که موجودیت یک دین برای‌شان آزار دهنده بوده و خلق و خوی شیطانی و ابلیسی بر آنها غلبه ‌کرده است.

سلمان رشدی، نویسنده‌ هندی‌الاصل بریتانیایی با نوشتن و چاپ کتاب کفرآمیزی به نام «آیات شیطانی» اعتقادات مسلمانان، اعم از دین، کتاب قرآن و پیامبرمان را به سخره گرفت و به پروردگار جهان و پیامبران الهی توهین کرد. او با نوشتن و مکتوب کردن این دست شیطان‌پرستی‌ها به گسترش آن در جهان کمک می‌کرد. در پی این اعمال، امام خمینی(ره) حکمی تاریخی و نه فقط فتوا، مبنی بر مرتد بودن این شخص را در 25 بهمن 1367 صادر کرد. امام پس از تایید و حکم ارتداد سلمان رشدی طی فتوایی از همه‌ مسلمانان جهان خواست به جهت دفاع از ارزش‌های اسلامی در صورت مشاهده‌ او، اعدامش کنند و به همگان فهماند در مقابل هرگونه اهانت به اسلام و ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) استوار ایستاده است. در نهایت زمانی که سلمان رشدی قصد داشت برای سخنرانی‌اش در نیویورک حاضر شود، مورد حمله قرار گرفت و روی زمین افتاد. در ادامه به بهانه‌ سالروز حکم امام علیه سلمان رشدی، روایت چهار هتک حرمت تاریخی به ادیان را نوشته‌ایم.

تکرار وقاحت
هتک حرمت قرآن توسط سیاستمدار دانمارکی

شکستن و از بین بردن احترام به قرآن و اعتقادات دینی به مسأله‌ای رایج بین برخی اروپاییان تبدیل شده به طوری‌که راسموس پالودان، سیاستمدار و وکیل دانمارکی ــ سوئدی و  رهبر گروه راستگرای افراطی دانمارک، حوالی اردیبهشت امسال بار دیگر نسخه‌ای از قرآن کریم را در مناطق مسلمان‌نشین سوئد مانند فرولوندا، بوراس و ترولهتان در استان وستریوتلند به آتش کشید. اتفاق عجیب و مفتضح این که شمار زیادی از نیروهای پلیس و اطلاعات سوئد، او را هنگام سوزاندن قرآن در مناطق مختلف همراهی ‌کردند تا در برابر معترضان در امان باشد. همچنین پلیس سوئد تعدادی از معترضان را در محکومیت اقدام پالودان دستگیر کرد. حالا انگار دفاع از حق و حقوق مسلمانی و عقاید یک فرد اسلامی خلاف مقررات انسانیت از نگاه آنها بوده و ظاهرا ما یک چیزی هم بدهکار شده‌ایم. هتک حرمت این سیاستمدار افراطی از سال 2017  تاکنون ادامه دارد؛ به‌طوری‌که علاوه بر اردیبهشت امسال در ماه فروردین هم نسخه‌ دیگری از قرآن کریم را در شهر لینشوپینگ در جنوب سوئد سوزانده بود.

گل به خودی آمریکا
بی‌شرمی سینمای آمریکا در اهانت به حضرت مسیح(ع)

تخریب و بی‌احترامی به ادیان و پیامبران الهی خصوصا اسلام و پیامبر ما، نبی رحمت اتفاق تازه‌ای در سینمای هالیوود نیست. بارها در فیلم‌ها، سریال‌ها و حتی کارتون‌ها، پیامبر بزرگ خدا حضرت عیسی مسیح(ع) مورد تمسخر قرار گرفته است و فیلمسازان غربی با وارد کردن شخصیت ایشان در ویدئوموزیک‌ها به ساحت نبی خدا جسارت کرده‌اند اما این‌بار با ساخته شدن فیلمی در آمریکا، قصد تعرض و هتک حرمت به حضرت مسیح(ع) کاملا قابل رویت است. به‌تازگی یک بازیگر درجه چندم آمریکایی که در زمینه ساخت آثار غیراخلاقی نیز ورود کرده،  با حضور در فیلمی به همراهی دختر مایکل جکسون، حضرت عیسی را به‌صورت زنی همجنس باز معرفی کرده‌اند. این فیلم مورد انتقاد  انجمن‌های دینی و مسیحی قرار گرفته و بسیاری نسبت به این اقدام کریه و ناپسند اعتراض خود را بیان کرده‌اند. انجمن یک میلیون مادر هم در پی خبر ساخته شدن چنین فیلمی از طرفداران خود خواسته با پیوستن به این سایت، جلوی اکران آن را بگیرند. واتیکان و سایت مووی گاید نیز مانند سایت یک میلیون مادر سعی در جلوگیری از اکران آن داشتند. کسی فکرش را هم نمی‌کرد که یک مسیحی حتی به حضرت مسیح و پدر، پسر روح القدس رحم نکند.

