روایت یک عملیات

روایت یک عملیات

ساعت۱۰شب بیست و یکم بهمن۱۳۶۴ که آقا محسن دستور آغاز عملیات را دادند، واحدهای عملیاتی و غواص‌های ما حرکت کردند. یک اضطراب و دلهره فزاینده‌ای در قرارگاه وجود داشت که این واحدها بتوانند از ساحل شمالی به ساحل جنوبی اروند برسند.

اینها فقط در فاصله زمانی مد رودخانه که آب رودخانه بالا می‌آمد، می‌توانستند این کار را انجام بدهند و نباید به جزر می‌خوردند. در اروند در مد آرامش عجیبی وجود دارد. آب از ساعت 10-9.30 شب شروع می‌کند آرام آرام بالا می‌آید و تا ساعت ۵ صبح این وضعیت ادامه دارد. مد که کامل شد ساعت پنج و نیم صبح جزر شروع می‌شود و آب با سروصدا به سمت خلیج‌فارس برمی‌گردد و پایین می‌آید. در زمان عبور غواص‌ها دقت و حساسیت ما برای این‌که بالاخره یک ارتباطی از دشمن را کشف کنیم خیلی زیاد بود اما چیزی پیدا نکردیم. روی ارتباطات خودمان از پایین به بالا تا منطقه خسروآباد و محل عبور و رسیدن غواص‌ها به ساحل جنوبی و نقطه حرکت یگان‌ها رفتیم. اولین یگان ما که از اروند عبور کرد و به ساحل دشمن می‌چسبید و سنگر عراقی‌ها را تصرف می‌کرد، ما می‌فهمیدیم سنگر عراقی‌ها تصرف شده‌است اما از ارتباط عراقی‌ها خبری نبود.
آقای رضایی اولین خبری که از این یگان گرفت به من گفت دو تا از یگان‌های ما عبور کردند و سنگر عراقی‌ها را هم گرفتند. سنگر پشتیبانی‌شان را هم گرفتند و دارند جلو می‌روند. شما خبر ندارید؟ گفتم نه هنوز بی‌سیم‌های عراقی‌ها فعال نشده‌اند و با هم ارتباط ندارند. غواص‌های یگان‌ها وقتی به آن طرف ساحل رسیدند و بالا رفتند، درگیری شروع شد. آنهایی که دشمن را غافلگیر کرده‌بودند، سروصدا نداشتند. پس از غافلگیری دشمن عبور کرده و با واحدهای عقبه دشمن درگیر شده‌بودند. نیروهایی که از ساعت۱۰ شروع کرده‌بودند، حدود ساعت۲صبح تقریبا بیشترشان عبور کرده‌بودند. عراقی‌ها کاملا در حال آرامش بودند و واکنشی نشان نمی‌دادند. یگان‌ها خطوط اول را پشت سر گذاشتند و به نخلستان رسیدند. سپس از نخلستان عبور کردند و در رده‌های دوم که درگیر شدند اولین گردان تیپ۱۱۱ به فرمانده تیپ گزارش داد که مورد تهاجم قرار گرفته‌است فرمانده تیپ بلافاصله به رده مافوقش گزارش داد که ایرانی‌ها از سمت اروند به ما تک کرده‌اند و الان داخل نخلستان هستند، منتها هنوز به قرارگاه نرسیده‌اند. رده مافوق تیپ۱۱۱ هنوز برایمان مشخص نبود. وقتی گزارش داد، رده بالاتر به او جواب داد شما به بقیه گردان‌های‌تان آماده‌باش بدهید و هوشیار باشید ببینید قضیه چیست؛ چون فعالیتی از ایرانی‌ها در جایی مشاهده نشده‌است که بخواهند از آنجا وارد شوند.