دستگیری ۴۲عضو شبکه پشتیبان حمله تروریستی شاهچراغ

دستگیری ۴۲عضو شبکه پشتیبان حمله تروریستی شاهچراغ

یکی از مدیران معاونت ضدتروریسم وزارت اطلاعات گفت: پس از حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) در شیراز بلافاصله ۴۲نفر از اعضای شبکه‌ای که فقط این حادثه را پشتیبانی می‌کردند، شناسایی و دستگیر شدند.

مدیر معاونت ضدتروریسم وزارت اطلاعات در مراسم گشایش نمایشگاه دستاوردهای مقابله با تروریسم تکفیری در حرم مطهر شاهچراغ(ع) در شیراز با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این حادثه عنوان کرد: این حادثه تلخ و غمبار یکی از پازل‌های گسترده طراحی‌شده توسط دشمن بود.  وی اعلام کرد: از سال1393 که داعش علیه ما طراحی مستقیم را شروع کرد تا امروز حدود 200عملیات بمب‌گذاری قطعی در کشور خنثی شده است و تا سال97 نیز 9تن مواد منفجره در کشور کشف شد. 
این مقام معاونت ضدتروریسم وزارت اطلاعات ادامه داد: بر اساس اسناد ضدانقلاب، دشمن از ابتدا می‌دانست که امکان براندازی نظام ممکن نیست و پایگاه منطقه‌ای آمریکا هم در گزارش خود به پنتاگون تصریح کرده است که ما نمی‌توانیم از این اغتشاشات انتظار براندازی داشته باشیم و ضدانقلاب به ما دروغ گفته و ظرفیت خود را بزرگنمایی کرده است. 4 آبان امسال یک فرد مسلح تکفیری، زائران حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) را در شیراز به رگبار بست که در این عملیات تروریستی ــ که گروه تکفیری داعش مسئولیت آن را به‌عهده گرفت ــ 13نفر بی‌گناه به شهادت رسیدند و 30 نفر دیگر مجروح و مصدوم شدند.

روابط نظامی تهران - مسکو وارد مرحله جدیدی می‌شود
 یک وبگاه انگلیسی گزارش کرد برنامه جمهوری اسلامی برای خرید جنگنده‌های روسی «سوخو35» روابط نظامی و دفاعی رو به رشد تهران و مسکو را وارد مرحله جدیدی می‌کند.
وبگاه انگلیسی اوراسیا دیلی مونیتور در گزارشی، برنامه ایران را برای خرید جنگنده‌های روسی سوخو۳۵ نشان‌دهنده تغییر ژئوپلتیک منطقه‌ای دانست. در این گزارش آمده است که خبر خرید جنگنده‌های پیشرفته سوخو۳۵ روسیه از سوی ایران، جدیدترین نشانه از تعمیق روابط تهران و مسکو است که این یک تحول بسیار مهم به‌شمار می‌آید.
طبق این گزارش، اقدام ایران برای خرید سوخو۳۵ از روسیه بسیار قابل توجه است، زیرا در سال‌های اخیر قراردادهای مشابهی برای فروش سوخوهای روسی به الجزایر، مصر و اندونزی تحت فشار آمریکا و تهدید به تحریم اقتصادی لغو شده و چین تنها کشوری بوده که در خرید سوخو۳۵ از روسیه موفق شده و مذاکرات هند با مسکو در این زمینه هنوز پیشرفتی نداشته است. این گزارش ادامه داد که هم‌اکنون این جنگنده روسی قرار است به ایران عرضه شود و این نشان‌دهنده روابط رو به رشد نظامی بین مسکو و تهران است. حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در 4سپتامبر۲۰۲۲ رسما اعلام کرد: «تصمیم‌گیری نهایی در زمینه خرید سوخو۳۵ از روسیه در اختیار فرماندهی ارتش و فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح است و امیدواریم بتوانیم در آینده به این جنگنده‌های نسل ++۴ دست پیدا کنیم.»
از سوی دیگر، شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفته است: جنگنده‌های سوخو۳۵ که ایران به روسیه سفارش داده است، اوایل سال ۱۴۰۲ وارد کشور می‌شود.
وی تصریح کرد: «ما به کشور روسیه سفارش‌هایی نظیر سیستم‌های پدافندی، موشکی و همچنین بالگرد را نیز داده‌ایم و اکثر این سلاح‌ها به‌زودی وارد کشور می‌شود.»
این گزارش سپس در خصوص قرارداد نظامی خریداری سوخو۳۵ بین روسیه و ایران توضیح داد که چنین جنگنده‌هایی تجدید برخی از ظرفیت‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را تسهیل می‌کند و احتمالا پایه‌ای را برای همکاری بیشتر در تولید دفاعی بین روسیه و ایران فراهم می‌آورد. بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، گرچه هزینه نگهداری و تعمیرات جنگنده‌های سوخو۳۵ زیاد است اما در صورتی‌که توافقاتی درخصوص تولید مشترک موتور سوخو۳۵ در ایران حاصل شود، این هزینه‌ها کاهش می‌یابد. این گزارش با اشاره به این موارد ادامه داده که خرید سوخو۳۵ در یکی از مهم‌ترین برآیندهای لغو تحریم تسلیحاتی ایران حاصل شده است.
قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئیه ۲۰۱۵، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران تأیید کرد و تمام محدودیت‌ها در مورد عرضه تسلیحات متعارف به ایران و از ایران در اکتبر۲۰۲۰ منقضی شد و این به مفهوم آن است که ایران از نظر قانونی قادر به خرید و فروش تسلیحات متعارف از جمله سلاح‌های سبک، موشک، بالگرد و تانک خواهد بود.