تقلید شارلی ابدو از رشدی
نشریه مکانی است برای گسترش فرهنگ و خرد، نه تبلیغ ضد دین و ضد خداپرستی. در سال 1394( ژانویه 2015) مجله فرانسوی شارلی ابدو بار دیگر کاریکاتورهای ضد دینی و مضحکی از پیامبر اسلام منتشر کرد. واضح نیست با تکرار این عمل ضد انسانی و توهین به اول شخص هدایت انسان‌ها به‌دنبال اثبات چه بوده است. پس از انتشار آن، دفتر این مجله در پاریس مورد حمله قرار گرفت و 12نفر از کارکنان و کاریکاتوریست‌های مربوط به این اهانت کشته شدند. اولین باری نیست که این اتفاق در سطح کشورهای غربی رقم می‌خورد. فرانسوی‌ها که خود در تولید بهترین عطرهای دنیا معروف هستند، هنوز نمی‌دانند وقتی شیشه‌ عطری را بشکنی بویش بیشتر در فضا می‌پیچد. ای رحمت عالم، ای پیامبر مهربانی‌ها.

ارض مقدس
برای نوشتن این قسمت از صفحه‌ قطب‌نما خیلی فکر کردم. اول خواستم مانند بقیه‌ نوشته‌هایم گزارشی ساده باشد و بدون درنظر گرفتن دل بنویسم و رد شوم اما هرطور که سبک سنگین می‌کنم، نمی‌شود. فیلم «عنکبوت مقدس» محصول سال 2022 توسط علی عباسی، کارگردانی و نویسندگی شده است. در همان روزهای اول اکرانش جنجال‌های زیادی به پا کرده اما در روند فیلم داستان مردی را روایت می‌کند که معروف به قاتل عنکبوتی‌ است و سعید حنایی نام دارد. داستانش واقعی و در سال 2000 تا 2001 رخ داده که جرمش قتل 16زن بدکاره در مشهد بوده. از همه‌ اینها که بگذریم تا اینجای کار بی‌احترامی به کسی اتفاق نیفتاده است اما موضوع از آنجا شروع می‌شود که حتی یک سکانس هم از این فیلم در شهر مقدس مشهد ساخته نشده و تماما روی صحبتش با همین شهر است. آنجایی که تمام زشتی‌ها، دلمردگی‌ها، ناپسندی‌ها، دروغگویی‌ها، قتل‌ها و بی‌وجدانی‌ها را به یک شهر مقدس نسبت می‌دهد، نه یک فرد. شهر مقدسی که گنبد طلایش خانه‌ امید ماست و عدد هشت و ذکر یا رضا، رزق هر روزه‌ ما. کارگردان سعی کرده حتی در پوستر فیلم هم این بی‌حرمتی را نشان دهد. گنبد مقدس حرم امام رضا(ع) در وسط کادر قرار گرفته و اطرافش تار عنکبوت دارد. منظورش این بوده که این فتنه‌ها مرکزش حرم ماست خانه‌ امید ما! نمی‌داند که یا رضا گفتم و وا شد به نگاهش گره‌ها. که الان دست و پا درآورده و در عین بی‌خیالی صاف در چشم ما ایرانی‌ها نگاه می‌کند و از فیلمش دفاع می‌کند؟ و به خودش اجازه می‌دهد تا بگوید اسلام ضد زن است؟ با چه فلسفه و منطقی؟ خلاصه همین پیش گوش ما به عقایدمان و عزیزمان بی‌احترامی می‌کنند و خود را نیز شخص خردمند و عالمی می‌دانند. باید بگویم فیلم عنکبوت مقدس هم نتوانست ذره‌ای از سائلان درگاه باب‌الرضا را کم کند. غرب که غرب است.همان‌طور که این چهار روایت را خواندید، مدعیان آزادی بیان معتقدند هرآنچه آنها فکر می‌کنند، خوب است ولاغیر. آیا آزادی بیان این است که اعتقادات، علایق و تعصبات دیگر مردمان حتی همشهری‌های خودت را به سخره بگیری تا حرف خودت را به کرسی بنشانی و به اهداف کثیف خودت برسی؟ اگر این‌طور است که وای به حال کلمه‌ آزادی. چه بلایی بر سرش آورده‌اند.

طهورا روستا