پرواز سیمرغ‌هایی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

پرواز سیمرغ‌هایی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، شنبه شب 22بهمن ماه با معرفی برگزیدگان این رویداد سینمایی در سالن همایش‌های برج میلاد در حالی  به کار خود پایان داد که بیشترین جوایز سهم فیلم «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی شد، تا این فیلم که با موضوع زندگی شهید محمد بروجردی ساخته شده، با دریافت شش سیمرغ بلورین در بخش بین‌الملل و سودای سیمرغ برگزیده اصلی جشنواره چهل‌و‌یکم باشد. همچنین فیلم  «سینما متروپل» که تجلیلی از فعالیت‌های فرهنگی جوانان سلحشور ایران در زمان حصر آبادان است با دریافت جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم، مهم‌ترین جوایز این دوره از جشنواره را به خود اختصاص داد.

جوایز بخش سودای سیمرغ
بخش اهدای جوایز سودای سیمرغ  با کلیپی از شهید حاج‌قاسم سلیمانی آغاز شد و در این بخش وزیر ارشاد، محمد خزاعی، مجتبی امینی برای اهدای جایزه ویژه حاج قاسم «سرباز وطن» به صحنه آمدند. در این بخش سیمرغ زرین نگاه ملی به  فیلم «غریب» ساخته محمد حسین لطیفی اهدا شد. لطیفی در این بخش گفت: به حرمت زحمتی که شهید بروجردی برای خطه کردستان کشید این جایزه را به همه مردم خوب کردستان تقدیم می‌کنم. همچنین سیمرع بلورین «جایزه گوهرشاد» که از سوی وزیر ارشاد برای فیلم‌سازان زن و فیلم‌سازانی که برای تکریم زن فیلم می‌سازند، تدارک دیده شده بود به لیلی عاج کارگردان فیلم «سرهنگ ثریا» تقدیم شد.

 جوایز
برگزیدگان بخش جلوه‌های ویژه بصری در این بخش دیپلم افتخار به امیر ولی‌خانی برای «غریب» و سیمرغ بلورین به حسن ایزدی برای «گل‌های باوارده» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی به حمید رسولیان برای فیلم «غریب»  اهدا شد و رسولیان این جایزه را به خانواده شهید آرمان علی وردی، شهید مدافع امنیت اهدا کرد.
جایزه سیمرغ بلورین چهره‌پردازی به شهرام خلج برای فیلم‌های «غریب» و «شماره ۱۰» اهدا شد.
سیمرغ بهترین طراحی صحنه به محمدرضا شجاعی برای «شماره۱۰» و «غریب» اهدا شد و سیمرغ بهترین طراحی لباس به سارا سمیعی برای فیلم «یادگار جنوب» اهدا شد.
سیمرغ بهترین صدا به امیر نوبخت صدابردار و علیرضا علویان صداگذار «یادگار جنوب» تعلق گرفت.
سیمرغ بهترین تدوین هم به میثم مولایی برای فیلم «چرا  گریه نمی‌کنی؟»  اهدا شد و مولایی جایزه‌اش را به یاد زنان کشور به مادرش تقدیم کرد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری هم به علیرضا زرین‌دست برای «سینما متروپل» تعلق گرفت. ‌در این مراسم دیپلم افتخار بهترین فیلم اول(کارگردان اول) به لیلی عاج برای فیلم «سرهنگ ثریا» و بابک خواجه‌پاشا برای کارگردانی «در آغوش درخت» اهدا شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول هم به «اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری تعلق گرفت.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به سارا حاتمی برای بازی در فیلم «کت چرمی» و سیمرغ بهترین بازیگر زن نقش اول به پردیس پورعابدینی برای فیلم «غریب» اهدا شد. 
در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، دیپلم افتخار این بخش به هومن برق‌نورد برای «سینما متروپل»، فرهاد قائمیان برای فیلم «غریب» و پژمان جمشیدی برای «یادگار جنوب» اهدا شد و سیمرغ بلورین این بخش به سجاد بابایی برای فیلم «استاد» اهدا شد. 
در ادامه این مراسم با حضور ابوالفضل پورعرب، دو سیمرغ در بخش بهترین بازیگر اهدا شد. مجید صالحی برای بازی در فیلم «شماره ۱۰» سیمرغ بلورین گرفت و دومین سیمرغ بلورین  به علی نصیریان برای فیلم «هفت بهار نارنج» اهدا شد.
همچنین سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی هم به فیلم «بچه زرنگ» اهدا شد.
در ادامه این مراسم سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه جشنواره چهل و یکم به بابک خواجه پاشا برای فیلم «در آغوش درخت» تعلق گرفت و سیمرغ بهترین موسیقی هم به مسعود سخاوت‌دوست برای «عطرآلود» و «شماره ۱۰» رسید.
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی نیز به محمدعلی باشه‌آهنگر کارگردان فیلم «سینما متروپل» اهدا شد و بهترین فیلم جشنواره چهل و یکم نیز به فیلم «سینما متروپل» رسید. 
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران نیز به فیلم «اتاقک گلی» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه دبیر جشنواره چهل‌و‌یکم هم به فیلم «گل‌های باوارده» اهدا شد و از سوی شهرداری تهران نیز جایزه آرمان به یاد شهید مدافع امنیت آرمان  علی‌وردی از سوی شهردار تهران به فیلم «اتاقک گلی» اهدا شد.